Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gaver fra julenissen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-18, 12:35   #21
avokado
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2018
Innlegg: 11
avokado har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Her åpnes også en og en gave og det leses høyt hvem gaven er fra. Er giveren til stede så sies det selvsagt takk. Jeg tenker at det er den eneste måten den store gavehaugen under treet til en viss grad kan forsvares på: At vi i det minste har fokus på at disse gavene er gitt oss av folk vi er glade i og som er glade i oss.

I fjor fikk minsten et Gryffindor-skjerf av Harry Potter, vel og merke.

Er så enig med deg! Måten de gjør dette på fjerner jo litt av betydningen med julegavene. Julen skal jo være magisk (ref Harry Potter) og helt greit med nisse, men bare ikke andre sine gaver. Og de tar så lett på det og be andre om å delta på dette.
Altså jeg føler litt på at vi andre uten denne tradisjonen skal være med å sponse julaften slik de vil ha den. Sier de ikke egentlig at du betyr ingenting vi vil bare ha gaven din?Andre som tenker sånn? Mulig jeg legger alt for mye i dette og har litt for god tid til å tenke pga livssituasjon akkurat nå.

avokado er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 12:43   #22
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.394
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Jeg er helt enig med deg avokado.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 12:47   #23
avokado
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2018
Innlegg: 11
avokado har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg er helt enig med deg avokado.

Så godt å høre. Er jo mulig jeg føler litt for sterkt på det, men er en nær relasjon. Om ikke var for det så hadde jeg bare ikke giddet å legge så mye tanke bak gaven. Men her ønsker jeg på ingen måte å straffe ungen for dette.

avokado er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 12:50   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Kan du ikke si: Nei, denne gaven er ikke fra julenissen, den er fra meg. Jeg syns det er viktig at barnet vet at jeg setter pris på hen, at jeg har tenkt på hen og funnet en gave jeg tror hen vil like. Derfor skal navnet mitt stå som avsender av gaven.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 12:51   #25
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.491
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Nissen finnes for dem som tror på ham, pleier jeg å svare, så mine "tror" på ham enda.

Og de får pakke fra nissen, men altså det er en jeg har skaffet til det formål. Det er jo en selvfølge at gavene fra andre kommer fra de de kommer fra, fra mormor og fra bestemor og fra tante. Så gaven fra nissen er en egen.

Absurd for meg å gjøre som HI skisserer

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 12:55   #26
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Jeg syns det høres rart ut. Vi sa gjerne at nissen fylte på strømpene når de var mindre, men ellers sto det på gavene hvem det var fra. Min far hadde det morsomt med å gi gaver fra figurer i historiene han fant på for oss når vi var små, men vi var jo helt bevissste på at de var fra ham.

Jeg ble fortalt en historie fra ei jeg kjenner en gang der de hadde fått onkelen til å kle seg ut som nisse og gi barna nokså store gaver på julaften. Men ungene hadde gjennomskuet hvem som var bak nissekostymet og regnet derfor gavene som gaver fra onkelen.

For meg handler gaver om at vi setter pris på hverandre og ser større verdi i at barna ser at besteforeldre, tanter, onkler, søsken, foreldre og venner setter pris på dem enn at en fiksjonell karakter kommer med masse gaver. En ting er at kanskje en gave er merket fra julenissen, men ikke å ta av alle lapper på gaver fra andre. Jeg syns også at det er viktig at barna får med seg hvem de får ting fra og takker for gaver neste gang de møter denne personen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 12:55   #27
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.459
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Hos oss var det vanlig da barna var små at de fikk en pakke hver som var fra nissen, men det var jo ikke sånn at vi fjernet alle gavelappene og skrev at de var fra nissen. Det høres jo bare rart ut.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 12:59   #28
avokado
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2018
Innlegg: 11
avokado har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kan du ikke si: Nei, denne gaven er ikke fra julenissen, den er fra meg. Jeg syns det er viktig at barnet vet at jeg setter pris på hen, at jeg har tenkt på hen og funnet en gave jeg tror hen vil like. Derfor skal navnet mitt stå som avsender av gaven.

Jo det er mulig, men de har gjort det på denne måten alltid. Ungen er jo vant med dette. Jeg misforsto i fjor og trodde at nå hadde han skjønt at noen av gavene var fra familien, navnet har stått på gavelappen tidligere og foreldrene har takket på vegne av ungen. Men fikk streng beskjed iår om at ikke måtte skrive navnet vårt på gaven for han kunne lese. Om bare vi skal komme med gave og alt resten er fra nissen blir jo det også rart.

avokado er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 13:01   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Opprinnelig lagt inn av avokado, her.

Om bare vi skal komme med gave og alt resten er fra nissen blir jo det også rart.

Det tenker jeg er familiens problem, ikke ditt. Kanskje de trenger at noen gjør dem oppmerksomme på hvordan gaver fungerer? Det er jo et gi og ta-forhold, som er med på å skape en relasjon mellom giver og mottaker. Det er ikke ditt ansvar å gi barnet en relasjon med julenissen. Har andre tatt dette opp med dem tidligere?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 13:02   #30
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.533
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Hva gjør de med gaver til voksne da?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 13:04   #31
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Pussig opplegg, og jeg synes det er viktig at ungene lærer seg å takke den som gir. Vi åpner alltid en og en gave og det blir notert litt hvem som gir hva sånn at barna skal takke giver. Nissen kommer på morgenen med ventegodteripose og en liten gave som de kan åpne. Det er noe de kan holde på med på dagen og som vi ordner med. Det er min bror som drar rundt og det er pussig at ingen av søskenbarna har skjønt hvem denne nissen er. Har vært mange teorier, men siden nissen er stum så fortsetter denne gjetteleken. Artig.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 13:05   #32
avokado
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2018
Innlegg: 11
avokado har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Altså jeg kan ikke skjønne hvordan de skal klare å holde dette skjult for ungen iår, de snakker vel om hva og fra hvem de har fått gaver? Da skal han finne ut at vi blant andre ikke har tenkt på han.

avokado er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 13:06   #33
avokado
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2018
Innlegg: 11
avokado har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hva gjør de med gaver til voksne da?

Regner med de er så få og at han er opptatt med egne gaver. Vi feirer ikke jul sammen, dette er tradisjon fra ene siden av familie (fra annet land og feirer der, men bor ellers i Norge)

avokado er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 14:28   #34
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Da vi hadde nisse så leverte den ut gaver på vegne av foreksempel bestemor. Det hendte også at julenissen hadde kjøpt egne gaver, samme med nissemor, fjøsnissen, oslonissen osv.

Men å anonymisere andres gaver har jeg aldri gjort.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 15:18   #35
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Da vi hadde nisse så leverte den ut gaver på vegne av foreksempel bestemor. Det hendte også at julenissen hadde kjøpt egne gaver, samme med nissemor, fjøsnissen, oslonissen osv.

Men å anonymisere andres gaver har jeg aldri gjort.

Her også, nissen har med seg gaver fra bestemor, tante, onkel osv i sekken, han er altså et slags postbud, ikke produsent av gaver.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 15:20   #36
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Jeg tenker at om vi hadde en policy på at gaver kun blir gitt fra nissen, så hadde det vært relativt ufint å ta i mot gaver fra slekt og venner for så å anonymisere dem. Det er jo egentlig helt på jordet. Da måtte vi sagt at gaver ikke er fra slekt og venner hos oss, så vi kjøper bare selv og gir fra nissen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 28-11-18 kl 18:00.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 15:27   #37
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Dummeste jeg har hørt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 15:46   #38
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.506
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Om nissen vil gi gåver får han skaffe dei sjølv! Gåver frå familie og vener må få vere frå dei, men nissen kan sjølvsagt ha med gåver frå andre, men dei som kjøper gåva må få stå på til/frå-lappen altså!

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 16:06   #39
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

Jeg er enig med dem som sier at nissen får ordne med sine egne gaver. Det får være måte på tull altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 16:49   #40
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaver fra julenissen

De har fullstendig hoppet bukk over gleden og nærheten som deles mellom avsender og mottaker av en gave. Jeg husker blant annet fra egen barndom hvor stas det var med gave fra en av tantene som alltid pakket inn gavene kreativt - jeg skjønte at hun hadde tatt seg ekstra bry med det, og det satte jeg pris på.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
julegave, julenisse


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no