Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Litteratur for jenter på 14-15 år!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-06, 13:25   #1
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Litteratur for jenter på 14-15 år!

Min mor tenker på og kjøpe bøker til niesene sine. De er 14 og 15 år. Noen som har tips om bøker, for "fjortisjenter"?

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 15:05   #2
morgana
På vent....
 
morgana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På bygda!
Innlegg: 1.985
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Sv: Litteratur for jenter på 14-15 år!

Gossip girls serien og princess diaries er veldig populær her. Jenta mi er 13,5 år.

morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 15:51   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litteratur for jenter på 14-15 år!

Anne Franks dagbok.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 16:47   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litteratur for jenter på 14-15 år!

Det er mange bøker som passer jenter på den alderen, alt etter modenhetsgrad. Er de fnisefjortiser, eller er de reflekterte?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 16:54   #5
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Litteratur for jenter på 14-15 år!

Hva med Harry Potter!

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 17:07   #6
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litteratur for jenter på 14-15 år!

Bøker av den svenske forfatteren Per Nilsson.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 17:19   #7
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Sv: Litteratur for jenter på 14-15 år!

To er nok litt fnisete, fotballgærne, sminkeberter og guttegale. Hun andre er verdensvant, snakkesalig, reflektert og freestylekjører. Trener med Kari Traa.

Takk for tips! Håper på flere!

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 17:42   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litteratur for jenter på 14-15 år!

Jeg var hverken fotballgæren, fnisete eller freestylekjører, men jeg likte veldig godt historiske (og biografiske) romaner da jeg var på den alderen. Vera Henriksen, for eksempel. Og Egypteren Sinuhe (av Mika Waltari), men den er temmelig lang, da.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 17:58   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litteratur for jenter på 14-15 år!

Å kjøpe bøker til unger i den alderen kan være et lotteri. Jeg omgås niendeklassinger til daglig, og det er stort sprik på hva de leser. Bøker av Kari Bøge, Erna Osland, Harry Potter og mye annet.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 19:40   #10
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Litteratur for jenter på 14-15 år!

Ei bok vi har hatt på lærerskolen var: "Inniverset" av Kari Bu.

Handler om fjortiser. Om det å være populær, ikke populær osv. Har en fin dynamikk hvor man ser at hovedpersonen modnes og til slutt tør å ta et selvstendig valg.

Det var debuten til Kari Bu og hun var veldig ung når hun skrev den. Den er ganske ny denne boken.

Min datter på 14 år har lest den. Hun var 13 år da og likte den godt

Vedlagte bilder
Filtype: jpg cover_02.jpg (50,9 KB, 1 visninger)
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 19:57   #11
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litteratur for jenter på 14-15 år!

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Å kjøpe bøker til unger i den alderen kan være et lotteri. Jeg omgås niendeklassinger til daglig, og det er stort sprik på hva de leser. Bøker av Kari Bøge, Erna Osland, Harry Potter og mye annet.

signerer .. at det er stort sprik ..

"Rebecca" av Dauphne Du Mourier.. den leste jeg på den alderen !! VELDIG SPENNENDE!! Den ble vi anbegfalt av norsklæreren vår i 9.kl.

Ellers så er jo Maria Gripes bøker om "Skyggen over steinbenken" .. og de andre utrolig spennende!!
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...1662594&rom=MP
Disse kjøpte jeg til mitt 14 år gamle søskenbarn og falt i smak (leste de selv også i 13-15 års alderen )


Jeg fikk "TORA" av Herbjørg Vassmo da jeg var 15 år .. og det var for tidlig for meg. Så her er det jo store variasjoner fra 14 åring til 14 åring.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 20:26   #12
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litteratur for jenter på 14-15 år!

Det er en bok som heter noe sånt som "Tre jenter og et par jeans" Den fanger fjortisene ganske så midt i blinken.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 21:11   #13
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Litteratur for jenter på 14-15 år!

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Å kjøpe bøker til unger i den alderen kan være et lotteri. Jeg omgås niendeklassinger til daglig, og det er stort sprik på hva de leser. Bøker av Kari Bøge, Erna Osland, Harry Potter og mye annet.

Ja, ikkesant? Jeg er helt sjokkert over spriket på videregående også. Noen har aldri lest en bok i hele sitt liv, da passer det kanskje best å kjøpe noen bra tegneserier eller lettleste romantiske bøker. Mens andre holder på med Ringenes herre for tredje gang på engelsk! Alder alene er ikke nok til å gi tips om dette, vet hun noe om hva de har lest før?

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 21:36   #14
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.920
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Litteratur for jenter på 14-15 år!

Som de over sier, veldig stort sprik i hva de leser på den alderen der. Gossip-serien har jeg hørt mye bra om. Ellers kan Berts funderinger være morsomme. de er litt i stil med Adrian Moles dagbok. Ellers leste jeg Beatles, Men tankene mine får du aldri og Pakkis på den alderen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no