Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

God fantasy?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-06, 10:21   #21
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

Jeg må jo si at min all time favourite er guiden, selv om den er sci fi.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 10:22   #22
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God fantasy?

Jeg må forresten få anbefale J.V. Jones bøker "A cavern of black ice" og "A fortress of grey ice". Venter spent på bok nr. 3 som skal avslutte serien, men den kommer ikke før i november neste år.

  Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 15:03   #23
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Covenant er bra. Trilogi.

På norsk heter den vel "sagaen om Thomas Covenant den vantro". Jeg tror det er Donald Stephenson som er forfatteren. Det er lenge siden jeg leste dem, men de er bra, ja.

I tillegg er det en trilogi som heter "His Dark Materials", men jeg husker verken forfatter eller undertitler i farten.

Ursula LeGuin har skrevet om EarhtSea, og de bøkene liker jeg godt.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 15:06   #24
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

På norsk heter den vel "sagaen om Thomas Covenant den vantro".

På norsk?

Man leser da ikke de på norsk!

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 15:10   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

I tillegg er det en trilogi som heter "His Dark Materials", men jeg husker verken forfatter eller undertitler i farten.

Philip Pullman er forfatteren, og bøkene heter The Golden Compass, The Subtle Knife og The Amber Spyglass. Dette er forsåvidt barne-/ungdomsbøker, i likhet med Earthsea-serien, men de (også) er vel verdt å lese for voksne fantasylesere.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 18:43   #26
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God fantasy?

Hva med den der isbjørn-nordlys-trilogien? Husker verken tittel eller forfatter, men de skal visst være ganske så bra, de bøkene.

  Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 19:03   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Hva med den der isbjørn-nordlys-trilogien? Husker verken tittel eller forfatter, men de skal visst være ganske så bra, de bøkene.

Det er "His dark materials" av Philip Pullman

  Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 19:04   #28
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Hva med den der isbjørn-nordlys-trilogien? Husker verken tittel eller forfatter, men de skal visst være ganske så bra, de bøkene.

Er det Northern Lights av Philip Pullman du tenker på? Det er den britiske tittelen på The Golden Compass, som er den første boken i His Dark Materials-trilogien.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 19:15   #29
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God fantasy?

That's the one. Svangerskapsdemensen har satt inn for fullt.

  Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 19:30   #30
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Covenant er bra. Trilogi.

Det er jo to triollogier om Thomas Covenant. Eller når jeg sjekket ser jeg at det har kommet en til. Må handle.

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_...o.x=14&Go.y=12

Stephen Donaldson skriver fantastisk.

Orson Scott Card sin Ender saga anbefales også

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 19:39   #31
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

På norsk?

Man leser da ikke de på norsk!

Vel, det var på norsk jeg snublet over dem en gang for lenge siden.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 19:42   #32
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Philip Pullman er forfatteren, og bøkene heter The Golden Compass, The Subtle Knife og The Amber Spyglass. Dette er forsåvidt barne-/ungdomsbøker, i likhet med Earthsea-serien, men de (også) er vel verdt å lese for voksne fantasylesere.

Jeg var vel 12 år eller så da jeg leste Jordsjø (ja, på norsk) for første gang. Jeg syntes de var veldig spennende da og jeg likte de også veldig godt da jeg senere leste dem som voksen.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 19:47   #33
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det er jo to triollogier om Thomas Covenant. Eller når jeg sjekket ser jeg at det har kommet en til. Må handle.

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_...o.x=14&Go.y=12

Stephen Donaldson skriver fantastisk.

Orson Scott Card sin Ender saga anbefales også

Jøss, det er flere altså? Det ante jeg ikke. *leser altfor lite*

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 19:52   #34
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jøss, det er flere altså? Det ante jeg ikke. *leser altfor lite*

Jeg viste jo ikke om den siste før nå jeg heller....

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 20:46   #35
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg var vel 12 år eller så da jeg leste Jordsjø (ja, på norsk) for første gang. Jeg syntes de var veldig spennende da og jeg likte de også veldig godt da jeg senere leste dem som voksen.

Samme her, bortsett fra at jeg nok var noen år yngre første gang. Det har ellers kommet flere bøker til i serien etter at jeg ble voksen - Tehanu fulgte med den opprinnelige trilogien da jeg fikk serien samlet på engelsk tidlig på 90-tallet, og senere har le Guin skrevet i alle fall en som heter Tales of Earthsea og en som heter The Other Wind. Jeg har ikke lest de to siste.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 20:47   #36
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: God fantasy?

Å herlig!!! Masse gode tips for meg også her, siden jeg har lest en del av de anbefalte og det er absolutte favoritter.

Jeg kom ikke egentlig på noen gode anbefalinger i farten. Er noen år siden jeg slukte fantasy mest iherdig. Dersom en sjanger som kanskje må kalles fantasy-romance er av interesse synes jeg Diana Gabaldons bøker er spennende, første boken er Cross Stitch.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 23:39   #37
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

David Eddings "The Belgariad" en serie på fem bøker som følges opp av "The Mallorean". Eddings introduserte meg for fantasy for mange år siden. Han har en herlig, tørr humor, og selv om karakterene er en smule todimensjonale så er de i det minste morsomme. Dette er klassisk "quest"-litteratur.

Dessuten liker jeg "Pern"-bøkene til Anne McCaffrey. De er litt fantasy litt science fiction.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 00:01   #38
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Samme her, bortsett fra at jeg nok var noen år yngre første gang. Det har ellers kommet flere bøker til i serien etter at jeg ble voksen - Tehanu fulgte med den opprinnelige trilogien da jeg fikk serien samlet på engelsk tidlig på 90-tallet, og senere har le Guin skrevet i alle fall en som heter Tales of Earthsea og en som heter The Other Wind. Jeg har ikke lest de to siste.

Jeg stoppet på Tehanu.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no