Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

God fantasy?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-06, 22:18   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

God fantasy?

Er det noen som har tips til meg? Jeg har gått sørgelig tom for bøker, og trenger noen nye å kaste meg over (og som kan komme til FarOut fra Nissen på julaften). Det er vel på tide å bestille snart da.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 22:20   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

Lest "The Historian" av Elizabeth Ko-etellerannet?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 22:26   #3
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Lest "The Historian" av Elizabeth Ko-etellerannet?

Har du?

Jeg holder på med bok to i The Farseer trilogy av Robin Hobb, og liker den godt. Jeg har ikke lest så mye fantasy, men jeg liker Wheel of Time av Rober Jordan.

Har du noe å anbefale, Far out? Har du forresten lest Jonathan Strange and Mr. Norell? Hvis ikke,- Løp og kjøp!

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 22:27   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Lest "The Historian" av Elizabeth Ko-etellerannet?

Den har jeg ikke lest, nei.

*noterer*

  Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 22:29   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Har du?

Jeg holder på med bok to i The Farseer trilogy av Robin Hobb, og liker den godt. Jeg har ikke lest så mye fantasy, men jeg liker Wheel of Time av Rober Jordan.

Har du noe å anbefale, Far out? Har du forresten lest Jonathan Strange and Mr. Norell? Hvis ikke,- Løp og kjøp!


Robin Hobbs Farseer-trilogi er genial, ja. Les "The tawny man"-trilogien etterpå.
Robert Jordans "wheel of time"-serie har jeg også lest. Han får bare snaske seg til å holde seg i live et par år til, så han får skrevet ferdig siste boka :kone:

Og Jonathan Strange and Mr. Norell er også lest. Den var herlig.


Flere?

  Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 22:46   #6
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God fantasy?

George R. R. Martin: A Song of Ice And Fire, 4 bind så langt (han har vel planlagt 7 og det tar sin tid): A Game of Thrones, A Clash of Kings, A Storm of Swords, A Feast For Crows. Mer sword enn sorcery. Historien er visstnok inspirert av Rosekrigene. Den fortelles vekselvis fra perspektivet til hovedpersonene, og de er, i motsetning til svært mye fantasy, ikke grunne konstruksjoner som enkelt kan kategoriseres som gode eller onde.

Ben "here be dragons" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 22:47   #7
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

Har du lest Discworld?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 22:50   #8
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God fantasy?

Blir Star Trek litt vel FarOut for deg?

  Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 22:55   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God fantasy?

George R.R. Martins bøker har jeg begynt på - dvs. jeg leste nesten ferdig bok 1, men det var så sørgelig! Alle bare dør og dør jo!

Men jeg har dem, og de er gode. Kanskje jeg kan stålsette meg og forsøke på nytt. Første gang jeg prøvde var jeg gravid, og endte i krampegråt stadig vekk.

Discworld har jeg heller ikke prøvd meg på. Finnes det en oversikt over rekkefølgen på de bøkene noe sted?

Star Trek er tv-serie *noterer til ønskelista*

  Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 22:58   #10
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God fantasy?

Star Trek finnes også i bokform. Jeg har lest noen bøker, men når jeg tenker meg om så var de på tysk. Leser du tysk?

Men om du tar til takke med TV-serier så anbefaler jeg ST noe så inni granskauen.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 23:01   #11
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God fantasy?

Jeg tror jeg skal legge meg snart. Jeg lurte veldig på hva slags gudsfantasier du var ute etter.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 23:04   #12
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg tror jeg skal legge meg snart. Jeg lurte veldig på hva slags gudsfantasier du var ute etter.

Det tok et par sekunder, men så skjønte jeg den. Tror jeg må legge meg jeg også.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 23:06   #13
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

Covenant er bra. Trilogi.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 23:14   #14
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Discworld har jeg heller ikke prøvd meg på.



Flytt straks Pratchett til toppen av bunken.

Wikipedia har en fin oversikt over bøkene i den rekkefølgen de ble utgitt. Det er ikke nødvendig å begynne på begynnelsen. De to første fremstår som noe svake i ettertid, selv om de er morsomme. Min anbefaling vil være å begynn med Small Gods, som er frittstående, eller med Equal Rites som er den første boken om The Witches. Men for all del: Les alle. Flere ganger.

Good Omens som Prathcett skrev sammen med Neil Gaiman og handler om Antikrists komme og de siste tider er forresten den beste boken hans, også den hylende morsom.

Og mens vi er inne på Gaiman. Sandman (tegneserie i 10 bind) er en av verdens beste tegneserier, og en av verdens beste fantasyfortellinger.

Ben "wizzard" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 01:10   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

lspace.org har en nydelig oversikt over anbefalt leseorden for Discworld-bøkene.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 08:24   #16
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Har du?

Er du spydig også?

For tenk jeg HAR lest den. HELE boken faktisk. Og det er til og med en stund siden jeg var ferdig.



Den er ikke så verst altså. Men jeg vil påstå den er "litt" fantasy. Vampyrer og greier.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 09:59   #17
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Er du spydig også?

For tenk jeg HAR lest den. HELE boken faktisk. Og det er til og med en stund siden jeg var ferdig.



Den er ikke så verst altså. Men jeg vil påstå den er "litt" fantasy. Vampyrer og greier.

Flinke Ru .

Jeg er selvsagt aldri spydig, bare snill og god. Hørt sånt

Jeg noterer meg at jeg skal sette noe Prachett på 'whish list' på Amazon. Er det noen som har lest Sword of Truth serien?

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 10:15   #18
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God fantasy?

Hvis man kan tenke seg science fiction, så anbefaler jeg Tad Williams Otherland. Det er fire bøker i serien og jeg likte de veldig godt. Interessant nok er det for en gangs skyld ikke en fantasy som baserer seg i USA, men i Sør-Afrika.

Ellers tar jeg det for gitt at du har lest Raymond Fiest "Magician", hvis ikke: løp og kjøp, en absolutt klassiker. Fortsettelsene er ikke fullt så gode, men jeg skal innrømme at jeg har lest alle for det .

Robin Hobb har startet på en ny serie "Soldiers son". Jeg har bare lest første bok "Shamans Crossing", men den tegner godt.

Mercedes Lackey skriver jo i hovedsak fantasy for tenåringsjenter, men ettersom jeg er en barnlig sjel så liker jeg de også. Husker ikke helt rekkefølgene, men de finner du sikkert dersom du googler henne. Hun har utgitt en frittstående bok "Godmother" (tror jeg den het), der hun lager en pastiche over tradisjonelle eventyr, veldig morsom.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 10:15   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Flinke Ru .

Jeg er selvsagt aldri spydig, bare snill og god. Hørt sånt

Jeg noterer meg at jeg skal sette noe Prachett på 'whish list' på Amazon. Er det noen som har lest Sword of Truth serien?



Noen av bøkene er veldig gode, og noen er ikke så gode. Jeg kan anbefale serien allikevel, dersom du ikke har lest den.

  Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 10:20   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God fantasy?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Hvis man kan tenke seg science fiction, så anbefaler jeg Tad Williams Otherland. Det er fire bøker i serien og jeg likte de veldig godt. Interessant nok er det for en gangs skyld ikke en fantasy som baserer seg i USA, men i Sør-Afrika.

Ellers tar jeg det for gitt at du har lest Raymond Fiest "Magician", hvis ikke: løp og kjøp, en absolutt klassiker. Fortsettelsene er ikke fullt så gode, men jeg skal innrømme at jeg har lest alle for det .

Robin Hobb har startet på en ny serie "Soldiers son". Jeg har bare lest første bok "Shamans Crossing", men den tegner godt.

Mercedes Lackey skriver jo i hovedsak fantasy for tenåringsjenter, men ettersom jeg er en barnlig sjel så liker jeg de også. Husker ikke helt rekkefølgene, men de finner du sikkert dersom du googler henne. Hun har utgitt en frittstående bok "Godmother" (tror jeg den het), der hun lager en pastiche over tradisjonelle eventyr, veldig morsom.

Otherland er veldig spennende, ja. De har jeg lest.

Magician-serien var også veldig bra.

Robin Hobb - "Soldiers son"-serien har jeg deriomot IKKE lest *noterer*

Mercedes Lackey går også inn på listen min. Jeg ELSKER barne- og ungdomsbøker.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no