Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Sjokoladekake, greit å droppe egg?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-15, 19:06   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Spørsmål

Sjokoladekake, greit å droppe egg?

Denne kaken har jeg bakt tidligere og den ble vellykket. Helt uten egg. http://www.veganmisjonen.com/2011/11...vegan.html?m=1
Nå skal jeg bytte ut hvetemelet og tenkte å bruke fin kakemiks og bytter soyamelka ut med havre. Dette har vel ingen betydning for utfallet? Det er ikke noe som tilsier at jeg må bruke eggerststning? Jeg skal nemlig ende opp med en kake som alle kan spise: vegansk, fri for gluten og nøtter.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-15, 19:09   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekake, greit å droppe egg?

Jeg tror jeg ikke helt skjønner hva du spør om, oppskriften er jo uten egg?

Å bytte ut hvetemel med kakemiks og soyamelk med havre går også bra. Jeg syns ofte fin kakemiks kan gi litt tørre kaker, men det er vel en vanesak.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-15, 19:13   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.492
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokoladekake, greit å droppe egg?

oppskrift fra veganmisjonen er vel gjerne vegansk i utgangspunktet, ja. det står ikke egg der?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-15, 19:33   #4
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokoladekake, greit å droppe egg?

Litt uklar ser jeg. Jeg skjønner at den er vegansk, men jeg har behov for å gjøre den glutenfri også. Jeg lurer på om det at jeg bytter ut hvetemel og soyamelk vil ha konsekvenser som gjør at det blir nødvendig med eggerstatning.

Blir det tørrere med kakemiks? Bør jeg ha mer veske i røra da?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-15, 21:34   #5
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokoladekake, greit å droppe egg?

Ikke vet jeg om det blir nødvendig med egg når du gjør som du beskriver, men om du vil ha det vegansk og trenger bindemiddel i kakerøren så kan du bruke bløtlagte chiafrø. De binder og tilfører fuktighet. Og omega 3!

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 11:44   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokoladekake, greit å droppe egg?

Det går helt fint å droppe egg, men hvis du kan bruke litt eplejuice i røren i stedet for / tillegg til havremelk, blir det saftigere. Gluten- og eggefritt kan bli litt tørt. Eller bruk chiafrø som rajraj foreslår, jeg har ikke prøvd det men vil tro det blir bra.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 14:08   #7
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokoladekake, greit å droppe egg?

Tusen takk for tips. Det gikk greit og ble ikke tørt, men hang ikke så godt sammen. Det var vanskelig å flytte bunnene uten at de gikk i stykker. Kaka i går var en test, skal lage ny i dag. Jeg har ikke og har ikke mulighet til å få tak i chiafrø. Er det andre ting jeg kan bruke for å få den til å henge bedre sammen?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 18:35   #8
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sjokoladekake, greit å droppe egg?

Jeg lurer på om det er kakemiksen som kan være problemet? Mener brodern (som er veganer og glutenallergiker) ikke er så begeistret for melmiksene til baking. Jeg har bakt veganske og glutenfrie muffins, da bruker jeg jyttemel (og appelsinjuice, det er nammenam i sjokoladekake).

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 19:56   #9
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokoladekake, greit å droppe egg?

Aha, det forklarer hvorfor det ble bedre denne gangen. Hadde ikke nok kakemiks, så jeg brukte jyttemel i tillegg.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 19:58   #10
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokoladekake, greit å droppe egg?

Tar gjerne imot den oppskrifta.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-15, 09:21   #11
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sjokoladekake, greit å droppe egg?

Den ligger i denne tråden, sammen med et par andre oppskrifter.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no