Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Valg av hund

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-14, 14:14   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.889
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Valg av hund

Vi har nylig flyttet "på landet". Vi har 2 mål eiendom, og jorder og skog like i nærheten. Det er et par km til nærmeste gård, men da vi flyttet hit i oktober gikk det sauer løs på jordet, men ikke inngjerdet, helt inntil hagen vår, men aldri i hagen. Antar disse går løse i området mai-oktober.

Vi vurderer å anskaffe hund. Jeg liker å gå 1-timeslange turer 2-4 ganger i uka, noen ganger opp mot to timer. Samboeren min har lyst på hund fordi han da "må" mosjonere mer.

Da jeg var lita hadde vi lapphund. Har en bror som har hatt greyhound, synes de er supre hunder. Samboer har hatt schafer i familien da han var liten, men han tror de ga henne altfor lite mosjon, og tror den kanskje vil kreve for mye mosjon enn det vi kan gi den.

Er det noen hunder vi bør unngå, med tanke på de sauene som er i nærheten sommers tid? Og noen som har tips til raser som kan passe vår bruk? Vi har ingen barn, men en katt på 16 år. Må nok vente med hund til hun har gått til de evige jaktmarker. :-)

Da jeg har hatt problemer med tinnitus og lydoverfølsomhet er det ikke lurt å ha den rasen som bjeffer aller mest og høyest. Feks Jack Russel Terrier synes jeg blir for slitsomme.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 21:31   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av hund

Mellompuddel? Vår puddel bjeffer ikke.

Det er sikkert mange raser som kan passe dere, jeg slengte bare ut et alternativ.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 21:37   #3
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.889
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Valg av hund

Takk, men er ikke så glad i puddel..

Engelsk springer spaniel har jeg forelsket meg i. Noen som har erfaring med disse?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 21:42   #4
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.451
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av hund

Jeg har hatt berner sennen på landet. Det høres ut som en rase som kan passe dere, så sant dere vil ha en litt stor hund. (Den ene jeg hadde var på størrelse med en golden retriever, den andre en del høyere). De har fantastisk gemytt og er makelig anlagt, slik at de like gjerne kan daffe ved beina dine en søndag som å gå milelange turer. Sauer møtte vi daglig, og det største problemet der var de sinna søyene. Bikkja snuste på sauene eller bare gikk forbi uten å ense dem.

De røyter jo, men har bare et lag pels. Og så sikler de ikke.

Og så har de utseendet med seg:

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 21:51   #5
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.889
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Valg av hund

Berner sennen må jeg lese meg opp på, takk lilletrille!

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 21:54   #6
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Valg av hund

Berner sennen er utrolig flotte.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 21:55   #7
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.451
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av hund

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Berner sennen må jeg lese meg opp på, takk lilletrille!

Ja, berner tar plutselig litt plass i tråden din Beklager stort bilde. Men de er verdens fineste venn og turkamerat, og tåvarmer om du skulle ønske deg det.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 12:54   #8
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.889
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Valg av hund

Men her står det jo at Berner Sennen har mye jaktintstinkt? Sikkert individuelt også..

http://pedigree.no/finn-rett-hund-el...ennenhund#Care

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 17:27   #9
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.451
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av hund

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Men her står det jo at Berner Sennen har mye jaktintstinkt? Sikkert individuelt også..

http://pedigree.no/finn-rett-hund-el...ennenhund#Care

Det overrasker meg. Jeg har ikke opplevd en berner med jaktinnstinkt og jeg har hatt 3 stk, og vært borti mange andre. De er avlet opp til trekk- og kløv, og som familiehunder. De har også vært brukt som gjeterhund, men det skulle man tro var det motsatte av jaktinstinkt? Såklart avhenger mye av oppdragelse og hva bikkja brukes til. Og saueavvenningskurs er lurt, selv om våre hunder ikke har hatt noen glede av det (De har ikke blitt redd sauen, men heller ikke vært interessert i å jage verken før eller etter, så det gjorde ikke noe.)

Jeg prøvde forøvrig å få ene bikkja mi til å jage sau en gang. Det var et lam som hadde forvillet seg inn på et inngjerdet jorde med søya på utsida. Bikkja nekta å jage/hjelpe, og det endte med at jeg fikk bikkja til å gå ut av jordet, og så tusla lammet etter.

Det er lurt å undersøke nøye rasen du velger, men jeg ville ikke tatt EN kilde for god fisk. Har du sjekket rasestandardene til Norsk kennel klubb?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 17:29   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av hund

Eurasier

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 17:32   #11
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.451
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valg av hund

Bernerne våre var bestis med kattene våre, forresten. Det var helt nydelig å se De lå tett, tett sammen, og det var jublende gjensynsscener hver morgen når kattene kom inn.

Men jeg ville vel ikke vært helt trygg på at kattemor på 16 år hadde syns det var veldig kult med en hoppende, gledesstrålende, vimsete leken valp i hus

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no