Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tror du på djevelen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-16, 10:12   #41
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.885
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Jeg tror hverken på Gud eller djevel, kun på det gode (og onde) i mennesker.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 10:15   #42
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Er vi som er religiøse dumme?
Altså siden vi ikke forholder oss til livet likedan?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 10:16   #43
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Er vi som er religiøse dumme?
Altså siden vi ikke forholder oss til livet likedan?

Nei, tolker du det fra noen av svarene? Jeg syns religion er komplett uforståelig at noen kan tro på, men jeg tror ikke religiøse er per def dumme.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 10:18   #44
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, tolker du det fra noen av svarene? Jeg syns religion er komplett uforståelig at noen kan tro på, men jeg tror ikke religiøse er per def dumme.

Ja jeg tolker nok noen svar sånn.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 10:23   #45
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Den med at "jeg er nok mer logisk anlagt" kunne nok tolkes sånn, Guava, den stusset jeg også på.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 10:25   #46
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.606
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Er vi som er religiøse dumme?
Altså siden vi ikke forholder oss til livet likedan?

Nei, nei. Jeg kjenner mange kloke religiøse mennesker. Det gjør det bare enda mer uforståelig.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 10:26   #47
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Den med at "jeg er nok mer logisk anlagt" kunne nok tolkes sånn, Guava, den stusset jeg også på.

Vel, ikke for å svare på LilleMYs vegne, men kommentaren kom som et direkte svar på dette fra Guava, som bruker samme begrepsbruk selv:

Sitat:

Ja inkarnasjon er absurd. At denne kraften skulle åpenbare seg i historien er ikke logisk og gjør heller ikke krav på å være logisk. Jeg hadde aldri trodd om jeg skulle basert troen på logikk. Erfaringen av det å leve med Gud er derimot noe som ikke kan få meg til å slutte å tro selv om jeg hadde ønsket. Tro er mer "å bli grepet" enn noe jeg strekker meg mot. Høres nok fullstendig villt ut og også noe som ateister lett putter i en psykiatrisk diagnose, men det får heller være.

Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 10:31   #48
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Jeg har møtt noen svært intelligente religiøse mennesker, som bruker religion som basis for dype eksistensielle og filosofiske spørsmål. Så har jeg møtt noen mindre smarte som bruker religiøse dogmer som fasit på riktige valg for seg selv og andre. Stor spredning, med andre ord, der, som i andre miljøer.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 10:35   #49
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Min oppfatning er nok sterkt preget av forståelsen av at hele menneskeheten bare er et komma i et geologisk tidsperspektiv (en art som har oppstått relativt nylig, og som vil dø ut etter en stund), på det ene, bittelille sandkornet vi bor på, i universets store sandhaug av milliarder av sandkorn. I det perspektivet har jeg litt vanskelig for å se for meg at hva vi gjør mot hverandre her på denne mikroskopiske plassen, denne korte perioden, er så stort og viktig at det styres av en eller annen evig guddommelig kraft. Om det en kraft som styrer og driver det hele, som har sparket i gang hele universet, det er nå en ting, men at denne kraften skulle engasjere seg i om vi i løpet av dette millisekundet av evigheten, på denne prikken i universet, døper barna våre, går i forbønn for tenåringene våre, hvem som kriger mot hvem, om man dekker hodet eller spiser svinekjøtt, er for meg helt absurd. Hva vi gjør og ikke gjør har virkelig ingen betydning i den store sammenhengen, for andre enn oss selv og de som eksisterer rundt oss akkurat her og nå. Så da får vi prøve å gjøre det så levelig vi kan, for oss selv og hverandre, den lille stunda vi er her.

Sånn tenker jeg også.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 10:35   #50
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.423
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Nei Guava, jeg tror ikke religiøse mennesker er dumme. Det er du selv som skriver at du ikke baserer din tro på logikk, og det er jo helt sant, det er det jo ingen som gjør (det er vel en grunn til at man snakker om tro). Jeg er i større grad avhengig av logikk for å bli overbevist om noe, og nettopp derfor har jeg store problemer med å tro på guddommelige krefter. Det har ikke noe med intelligens å gjøre.

Og for ordens skyld, det betyr selvsagt ikke at jeg mener at religiøse mennesker ikke har evnen til å tenke logisk (det ville jo vært ekstremt arrogant). Bare at de ikke er avhengige av logiske sammenhenger på samme måte som meg, for å oppleve noe som sant.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 08-09-16 kl 10:52.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 10:39   #51
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Dette var en interessant tråd! Jeg er enig med dere alle!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 14:13   #52
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Jeg er i utgangspunktet ganske logisk anlagt, men får ikke logikken til å gå opp helt og synes ikke at å tro på noe utenfor seg selv ødelegger logikken på noen måte.

Jeg tror ikke på djevelen som en person med horn. Men en eller annen form for onde krefter som overgår det som bor i mennesker tror jeg på. Nøyaktig hva slags form dette har vet jeg dog ikke.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 14:30   #53
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Er vi som er religiøse dumme?
Altså siden vi ikke forholder oss til livet likedan?

Tja, når man ser at det finnes noen tusen religioner og de er så sprikende at det er helt umulig at alle har rett, så er det for meg nokså merkelig at man ikke skjønner at det neppe er noen som er riktig.

For å sitere Internettet: Det er ingen som tror på Thor, Odin, Zeus og Isis mer. Da blir det som å tro på den kristne gud som å si at Superman og Captain America er fiksjon mens Batman finnes på ordentlig.

Jeg har vært kristen så jeg skjønner den behagelige følelsen av å ha en gud på sin side til trøst, jeg gjør virkelig det. Men er man intenst opptatt av å finne ut hva som faktisk er sant så er det ikke religiøs man fortsetter å være. Tenker jeg da.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 14:36   #54
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.337
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Min oppfatning er nok sterkt preget av forståelsen av at hele menneskeheten bare er et komma i et geologisk tidsperspektiv

Ja. Og noen ganger, når jeg ser og hører om ting og hendelser som er hinsides fatteevne vanskelig/vonde, hjelper det litt å tenke på nettopp dette. Det hjelper ikke de som opplever virkelig grusomme ting, men det hjelper for meg. Det er sikkert en form for flukt.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 14:43   #55
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men er man intenst opptatt av å finne ut hva som faktisk er sant så er det ikke religiøs man fortsetter å være. Tenker jeg da.


Men da har du jo en litt streng tolking av ordet "religiøs". Jeg tror jo på en guddom, men jeg vet at jeg intet vet, og jeg påberoper meg ikke å sitte med et eneste svar på noe som helst. Men jeg klarer bare ikke å riste av meg følelsen av at jeg faktisk tror på en eller annen slags form for skaper. Og jeg ser bare ikke at dette hindrer meg i noen som helst form for logisk tenkning eller filosofering over vår eksistens.

Jeg har også vært kristen. Og jeg fant ikke noen TRØST i det. Jeg syntes faktisk heller det var ganske vanskelig. Så jeg blir litt sur når ikke-religiøse tror at alle som tror på noe, gjør det fordi de er svake mennesker som trenger å knuge seg til noe, altså.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 14:51   #56
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.807
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Min svigerfar hevder kategorisk at religiøse mennesker er svake sjeler som ikke takler livet sitt og som klamrer seg til en tro for å holde hodet over vannet.

Fy søren så sint jeg har vært på ham, på vegne av et utall sterke, flotte troende mennesker jeg kjenner (både kristne, muslimer og shiker) - som alle takler livet sitt helt strålende i tillegg til sin gudstro. (Det kan vel være at svigerdatter sprakk litt etter en av hans endeløse, svartmalende tirader, hvor han bokstavlig talt maler fanden på veggen når det kommer til religion generelt og kristendom spesielt - og nevnte noe om at hun faktisk har peil på hva hun snakker om, siden hun har dype røtter både i Indremisjon og Pinsemenighet i tillegg til Statskirkelige foreldre. )

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-16, 14:59   #57
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på djevelen?

Den smarteste fyren jeg kjenner er sektmedlem. Det henger ikke på greip, men jeg har etterhvert lært meg å leve med det.

Selv tror jeg ikke på djevelen, og jeg tror ikke på Gud, men jeg tror jeg har en viss idé om hva det er folk gjerne vil kunne omsette fra "dette er en del av livet" til "dette er en høyere makt/dette er noe Ondt", og har forståelse for det. Det gjør det hele lettere å relatere seg til, og det gir et slags håp, og det gir en slags mulighet til å, hehe, beholde trua.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no