Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Tør du gå på villis?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-21, 17:55   #1
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tør du gå på villis?

For det første er jeg veldig godt fornøyd med ordet «villis». Jeg håper flere måtte lese det flere ganger for å skjønne noe av overskriften.

Så til saken. Jeg har stor respekt for is, samtidig som jeg har hatt en av mine beste naturopplevelser på skøyter på en diger innsjø i månelys og speilblank is. Jeg tenker hver vinter at jeg skal få meg riktig utstyr og bli med på kurs for å prøve hvordan det er å ramle gjennom isen. Så langt har jeg ikke kommet enda.

Nå er isen i ferd med å legge seg mange steder både ved fjorder og på innsjøer. Det er jevnlig meldinger om at folk ramler igjennom, så i dag lurer jeg på hvordan FPere tenker om å bevege seg på villis og risikoen som ligger i det. Går du på isen? Har du kunnskap nok til å vurdere risikoen, eller ser du på de som har gått foran deg og tenker at de ser litt tyngre ut, så dette går nok bra? Eller noe midt i mellom?

Til folkeopplysning kan jeg tipse om at varsom.no som varsler om både det ene og det andre (særlig skredfare), også har isvarsel: https://varsom.no/isvarsling/

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 17:57   #2
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.218
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Jeg er litt forsiktig. Her jeg bor blir det merket løype på fjorden når det er sikkert. I dag gikk 5 stykker gjennom isen utenfor kalvøya, fordi folk går utenfor oppmerket sone. På vann tør jeg bare dersom det er en merket løype.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 17:58   #3
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.719
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Ikke noe problem med å gå på islagte innsjøer, spesielt etter en lang periode med minusgrader.

Islagt sjøvann, neh, no thanks.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:01   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.945
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Jeg er skeptisk, men i dag turte jeg også. Det er et lokalt vann som er kjent for å ha solid is. Jeg gikk der sammen med flere 100 andre.

Fordelen med å gå på vannet er at det ikke er trangt om plassen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:05   #5
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.993
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Skeptisk og har bare gått på is tett inntil land når andre valfarter rett over til andre siden.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:06   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.842
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

I min kommune har alltid vannene blitt målt (hver eneste morgen i kuldeperioder), og skiltene merket med «utrygg is» blir fjernet når minstemålet er 13 cm eller mer. Sånn har det «alltid» vært her, og jeg trodde lenge at det var slik overalt. Folk her har stor respekt for dette.

Jeg vet jaggu ikke om jeg hadde turd å gå på is som ikke var målt på flere steder.

Slik er infoen (nederst på siden). Veldig greit å forholde seg til. De oppgir bevisst ikke istykkelsen når den er mindre enn 13 cm:

https://www.stavanger.kommune.no/is?...hkjQmYw-btUk10


Sist redigert av Hyacinth : 31-01-21 kl 18:14.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:07   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.357
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Jeg trodde villis var noe svensk, som dagis.

Jeg vet ikke om jeg tør å gå på villis, jeg har ikke gjort det siden jeg var barn. Skulle jeg gjort det ville jeg sjekket med ismeldingen først.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:10   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Har begynt å tørre i år! Vært vettskremt frem til nå i januar. Forandringen skjedde på grunn av to ting;

1) Opplæring i villis av en erfaren isfisker.
2) Bruk av isborr for å sjekke tykkelsen.

Isen vi har tilbragt søndagen på var 25-30 cm tjukk. 10 cm holder en trailer.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:10   #9
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Jeg er livredd, også når folk sier at isen er 20 cm tykk, og jeg vet at det har vært jevne minusgrader i ukesvis. Når de sier at "jeg vet jo at dette er trygt" svarer jeg alltid "det tenkte sikkert de som gikk gjennom isen og!!"

For noen år siden så jeg noen som gikk på isen, rett ved et skilt hvor det stod advarsel om at isen ikke var trygg. Da spurte jeg om de syntes det var en god ide, og det viste seg at de ikke kunne norsk og ikke hadde klart å lese skiltet. De takket for innblandingen.

Jeg har egentlig aldri koblet dette tidligere, men jeg gikk på en ungdomsskole med en elv i skolegården, og jeg skulle en gang prøve å gå på isen der, og gikk rett ned i vannet. Det var et løst isflak og det vippet seg rundt. Ganske udramatisk egentlig, ble bare våt på beina, men det var kaldt og flaut. Tror ikke egentlig at det er derfor jeg er redd for å gå på is, jeg mener egentlig at jeg bare er fornuftig.


Når det er sagt så blir jeg jo med på skøytedag på isen, men jeg er ikke førstemann som går utpå.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:10   #10
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.204
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Det har jeg gjort både i dag og i går, sammen med veldig mange andre. På innsjø, jeg går ikke på fjordis.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:10   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg er litt forsiktig. Her jeg bor blir det merket løype på fjorden når det er sikkert. I dag gikk 5 stykker gjennom isen utenfor kalvøya, fordi folk går utenfor oppmerket sone. På vann tør jeg bare dersom det er en merket løype.

Her bor jeg også.
jeg var på isen i går, jeg ELKSER å gå på skøyter på villis, det er noe av det aller fineste jeg vet om.

Jeg fatter og begriper ikke at folk må gå utenfor merket løype når det er åtte kilometer sjekket og sikret løype å gå.

På vann tør jeg hvis jeg er kjent og vet hvor det er bekkeløp ut og inn - der er det ofte usikker is.

Jeg har gått mye på skøyter på Sognsvann og Østensjøvannet i Oslo - jeg husker ennå en magisk kveld i barndommen da vi var hele storfamilien med tanter og onkler og fettere og kusiner på skøyter i fullmånelys på Østensjøvannet. Med bålkos og kakao.

Men fjordisen her vi bor, er altså helt fantastisk. I går gikk vi helt til solen hadde gått helt ned og himmelen var en masse nyanser fra oransje til rosa til blå og spilte seg i isen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:11   #12
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.741
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

jeg er litt skeptisk, men vi gjorde jo dette da jeg var barn innimellom. På vann. Aldri på fjorden!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:15   #13
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Nei, det gjør jeg aldri.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:18   #14
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Har aldri gått på skøyter. Har ytterst sjelden gått på is. Og da har det vært supersikker is. Likevel synes jeg det er skummelt. På linje med svart hav.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:18   #15
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Jeg har vokst opp på fjordis, nærsagt. Nå har jeg ikke fjordisen tilgjengelig, men har ikke problemer med å bruke den når jeg vet den er trygg nok.


Barndomshjemmet mitt ligger innerst i en fjordarm. Vi har ikke hatt all verdens mange naboer. Noe av det virkelig fine om vinteren var at da ble vi liksom naboer med de på andre siden av fjorden også. Vi hadde samme treffpunkt plutselig. Et herlig minne.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.

Sist redigert av Syrinx : 31-01-21 kl 18:26.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:24   #16
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Jeg har gått mye på ski over frosne skogsvann, og kunne nok fint gått på skøyter om det hadde vært mulig, men aldri på fjorden. Det tør jeg ikke.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:41   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Jeg er skeptisk til is, og skal være 100 % sikker før jeg går over. I dag var politiet i Oslo ute og advarte folk og ba dem trekke til land igjen, etter at flere har gått gjennom på fjorden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 18:55   #18
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.706
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Jeg er hysterisk redd for is som ikke har fast grunn under seg, det er faktisk en av de tingene jeg har blånektet ungene mine å gjøre også. Jeg ble foret med historier om barn som gikk under og kjempet for å finne hullet, det har satt spor. Jeg er vanligvis ikke et menneske som er redd, så dette respekterer de rundt meg.

(Jeg går panikk av å se folk på is på TV også. ).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 19:00   #19
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Nei, jeg holder meg til skøytebaner.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 19:00   #20
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tør du gå på villis?

Jeg går bare i merket løype på fjorden, kan driste meg til lokale vann hvis jeg absolutt må (men har et lokalt vann med merket løype så sjelden det trengs).

Jeg har bestilt turskøyter og vil gjerne lære mer. Desverre har jeg skadet kneet og må holde det i ro til mars, så spørs om det blir denne sesongen.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no