Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kildesortering

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-12, 11:26   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kildesortering

Vi har i alle år hatt tre dunker og sortert i tre kategorier. Grunnet diverse omstendigheter har vi de to siste årene bare sortert i to kategorier. Nå er vi tilbake på tre, men jeg registrerer en ting: Det aller meste som havner i restavfallet er plast. Ergo kunne og burde vi sortert ut plasten, selv om jrg ser for meg at det er en litt grisete affære, og det er en kilometer til plastavfallet på gjrnvinningsstasjonen. Samme med metall.

Men hvis vi gjør det:
-Hva blir da igjen i rest? Er det i det hele tatt vits med restavfall? Hva er typiske eksempeler på restavfall?
-Hvordsn oppbevarer man plast (det er jo ganske mye) i mellomtiden?
-Kan man være sikker på at strevet lønner seg? Man har jo lest diverse saker om blanding av søppel hos renovatører, men mulig det er en myte?

Vi bruker ikke bleier, bind og slike typiske rest-ting. Nespressokaplser, kanskje? Er det rest? Hva med smørpakken? Skal den vaskes og sorteres?

Hilsen Domm

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 11:32   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Ting og klær som er gått i stykker, visne blomster, plaster og bind. Skitne servietter går i restavfall, og veldig skitten plast/annen emballasje som det er for mye styr å vaske.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 11:37   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ting og klær som er gått i stykker, visne blomster, plaster og bind. Skitne servietter går i restavfall, og veldig skitten plast/annen emballasje som det er for mye styr å vaske.

Hm. Servietter kaster jeg i matavfallet, i god tro. Klær kan vel strengt tatt gis til Fretex? Lager de ikke dyner og sånt av ødelagte ting? Planter er vel matavfall? Bortsett fra potten, da. Men den er vel av plast.

Må all plast vaskes?

Det jeg mest misliker tanken på, er å ha masse skitten plast som må vaskes, tørkes og oppbevares et sted jeg ikke vet hvor er, før den deretter må transporteres en kilometer.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 11:41   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Tørkepapir hiver jeg i matavfallet, men ikke stive servietter (som vi ikke bruker så mye). På listen vi har fått om kildesortering i Oslo står det spesifikt at planterester skal i restavfall og ikke matavfall. Mulig dette varierer fra sted til sted, men jeg tenker meg at blomster og potteplanter kan være giftige og/eller inneholde mer sprøytemidler og slikt enn matplanter. Plasten skal være ren og tørr, så den skylles og får tørke før vi kaster den, men er den veldig grisete havner den i restavfallet. Hos oss kaster vi både plast og mat i de vanlige søppelkassene, men i egne poser, så vi slipper å oppbevare og frakte det selv.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 11:45   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Takk for tips!

Jeg må sjekke om det finnes en liste i kommunen her. Jeg har alktid kastet planter og blomster i brun dunk. Hageavfall også.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 11:46   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Servietter er matavfall. Planter er ikke matavfall med mindre det er hageplanter. Hvis det er slike importplanter så er disse gjerne behandlet slik at de tar livet av mikroorganismer når det gjelder varmkompost i hvert fall, men det er mulig det er annerledes når det er innsamlet matavfall som benyttes i bioanlegg?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:10   #7
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kildesortering

Her er både blomster og bleier (og bind) våtorganisk avfall (matavfall).
Har pedalbøtte på kjøkkenet som jeg tømmer i den store plastsekken i boden når den er full. Må uansett til avfallsplassen for å kaste papp, så da tar jeg med sekken samtidig.

Restavfall her: veldig møkkete plast som jeg ikke orker å vaske, ødelagte klær, ødelagte leker, q-tips og pads. Er det jeg kommer på i farta.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:19   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Her jeg bor sorterer vi i fargede poser for plast, papir, lettkartong, mat og rest. Ikke overraskende er det plast(!)posen som blir full først. Vi slipper å frakte på søpla, alt går i samme dunk og sorteres optisk hos Remiks. Jepp, det er navnet på avfallsselskapet her.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:43   #9
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kildesortering

Hva som skal i organisk avfall varierer fra sted til sted. I sommer var jeg på ferie et annet sted i landet, og la merke til at bleier og bind skulle i organisk avfall. Her jeg bor skal det i restavfallet, så man må nesten sjekke hva som gjelder i egen kommune.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:51   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Jeg vet at bleier og bind ikke skal i matavfallet her.

Jeg sitter og funderer på hvilken hensikt denne sorteringen egentlig har. Praksis varierer, og det er jo greit, men det virker også som folk (også her hvor jeg bor) har ulike oppfatninger om hva som er riktig. Det virker som folk sorterer en del feil i beste mening. Har sortering da en hensikt?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:58   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

På sortere.no finn du reglane som gjeld for din kommune. Eg veit at i Rogaland sorterer Fretex ut ubrukeleg tøy og resirkulerer det til dyne, kluter og liknande. I Oslo vil dei kun ha tøy som er brukbart og salgbart. Så det er forskjell, ja. Eg ser at det er plast som er den desidert største avfallsposten, som må tømmast oftast og harselering sansen for å sortere ut dette, for det er jo ikkje nedbrytbart og det blir brukt ikkje-fornybare materiale i produksjon.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:02   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Hvor gjør du av plasten, bai?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:03   #13
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kildesortering

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Takk for tips!

Jeg må sjekke om det finnes en liste i kommunen her. Jeg har alktid kastet planter og blomster i brun dunk. Hageavfall også.

I vårt distrikt skal planterester, servietter og sånt kastes i matavfallet, de forbrennes i bioanlegg.
I den kommunen jeg bor er det egen plastsortering, det kommer nok til din kommune snart.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:03   #14
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kildesortering

Med vårt distrikt mener jeg så klart rogaland.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:05   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Opprinnelig lagt inn av Enkelte, her.

I vårt distrikt skal planterester, servietter og sånt kastes i matavfallet, de forbrennes i bioanlegg.
I den kommunen jeg bor er det egen plastsortering, det kommer nok til din kommune snart.

Det er plastsortering, men altså bare på gjrnvinningsstasjoner.

Men jeg må nesten vite hvem du er, Enkelte, ellers blir jeg paranoid og kan ikke ta svarene dine alvorlig.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:09   #16
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kildesortering

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er plastsortering, men altså bare på gjrnvinningsstasjoner.

Men jeg må nesten vite hvem du er, Enkelte, ellers blir jeg paranoid og kan ikke ta svarene dine alvorlig.

se prikk.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:11   #17
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kildesortering

I min kommune samler de inn plast i egne sekker sammen med resten av avfallet, det skal ut til de andre kommunene i Rogaland og, slik at det blir samlet ved husholdningene og ikke bare på gjenvinningsstasjon. Eh ja sørrogaland da.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 14:36   #18
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvor gjør du av plasten, bai?

I blå posar som blir kasta i den vanlege dunken, slik som resten av Oslo.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 17:23   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kildesortering

Det høres sabla praktisk ut.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 20:14   #20
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kildesortering

Det ER sabla praktisk! Også digger jeg at vi får sortert ut plasten så den gjenvinnes, som du sier så blir det nesten ingenting igjen i restavfallet.

Vi skyller av plassen i kaldt vann. Grisete plast blir deretter vaska på slutten når vi like vel har laget et oppvaskvann. Om man skiller skitten plast i varmt vann går vinninga opp i spinninga miljømessig.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no