Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvilken malingstype til utemøbel?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-12, 18:18   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Hvilken malingstype til utemøbel?

Jeg vil ha en benk utenfor inngangsdøren. Den skal stå ute både sommer og vinter og det er ikke tak over, ergo må det tåle vær og vind.

Jeg har sett på Norden fra IKEA, den er i massivt tre. Kan jeg male/beise eller gjøre noe annet med den så den tåler stå ute eller er det et håpløst prosjekt?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40059296/

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 18:35   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken malingstype til utemøbel?

Den er sikkert ikke mer eller mindre håpløs enn alle andre trebenker i samme prisklasse. Med andre ord temmelig håpløs. Uansett hva du velger, så må du regne med å måtte pusse og male med bare få års mellomrom når du skal la den stå ute på helårsbasis, vil jeg tro.

Jeg har ikke erfaring med malte hagemøbler, men umiddelbart tenker jeg at den samme fremgangsmåten som jeg akkurat har brukt på vinduene mine kanskje kan fungere:

Soppdrepende middel
Ett eller to strøk med Owatrol-olje
Ett grunningsstrøk med 50/50 Owatrol og oljemaling til utendørs bruk
3-4 strøk med ren oljemaling

Mal veldig, veldig grundig, med mye maling, under beina, og sørg for at beina står på et (relativt) tørt underlag og ikke rett på gress eller jord. Sørg også for godt med maling på all annen endeved (enden på seteplankene, osv).

Men jeg er ikke fagperson altså, og jeg har aldri malt en hagebenk før, så sjekk gjerne med fagfolk før du bruker min metode.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 18:47   #3
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken malingstype til utemøbel?

Hva om jeg evt maler med husmaling/beis? Tåler den mer enn vanlig maling?

Den skal stå på tregulv inntil husveggen. Kanskje jeg må bygge tak til den?

Er det noen som vet om en vedlikeholdsfri benk som kan stå ute da?

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 20:52   #4
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken malingstype til utemøbel?

Malte møbler er ikke laget for å stå ute i all slags vær, uansett hva slags maling du velger.
Møbler er som regel laget av høvlet plank(glatt) og da sitter maling og beis dårligere på.
En liten glippe ett eller annet sted og vannet trekker inn i treverket(i skjøter, under skruer osv).

Men for all del det holder noen år.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 21:43   #5
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken malingstype til utemøbel?

Mine tremøblar står ute heile året, og eg anbefaler det ikkje om du ynskjer minst mogeleg arbeid. Eg har mala det eine settet med husmaling, men rekner med å måtte male med få års mellomrom. Malingen forsvin som regel når du tar vårskrubben for å få vekk grønske og sopp, og så må det malast igjen.
Det andre settet vurderer eg å berre la stå og sakte, men sikkert bli grått og slitt. Så får eg sjå kor lenge det held. Skal setja det inn med soppdrepar kvart år då, men det arbeidet er ingenting mot maling i alle fall.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 22:10   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken malingstype til utemøbel?

Kanskje jeg bare skal lage en enkel benk selv av impregnert materiale som kan bli grå og værbitt og heller bare beises med samme terrassebeis som gulvet den står på (lys grå).

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 22:55   #7
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken malingstype til utemøbel?

Vi beiset billige hagemøbler fra IKEA med terassebeis. De står ute fra april til oktober uten å bli stygge. Planen var å beise de så vi kunne ha de et år til før vi investerte i nye møbler. Nå er det tre år siden.

__________________
09 & 13
venla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 23:47   #8
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken malingstype til utemøbel?

Vist du vil ha den hvit, så kan du male den med båtmaling. Shipolin? Husker ikke helt hva den het, men den holder noen år hvertfall.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no