Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-12, 14:43   #1
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.923
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Endelig har vi fått opp katteluka siden vi skal bort ei natt i helga, men pus vil jo ikke skjønne hvordan den funker. Går kun gjennom der om vi åpner luka for den innenfra, men vi har foreløpig ikke fått pus til å gå inn der selv utenfra, ei heller med litt veivisning. Den skjønner ikke at den skal dytte på døra tror jeg. Den har magnet som skal åpne luka utenfra og mannen har bygget egen trapp for pus opp til luka utenfra. Planen var liksom at den skulle ha tilgang på vaskerommet når vi ikke er hjemme.

Nå er den ute på dagtid når vi er på jobb og sover inne om natta. Hva er best når vi skal være borte ett døgn da når den ikke vil bruke katteluka? At den er inne med mat, vann og kattedoen eller at den bare er ute? Er jo ikke så kaldt nå og må i tilfelle sette mye mat på trappa siden det er et par kattenaboer som også sniker til seg mat der om jeg setter ut mat. Den har et lite hus på trappa hvor den har isolert underlag og fleecetepper å ligge på, men det er fri åpning ut, så det blir jo ikke noe varmt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 14:53   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Det tok en hel dag her. Jeg viste ham luka og han snuset, men så fort den smekket igjen, løp han bort og var livredd. Jeg prøvde å smekke endel ganger med den så han skulle skjønne at det ikke var farlig, og etter en stund ble han vant til lyden, selv om skepsisen satt lenge i.
Han nektet selvsagt å gå gjennom døra, så det jeg gjorde, var å lukke opp selve døra og få ham til å gå ut så han satt ute og jeg satt inne og vi så på hverandre gjennom katteluka. Så holdt jeg opp kattegodis slik at han så det. DA skulle du sett ham. Han hadde jo så lyst på den godisen at han holdt på å forgå. Men han fikk den ikke før han kom gjennom luka og hentet den. Etter en tja, 10 minutter med overveielser, kom han inn og fikk godisen. Da skjønte han at det ikke var farlig å gå gjennom luka, og han har brukt den siden. Jeg passet på å IKKE lukke ham inn og ut andre steder, skulle han ut, fikk han værsågod gå gjennom luka.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 15:03   #3
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Ta katta og dytt den gjennom.
Jeg dyttet den frem og tilbake i noen omganger.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 15:11   #4
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Jeg stemmer i med Trulte: Dytt katten gjennom noen ganger så lærer den kjapt!
Ellers er et døgn ute ikke noe problem om det er en ute katt, vår er ute om vi skal bort en helg (så lenge det ikke er bunnfrost, da lar vi henne være inne så vi er sikker på hun får i seg vann).

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 15:13   #5
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Ps Etter råd fra Dyrebeskyttelsen.
Helt humant...

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 15:13   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Samme her, den må dyttes gjennom. Gjerne inn i huset fra utsiden, så kan du gjøre det noen ganger på rad uten å "miste" katten.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 15:37   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Jeg prøvde å dytte min katt gjennom, men han gjorde såpass ekstrem motstand at det hadde vært svært lite humant av meg å fortsette. Men om det går, så prøv for all del det og. Min Roger er svært skeptisk til nye ting (og nye mennesker).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 15:48   #8
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.923
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Vi har klart å dytte den gjennom fra innsiden og ut, men ikke snakk om fra utsiden og inn. Jeg får finne frem noen reker fra fryseboksen i ettermiddag og prøve å dytte utenfra igjen. Det vet jeg han ikke klarer å motstå samme hvor mye han vil, for når vi har reker så står han å graver på kjøkkendøra når jeg står innpå der og renser reker, så de lukter han lang vei.

Men katteluka er jo så liten? Katta går akkurat gjennom der altså, men han må jo skikkelig krype seg sammen og stappe inn beina, så hvis han gjør motstand så har jo ikke jeg sjans til å dytte den gjennom Nå er denne katten 8 måneder nå, men vi har bare hatt den et par måneder som vår katt samt en måned boende på trappa før det inntil vi fant eierene som ikke ville ha den tilbake.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 19:03   #9
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Det er bare som de andre sier, dytte ut og inn gjentatte ganger. Litt godteri som de liker og vips så skjønner de det.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 21:24   #10
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.923
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Det er ikke bare å dytte en katt som ikke vil. 10 reker gikk med ista og etter to reker så smatt den ut og inn av luka når mannen og jeg sto på hver vår side. Den klarte å dytte opp luka og alt. Det skal være sagt at den er helt gal etter reker og får det veldig sjelden siden da har vi mas gående hele kvelden hvor han leiter etter mer. Så tenkte vi at nå har han skjønt det, men nei da. Etterpå når den hadde sovet litt så gikk den til utgangsdøra og mjauet. Jeg satte katta på vaskerommet foran luka og den bare snuste litt og la seg ned foran luka før den til slutt gikk foran ytterdøra igjen og mjauet. Vi får ta en rekerunde til i morgen formiddag, hvis ikke så får katta bare være ute og setter ut mat. Den skal sove på vaskerommet i natt, så da kanskje den har funnet ut at den skal ta turen ut før vi står opp, og da må den gå ut luka.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 08:15   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Fnis. Jeg ser det for meg.

Mine har katteluke som leser chippen, så de må atpåtil vente for å bli registrert så den skal låse opp, men det går kjempegreit. Det hender vi må låse den og da skjønner de ikke bæret.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 14:31   #12
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.923
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Luringen, katten altså, skjønte tydeligvis at vi skulle dra. Katten var borte når vi skulle dra og jeg satte ut mat på trappa. Tok bagasjen i bilen og skulle inn og hente siste posene og lot bagasjeluka stå åpen. Der hadde katta da rukket å gjemme seg mellom bagasjen og baksetene. Der hadde han gjemt seg, men han er ikke så god på å sjule den store halen sin. Så da ble han lempet inn på vaskerommet hvor luka er ut, og med kurv, mat og dokasse. Vet han skjønner å komme ut derfra, men er usikker på inn igjen. For i formiddag hadde han fanget fugl som jeg tok fra han og satte han på vaskerommet og vips var han ute hos fuglelen igjen. Så han kan hvis han vil tror jeg. Spent på om han er ute eller inne når vi kommer hjem igjen.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 23:34   #13
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Vi har to katter, tok lang tid før de ville bruke katteluken, de sto utenforverandadøren som vanlig.. Vi dyttet de gjennom begge veier Maaange ganger. Men med den magneten på må de katten dytte veldig hardt for å få opp døren. Noen ganger sto den liksom bare og 'klikket' hvis katten nølte, dermed ble den mye vanskelige å få opp, og katten skjønte ingenting. Vi endte med å ta av hele magnetgreien. Teipet ned den der dingsen i luken.. Vet at veldig mange gjør det. Ja faktisk alle jeg kjenner har fjernet magneten.. Men etter noen dager når vi ikke slapp dem inn noen andre veier begynte de å bruke den. Husk på at katter er sta. Plutselig tar de den

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 00:54   #14
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Hos oss gjekk det veldig greit. Vi lokka med noko godt, og ga han litt ublid hjelp dei første gongene. Han oppfatta det nokså fort. Vi har sånn som opnar seg for vår katt sin chip i nakken. Nabokatten sit ofte sur utanfor luka og kikkar inn i vaskerommet. Han kom seg inn ein gong, fordi vi hadde ikkje orka å skifte batteri (det blinkar lenge på nesten tomt batteri). Da var luka open heile tida, og vi hadde plutselig to kattar i stova

__________________
Jente 2003 og gut 2005

Sist redigert av Syrin : 19-11-12 kl 00:20.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 08:23   #15
Wingman
her skal det bli liv
 
Wingman sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Innlegg: 687
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

(Kilde:


(Kilde: youtube.com)
)

__________________
Pappaen til kiddo født 2010.
Wingman er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 20:34   #16
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Magnetgreie?
Vår er chipbasert og katta må dytte i litt ekstra. Likevel er det null problem. Ikke noe problem selv om vi slipper den inn og ut ytterdøra og. Og det vi gjorde var å tvingedytte den gjennom altså. Fra begge sider. Han ble likevel ikke traumatisert..

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 09:44   #17
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.923
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får en katt til å skjønne ei katteluke?

Katta vår er ikke dum gitt. Endelig har den skjønt at det gikk ann å gå inn utenfra. Bare det kom snø og kaldt ute så gjorde den det. Den har skjønt hvordan den går ut, så vi har kunnet satt katta på vaskerommet når vi drar på jobb om morgenen, også har den bare gått ut når den har hatt lyst og ligget i huset på trappa når vi har kommet hjem. Men i går kveld så lokket jeg på katta og den kom ikke når vi skulle legge oss, men når jeg gikk på vaskerommet for å ta ut av vaskemaskinen etterpå så satt katta oppe på benken der. Tørr, varm og fin, så den hadde nok vært inne en stund allerede. Hadde ikke tenkt på å sjekke der siden den aldri har gått inn utenfra ennå, men nå har den skjønt det. Godt å vite før vinteren. Den bruker jo døra vanligvis når vi er hjemme, så dette er ei luke den har tilgjengelig når vi ikke er hjemme. Den nekter også å gå ut der når vi er hjemme, men den gjør det når vi ikke er hjemme.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no