Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Ja! 83 40,69%
På grensen 78 38,24%
Nei 41 20,10%
Mener ikke noe 2 0,98%
Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-13, 13:23   #41
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.829
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Vel, jeg mener at FrP er et rasistisk parti fordi fremstående medlemmer står frem som politikere og sier at at alle romfolk skal sendes ut av landet, at det foregår en snikislsmislamisering av landet og at vi må stenge grensene våre. Jeg mener at de i det øyeblikket de generaliserer ER rasister, fordi det er akkurat deg rasisme er; å dømme noen på grunnlag av hudfarge og/eller bakgrunn.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 13:29   #42
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg mener at de i det øyeblikket de generaliserer ER rasister, fordi det er akkurat deg rasisme er; å dømme noen på grunnlag av hudfarge og/eller bakgrunn.

Nei rasisme handler om rase.

Å generalisere på bakgrunn av kultur er noe annet. Da antar man at en gruppering med en rekke faktorer til felles, vil bære med seg et syn på verden og en livsførsel som er naturlig å forvente, men som på noen områder kan komme på kollisjonskurs med en kultur som har andre fellestrekk. Ulike kulturer behøver ikke å være problematisk, men kan av og til bli det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 13:42   #43
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Jeg mener som sagt ikke at generalisering på bakgrunn av kultur eller religion er rasisme. Jeg er ikke en rasist om jeg mener at islam har er kvinnefiendtlig og i grunnen også menneskefiendtlig syn. Men om jeg mener at man har dette synes som en medfødt egenskap så er jeg rasist. Om man mener at alle muslimer er drittsekker, og at det er sånn det er - punktum - ja da er du rasist. Om du bare mener at islam er bakstebersk er du ikke rasist.

Rasisme blir utvannet som begrep om man sier FrP er et rasistisk parti. Hvor i partiprogrammet står det noe som kan tolkes dit.

At partiet derimot er proppfullt av en haug fordomsfulle, fremmedfiendtlige bakstreberske tullinger, det er en annen sak. Jeg er ingen tilhenger av FrP. Det går både på
Politiske uenigheter og på det faktum at partiet er en idiotmagnet og tiltrekker seg folk jeg ikke vil assosieres med. Det går ikke på at jeg synes at partiprogrammet er rasistisk

Det morsomme er jo at folk som ikke liker FrP er nøyaktig like fordomsfulle mot partier som de hevder at FrP er mot innvandrere.

Man liker ikke kulturen i FrP. Alle frpere er domme.

Og nå føler jeg for å si som Anne Holt: jeg hadde aldri trodd jeg skulle forsvare FrP.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 13:58   #44
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

At FrP derimot er et diskriminerende parti skal jeg si meg enig i. De diskriminerer med hensyn til religion og kultur, helt klart. Men det er ikke det samme som rasisme i min bok, selv om heller ikke diskriminering er spesielt sjarmerende.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 14:02   #45
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

At FrP derimot er et diskriminerende parti skal jeg si meg enig i. De diskriminerer med hensyn til religion og kultur, helt klart. Men det er ikke det samme som rasisme i min bok, selv om heller ikke diskriminering er spesielt sjarmerende.

Hva er forskjellen på rasisme og diskriminering, mener du?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 14:27   #46
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg veksler mellom "Ja!" og "På grensen". De har (selvsagt) ikke rasistiske synspunkter i partiprogrammet, men lefler såpass mye med fremmedfiendtlighet, for så å løpe opp på bredden og si "- dette har Jens Stoltenberg/Grete Faremo/Ap også sagt", for så å snakke om snikislamisering, til at jeg synes like dårlig om dem som jeg alltid har gjort. Og jeg ser med stor vantro på alle som iler til for å forsikre verden om at de ikke er høyrepopulistiske og/eller rasistiske, og at Norge fortsatt er verdens beste, rauseste land. Selvsagt er de høyrepopulistiske! Og kjipe.

Well put!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 14:28   #47
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Hva er forskjellen på rasisme og diskriminering, mener du?

Det blir litt som å spørre hva som er forskjellen på epler og pærer, all den tid diskriminering kan komme som følge av rasisme. Rasisme er ideologi. Diskriminering er ikke det.

Rasisme vil si at man mener at en gruppe mennesker har medfødte egenskaper som ligger uforanderlig i grunn. At jøder er griske. At afrikanere er late. At menn er smartere enn kvinner. Osv. Dette er egenskaper ved en stor gruppe mennesker, som vi ikke kan gjøre noe med. Det er sånn.

Diskriminering kan man gjøre ut fra mange ting. Diskriminering kan være basert på rasisme og troen på at en rase er bedre enn andre. Eller det kan være basert på at man mener at en kultur er bedre enn andre, eller at en religion er bedre enn annen.

Om man mener at et somalisk barn som vokser opp i en norsk familie har større sjanse for å bli trygdemisbruker enn et etnisk norsk barn, og dermed setter inn tiltak for å hindre det er det rasisme. Da antar man at de er genene, ikke kulturen, som fører til trygdemisbruk. Om man setter inn tiltak blant somaliere for å hindre trydemisbruk basert på at man har sett en trend og en ukultur i det somaliske miljøet så er det uke snakk om rasisme. Det kan være diskriminerende mot en gruppe mennesker, all den tid alle ikke er potensielle trygdemisbrukere. Men det er basert på kultur, ikke tro på at somaliere er født trygdemisbrukere.

Rasisme kan selvfølgelig også gi utslag i diskriminering.

Om man kaster ut alle omreisende romfolk, fordi det et mange som raner og stjeler og tigger så er det diskriminering basert på at vi ikke liker kulturen deres. Men det kan også være rasisme, om det baserer seg på en tro på at romfolket er født slik, og ikke ville valgt å jobbe normalt og bo i hus, om det var et reelt alternativ for dem.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 15:01   #48
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.829
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Men hvilken praktisk betydning har det for romfolkene om det er rasisme eller diskriminering, Milfrid?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 16:24   #49
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men hvilken praktisk betydning har det for romfolkene om det er rasisme eller diskriminering, Milfrid?

Det betyr lite for romfolket rent praktisk. Men hvor vidt Norge som stat mener at romfolket er dårlige mennesker, eller bare definerer deres måte å leve på som uønsket i det norske samfunn kan bety mye for hvordan Norge angriper problemstilling og gjør noe med det.

Vi kan si at her i Norge får man ikke bo i midlertidige leirer, gjøre fra seg i naturen og livnære seg som tiggere. Men dere må vel jobbe og bo her. Og så må man jo legge til rette for at det blir mulig, for dem som ønsker det. Det vil nok for noen føles som diskriminering av deres levemåte. Og forsåvidt er det er også. Men det er ikke rasisme.

Å forvente at man følger lover, regler og sosiale spilleregler i det samfunnet man bor i er ikke rasisme. Å forvise dem som ikke oppfører seg er ikke rasime, det gjør vi allerede i alle mulige sosiale settinger, alt arbeidsliv, skole og lek mellom barn.

Et generelt forbud mot at romfolket får reise inn i Norge er noe er annet enn å utvise dem som stjeler, eller forby tigging.


Mht romfolket har det jo aldri vært snakk om å utvise på grunn av etnisitet, det finnes jo romfolk som bor i hus og jobber og betaler skatt. Det har vært snakk om å utvise dem som ikke innretter seg, men insisterer på å bo ute og livnære seg på tigging og svart arbeid. Det siste er jo noe vi er ekstremt lite positivt innstilt på når det utføres av nordmenn.

Og nå diskuterer jeg generelt og ikke nødvendigvis ut fra hva jeg personlig mener er løsningen mht romfolket.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 17:43   #50
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.829
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Jeg dskuterer romfolket fordi de ble nevnt som eksempel på Skavlan i går på norsk rasisme - fordi en FrP-politiker hadde foreslått å 1) ikke slippe dem over grensen og 2) transportere dem ut av landet.

Jeg tror ikke du finner noen som synes det er greit at folk bryter lover, gjør fra seg i parker og begår kriminalitet.

For meg er det egentlig ganske likegyldig hvorvidt det er gener eller kultur som får noen til å synes at andre er mindre verdt enn oss. Så lenge man mener at en gruppe kan dømmes utfra hva noen som tilhører gruppen gjør, så synes jeg det er uakseptabelt og ignorant. Om man kaller det rasisme eller diskriminering blir bare flisespikking for meg - så lenge man generaliserer ut fra utseeende, religion eller hvilket land man er født i eller har foreldre som er født i.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 17:50   #51
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Det der synes jeg var en ren teoretisk øvelse, Milfrid. Diskriminerer man på bakgrunn av farge, etnisitet, kultur, religion så er man faktisk rasist.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 17:56   #52
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det der synes jeg var en ren teoretisk øvelse, Milfrid. Diskriminerer man på bakgrunn av farge, etnisitet, kultur, religion så er man faktisk rasist.

Ja. Så enkelt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 17:57   #53
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Folk i Norge klarer ikke å feire jul sammen med slekta en gang, så at man har lite toleranse for ytterligere større ulikheter finner jeg ganske selvsagt.

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det der synes jeg var en ren teoretisk øvelse, Milfrid. Diskriminerer man på bakgrunn av farge, etnisitet, kultur, religion så er man faktisk rasist.

Nei man er faktisk ikke det. Google rasisme, og se hva du får opp.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 18:00   #54
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.829
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Enig.

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Folk i Norge klarer ikke å feire jul sammen med slekta en gang, så at man har lite toleranse for ytterligere større ulikheter finner jeg ganske selvsagt.

Nå generaliserer du. det er en haug an Nordmenn som fint klarer å feire jul med slekta. At NOEN ikke klarer det, kan være et godt eksempel på at NOEN ikke har toleranse for ulikheter.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 18:04   #55
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Nei, nordmenn er fundamentalister når det kommer til klokkeslett for ribbespising og rekkefølge på gaveåpninger.

(vurderer å lage en spinn-off tråd om multekrem nå)

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 18:04   #56
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Til og med JEG klarer å feire jul med slekta. :tålerang:

Jeg kan til og med spise noe annet enn jeg er vant med. :veldig supertålerang:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 18:20   #57
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Tommel ned

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Folk i Norge klarer ikke å feire jul sammen med slekta en gang, så at man har lite toleranse for ytterligere større ulikheter finner jeg ganske selvsagt.

Har tråden avsporet voldsomt, eller? Hva pokker er relevansen i den sammenligningen??!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 18:28   #58
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Ikke rasistisk, men skeptisk til hva kulturkollisjooner kan føre til.

Rasisme opplever jeg er å vurdere folk ut fra rase/hudfarge/opphav.

Skepsis til andre kulturer/levesett/verdier/holdninger/religion handler ikke om rase. Det handler om hva man bringer med seg.

Så kan man diskutere hvorvidt det er ok eller ikke å være skeptisk til kulturbakgrunnen enkelte bringer med seg til Norge. Er det forståelig, og kan det forklare at FRP nå er i regjering?

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Men man er jo ikke rasist fordi man har problemer med kriminalitet, kvinnesyn, fokus på tradisjoner rundt respekt/hevn, og en del andre elementer som bryter med eget verdisyn. Å innse at ikke alle kommer til snille Norge med uskyldige planer handler heller ikke om rasisme, men realisme. Alle ressurssterke land vil møte på dette. I Norge er det mange som vil redde verden, og så klart vil dette kunne bli utnyttet. Å klare å føre en politikk der man både hjelper og minsker negative følger kan jeg ikke forstå at noen ikke se behovet for. Det er utfordringer, og svaret er ikke gitt enda på hvordan ting skal løses. Men mellom fri flyt og full stopp så er det nyanser, og hvem som definerer disse er det jo det handler om. For et rammeverk må det være.

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Ja, men så er det heller ikke det jeg mener. Jeg snakker om de som praktiserer en livsførsel som bryter med mine verdier, samme åssen de ser ut/hvilket opphav de har.

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Nei rasisme handler om rase.

Å generalisere på bakgrunn av kultur er noe annet. Da antar man at en gruppering med en rekke faktorer til felles, vil bære med seg et syn på verden og en livsførsel som er naturlig å forvente, men som på noen områder kan komme på kollisjonskurs med en kultur som har andre fellestrekk. Ulike kulturer behøver ikke å være problematisk, men kan av og til bli det.

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Folk i Norge klarer ikke å feire jul sammen med slekta en gang, så at man har lite toleranse for ytterligere større ulikheter finner jeg ganske selvsagt.



Nei man er faktisk ikke det. Google rasisme, og se hva du får opp.

Jeg har lest flere ganger, men jeg får ikke tak på hva du mener.

Å generalisere på bakgrunn av kultur er greit, er det du sier?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 18:34   #59
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Jeg vil veldig gjerne ha en forklaring på hvordan man kan sammenligne innvandring og rasisme med å feire jul sammen med slekta. Venter i spenning.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 18:38   #60
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg dskuterer romfolket fordi de ble nevnt som eksempel på Skavlan i går på norsk rasisme - fordi en FrP-politiker hadde foreslått å 1) ikke slippe dem over grensen og 2) transportere dem ut av landet.

Jeg tror ikke du finner noen som synes det er greit at folk bryter lover, gjør fra seg i parker og begår kriminalitet.

For meg er det egentlig ganske likegyldig hvorvidt det er gener eller kultur som får noen til å synes at andre er mindre verdt enn oss. Så lenge man mener at en gruppe kan dømmes utfra hva noen som tilhører gruppen gjør, så synes jeg det er uakseptabelt og ignorant. Om man kaller det rasisme eller diskriminering blir bare flisespikking for meg - så lenge man generaliserer ut fra utseeende, religion eller hvilket land man er født i eller har foreldre som er født i.

Altså. Det er ikke meg som har bestemt hvordan man definerer rasisme. Og det at andre definere rasisme på sin egen måte betyr ikke at det er rasisme likevel.

Og så det var en FrP-politiker som sa at man skulle sende ut alle ut og ikke slippe dem inn? Og da kan man konkludere med at alle i FrP mener det, f at det beviser at FrP er et rasistisk parti?!

Sorry for å leke djevelens advokat nå, men gjør man da ikke nøyaktig det man beskylder FrP for å gjøre? Ta en persons ord og si at han definerer alle de andre også? Man kan ikke si at FrP er er rasistisk parti basert på hva noen sier og gjør, så lenge det faktisk ikke står noe rasistisk i partiprogrammet! Like lite som man kan si at alle muslimer er potensielle terrorister fordi det er et mindretall som er fundemantalister!

Hadde spørsmålet vært "finnes det rasister i FrP?" så kunne svaret vært ja. Akkurat som svaret ville vært ja på "er enkelte muslimer terrorister".

Men å skjære alle over en kam og dømme dem ut fra det noen sier og mener er nøyaktig like feil, enten man snakker om FrP eller muslimer. Muslimer er individer. FrP-politikerene og de som stemmer på FrP er også individer. Enkelt og greit.

Jeg er ikke kandidat for å stemme på FrP, jeg er uenig i mye av politikken og det er mange idioter i partiet. Men det er også noen som er fullstendig spiselige etter min mage. Akkurat som det finnes det i de fleste partiene. Jeg liker heller ikke alle i Høyre like godt. Og jeg er aldeles ikke enig i hele programmet deres. Men jeg er mer enig med dem enn med andre partier.

Og jeg har null problemer med å gi uttrykk for hva jeg er og ikke er enig i. Og det koster meg ikke en kalori å være enig med noe feks SV sier, selv om jeg jevnt over er fryktelig uenig med dem.

Jeg blir bare himla provosert over at man bruker den samme måten å konkludere med overfor FrP som man beskylder dem for å bruke.

Og jeg vil virkelig utfordre dere til å finne ut nøyaktig hva i partiprogrammet som gjør FrP rasistisk.

Rasisme er skremmende og noe man skal bekempe. Men det gjør man IKKE ved å vanne ut begrepet på den måten man gjør når man sier at FrP er et rasistisk parti.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no