Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Boligsalg, krav til P-rom

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-15, 11:28   #1
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Spørsmål

Boligsalg, krav til P-rom

Jeg ser på enebolig med kjellerstue uten vindu eller utgangsdør. Boligen er nylig drenert, men selger tok ikke kostnaden med å sette inn vindu. Megler og takstmann beregner 30 kvm innredet kjellerrom som P-rom.

Er P-rom er meglerbegrep kun, og egentlig ikke så nøye fordi kjøper får det en ser? Eller kan det straffe kjøper når boligen igjen skal selges fordi det kan komme krav om at P-rom skal ha varig opphold standard?

Jeg er usikker på om jeg fortsatt er interessert i denne boligen, og kjenner jeg blir irritert over markedsføringen. Er det grunn til å være skeptisk synes dere, kvm prisen er maks for området? Men det er en beliggenhet jeg har ventet på lenge.

Jeg har googlet etter lovligheten og finner at det er i gråsonen fordi det ikke er krav om varig opphold standard i P-rom, at P-rom er kun meglerbegrep hvor økt p-rom gjør kvm prisen lavere. Som om boligen blir billigere av den grunn. .


Fra Wiki,
Svakheter med systemet
Det er enkelt å oppgradere noen S-ROM til P-ROM fordi standarden ikke stiller krav til at rommene skal være godkjent for varig opphold. Vær oppmerksom på at det er bruken av rommene på markedsføringstidspunktet som avgjør om rommet defineres som P-rom eller S-rom. Dette innebærer at et rom kan klassifiseres som P-rom selv om rommet ikke tilfredsstiller kravene til varig opphold etter byggeforskriftene.[23]

Fra www.boligadvokat.no
I dag har Teknisk forskrift krav til rom for varig opphold. Der står det blant annet at et rom skal ha et volum på minst 15 m3, og at rommet skal ha vindu og utsyn. Krav til dagslys er at rommets lysflate utgjør minimum 10 prosent av rommets bruksareal.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no