Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-21, 10:41   #81
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Og på svensk betyr det gjerrig!

Og rar! Er det ikke en dialekt det betyr "søt" på? Eller blander jeg med dansk, nå?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 10:43   #82
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og på svensk betyr det gjerrig!

Og rar! Er det ikke en dialekt det betyr "søt" på? Eller blander jeg med dansk, nå?

Det er iallfall sånn på dansk, men utelukker ikke en norsk dialekt heller.

Ellers kom jeg på "sævvlint" og "sople" som er østlandske ord for klin. Sævvlint er mer sånn leirete klineri, mens sopling er søling med vann, at man bare tøyser med vannglass i stedet for å drikke.

(Og i det åndedraget kan vi vel også legge på "renneræv".)

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 10:53   #83
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Og ordet "klar" som på trøndersk betyr sliten, mens det på østlandsk betyr beredt. Det ble det noen misforståelser en stund.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 10:59   #84
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Og ordet "klar" som på trøndersk betyr sliten, mens det på østlandsk betyr beredt. Det ble det noen misforståelser en stund.

Trøndere (iallfall sånne som har bodd på Østlandet lenge) sier også klar i betydningen beredt, men da med tynn l.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 10:59   #85
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.733
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Svigersøsteren min flyttet nordover for noen år siden, det tok stund før hun skjønte hva vi snakket om når vi sa: «nå kjem han med han».
Hun var sånn; «hvem er han og hva kommer han med?».

Han er været, og når han kommer med han, så blir det dårlig vær.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 11:04   #86
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Trøndere (iallfall sånne som har bodd på Østlandet lenge) sier også klar i betydningen beredt, men da med tynn l.

Jeg bruker klar til begge deler.

Tror jeg uttaler det på samme måte også.


Da jeg bodde i Oslo skulle jeg heim til trøndelag, og hjem til Oslo.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 11:09   #87
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

I Stavanger betyr snål stilig. «For en snål jakke!»
Tror vel mest det er de eldste som bruker ordet slik nå.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 11:12   #88
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Nå sporer vi helt av, men slike homonymer som for eksempel «snål» er også forvirrende for oss nordmenn på andre språk.

De fleste har nok fått med seg hva «må» og «kan» betyr på dansk (vs norsk), men ordene «snill», «flink» og «rar» betyr også noe annet på dansk, og det er veldig lett å misforstå.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 11:19   #89
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.777
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Og ordet "klar" som på trøndersk betyr sliten, mens det på østlandsk betyr beredt. Det ble det noen misforståelser en stund.

Vi som på langt nær er østlendinger sier også klar som i klar, ferdig, gå.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 11:32   #90
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Skoltlampett = hodelykt. Internt på jobben.
Ellers fritt valg herfra:
https://nordnorsk.uit.no/ordlister/d...d-fra-senja/r/

Æ kvæææææles! WRÆHÆHÆH!

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 11:33   #91
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det samme her i Grenland. Så rart at det på to helt forskjellige steder har samme betydning og så betyr det noe annet i mellom og rundt.

Jeg var i praksis i barnehage i Grenland som 19-åring, stusset veldig når de sa su er så snål de barna , fikk heldigvis forklaring etterhvert.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 11:33   #92
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

«Belite seg» er jo det beste bergenske uttrykket noensinne.

Selv liker jeg krakilsk. Ikke dialekt, men det klør så deilig i halsen når man skarrer ordentlig på det.

Låk i haudet (vondt i hodet) lærte jeg da bodde med sunnmøringer.
Og så er jeg litt usikker på om «heilskaking» er ekte strilsk for hjernerystelse eller om det er tull.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 11:39   #93
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Dette her er jo helt gull. FP leverer nå, altså.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 11:45   #94
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nå sporer vi helt av, men slike homonymer som for eksempel «snål» er også forvirrende for oss nordmenn på andre språk.

De fleste har nok fått med seg hva «må» og «kan» betyr på dansk (vs norsk), men ordene «snill», «flink» og «rar» betyr også noe annet på dansk, og det er veldig lett å misforstå.

Hell, yeah! Jeg har jobbet masse med dansker i 20 år, så har dekket det meste, men cringer fortsatt inni meg hver gang jeg tenker på et av mine første prosjekter der nede: Et kompetanseutviklingsprosjekt som gjorde at det var naturlig å snakke ganske mye om "flinke medarbeidere". Og betydningsforskjellen er ikke stor nok til at folk sa at jeg brukte det feil, bare stor nok til at jeg hørtes ut som en skikkelig hippie! ("Flink" betyr vel noe sånt som "trivelig" på danske. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 11:50   #95
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.033
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Røytegale- når noe er virkelig ille

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 11:50   #96
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Jeg lærte et uttrykk i Bergen i sommer som jeg har tatt med meg.
«Å tute» = drikke rett fra flaska. Usikker på om begrepet brukes i Bergen nå, hun som lærte meg det er oppvokst I Bergen sentrum på 60-tallet.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 12:00   #97
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Og ordet "klar" som på trøndersk betyr sliten, mens det på østlandsk betyr beredt. Det ble det noen misforståelser en stund.

Jeg strevde litt med det da jeg gikk på folkehøgskole i Trøndelag.

Men jeg strevde i grunnen mer med jærsk da vi flyttet fra Askim til et lite sted på Jæren da jeg var 7. Det var helt gresk for meg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 12:07   #98
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Skaberakkel (nordnorsk) brukt om noe stygt. Ordet har vel egentlig en annen betydning, skaberakk er et hestedekken.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 12:09   #99
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hell, yeah! Jeg har jobbet masse med dansker i 20 år, så har dekket det meste, men cringer fortsatt inni meg hver gang jeg tenker på et av mine første prosjekter der nede: Et kompetanseutviklingsprosjekt som gjorde at det var naturlig å snakke ganske mye om "flinke medarbeidere". Og betydningsforskjellen er ikke stor nok til at folk sa at jeg brukte det feil, bare stor nok til at jeg hørtes ut som en skikkelig hippie! ("Flink" betyr vel noe sånt som "trivelig" på danske. )

Jepp, og snill (snild) betyr flink.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 12:11   #100
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.404
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

abakle - vanskelig / uhåndterlig / utilgjengelig
magærampiæ - diaré
rejnnsjettå - diaré
hystryne - person som er ferdig tømt for mageinnhold (oppkast) eller person som har foretatt injeksjon i leppene for å få de større.
omsælæst - lettvint / smart løsning
trele - vanskelig
å dæmmel - å drikke
demlæ - drikker
donglåt - treg
toklåt - senil
urvinj - kvalm,uvel
ijnnkvjann - noen
vemmelkjæftæ - Sulten på salt mat

Et lite utdrag fra øen ytterst på nordmøre.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no