Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-21, 23:02   #1
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Mannen snakket i dag med en tidligere kollega, som for noen år siden valgte å flytte med familien til en større by sør i landet. Koronatiden har vært tøff, med store begrensninger i livet deres over lang tid. Uansett - i løpet av samtalen sier hen at de nå vurderte å flytte bort fra byen, og til partnerens hjemsted, ei lita bygd jeg er usikker på om jeg har hørt om. Og årsaken var redselen for tilsvarende situasjoner i fremtiden - i bygda hadde de knapt merket noe til pandemien i det hele tatt (relativt sett selvsagt i forhold til kollegaens opplevelser). Jeg ble litt overrasket må innrømmes, de har alltid fremholdt ønsket om et mer urbant liv for å si det slik.

Så - det er vel ganske åpenbart (uten at jeg kan sitere forskning på det) at tettbygde områder med mye mennesker og masse "fellesområder" (kollektiv, trappeoppganger, trange gater osv osv) vil være mer utsatt for smitte og dermed også ha behov for sterkere tiltak for å holde ting under kontroll enn områder med god spredning av mennesker, lite tvungne fellesområder osv. Det er vel heller ikke usannsynlig at vi også senere kan rammes av (kanskje endog mer alvorlige) pandemier. Jeg har selv flere ganger i løpet av denne tiden vært takknemlig for at vi bor slik vi bor, og dermed har vært forskånet fra de hardeste tiltakene (og jeg har stor medfølelse med dere som har vært betydelig hardere "rammet").

Har du/dere i de hardest rammede områdene i løpet av denne tiden tenkt på å flytte bort fra tettbygd strøk?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-21, 23:11   #2
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.206
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Nei, jeg har aldri tenkt tanken. Jeg er fra Oslo, har bodd her nesten hele livet, jobber her, barna mine er født og oppvokst her og jeg har ingen tilhørighet noe annet sted. Oslo er hjemme.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-21, 23:11   #3
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Nei, det har vi ikke. Tror at vi da ville savnet tilbudet alltid, og ikke bare under pandemi tiden

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-21, 23:11   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

På ingen måte.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-21, 23:14   #5
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Nei, ikke på grunn av det du nevner. Men den økte aksepten for hjemmekontor, og muligheten for å slippe rushtidskjøring i framtiden (fordi vi har arbeidsgivere som nå har gått bort fra kjernetid på kontoret) har vi utvidet området vi ser etter ny bolig i.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-21, 23:20   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Nei, absolutt ikke - selv om vi bor midt i den verste smittepølen.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-21, 23:22   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Nei, absolutt ikke - selv om vi bor midt i den verste smittepølen.

Ditto. Tanken har ikke falt meg inn en gang.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-21, 23:27   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Nei, men bor ikke i en storby. Har god plass, kort vei til jobb og alt jeg kan ønske.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-21, 23:50   #9
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Nei, vi 3 eldste har heldigvis hatt jobb hele tiden.
Men vi lurer på å flytte ut av Oslo når gutta flytter hjemmefra. Vi er aldri nedi sentrum mer og dro kun dit få ganger når vi skulle spise ute.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-21, 23:53   #10
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Bor ikke i storby og har god plass her, men har også registrert at flere tenker slik.

Bodde i Oslo noen år, og det gikk i hverdagstralten, brukte ikke tilbud noe mer da jeg bodde der enn vi bruker storbytilbud, nå. Til tider bruker vi kanskje mer storbytilbud nå enn da vi bodde midt i den, faktisk. Slik sett ville ikke vi tapt noe på å flytte. Henger også sammen med større både mulighet og aksept for fleksibelt arbeid, naturligvis. For yrker hvor det er aktuelt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-21, 23:57   #11
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Nei, ikke på grunn av pandemien. Jeg tenker av og til på å ta et år et sted hvor man virkelig kan få oppleve vær, vind og natur (kikker på ledige jobbannonser innimellom). Da er tanken et annerledes år.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-21, 00:01   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Nei, absolutt ikke - selv om vi bor midt i den verste smittepølen.

Ikke vi heller. Vi har hus og hage, og det har vært ekstra gull nå det siste året.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-21, 00:12   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Nei. Jeg vurderer flytting jevnt og trutt, uavhengig av pandemi. Pandemien har gjort meg enda mer glad i Oslo, ikke mindre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-21, 00:22   #14
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Kommunen jeg bor i har tidvis opplevd heftig smittetrykk. Svaret på trådspørmålet er nei. Nå skal vi flytte uansett, men det er jo i samme del av kommunen vi begge har bodd i mesteparten av livet. Hadde vi fått med oss barnebarna kunne vi flyttet til hytta. Hahahaha, eh, nei.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-21, 00:33   #15
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Nei, overhodet ikke. Dvs vi har lenge vurdert flytting, men det er i så fall motsatt vei - inn i sentrum. Men nå var det jo ikke den type flytting det var snakk om her

Vi er begge fra en annen by på Østlandet, og da vi flyttet derfra etter vgs, så vi oss aldri tilbake. Og vi ønsket ikke at våre barn skulle vokse opp der. For oss handler bosted om så mye annet enn hva som skjer i en unntaksperiode som en pandemi er (også om det skjer igjen innen rimelig tid), og vi kunne aldri lagt det til grunn for et valg. Sånn er ikke mannen og jeg skrudd sammen. Vi trenger stor by for å trives.

Forøvrig så har vi hatt det helt greit selv om vi bor i en bydel som har vært blodrød. Vi kjenner nærmest ingen som har hatt corona.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-21, 00:39   #16
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.208
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Nei. Men jeg flytta fra Oslo for 9 år siden, nærmere familie og stedet jeg har vokst opp. Hadde jeg fremdeles bodd i Oslo, hadde jeg kanskje tenkt annerledes. Korona kunne vært en medvirkende årsak, men ikke den eneste. Tror jeg, da. Vanskelig å vite hva som kunne skjedd hvisomatte dersomatte.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-21, 01:16   #17
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Nei, absolutt ikke - selv om vi bor midt i den verste smittepølen.

Dette.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-21, 01:51   #18
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Ikke på grunn av korona, nei.

Jeg tenker stadig vekk at jeg vil flytte til et mindre sted ved sjøen, f.eks. Kristiansand. Men så er det familien da... Gutta er så store at de blir ikke med, pappa og søster bor også rett i nærheten her. Og familien betyr mye (alt) og dermed blir jeg vel her jeg er. Selv om jeg ideelt sett vil bo et annet sted enn et høl på Østlandet.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-21, 09:28   #19
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Nei, ikke i det hele tatt. Det hender jeg overveier å flytte, men da til et sted med bedre vær

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-21, 09:43   #20
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har koronasituasjonen fått deg til å vurdere flytting?

Ja. Vi bor trangt og har alltid trivdes veldig godt med det. Når vi har vært to voksne på hjemmekontor, en tiåring på hjemmeskole og en baby, har det vært betraktelig mer utfordrende. Det er feks så lytt her at tiåringen ikke egentlig kan snakke med sine venner på Teams samtidig som jeg underviser på Teams. Veldig ofte har mannen måtte gå ut med ettåringen mens jeg underviser fordi hun er så høylytt. Vi føler selvfølgelig også at vi får i overkant oppå hverandre når vi er hjemme hele dagen i denne leiligheten. I perioder med karantene har det vært skikkelig kjipt.

Å bo i Oslo under pandemien har vært tøft for oss. Men det er jo fordi byen ikke har vært slik vi liker den. Å flytte til bygda ville blitt som å flytte til evig pandemi, nærmest.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no