Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreldre til masteroppgave

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-15, 15:20   #1
Kristine A
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 2
Kristine A har et hav av muligheter foran seg
Standard

Foreldre til masteroppgave

Hei!

Jeg har fått tillatelse av forumledelsen til å poste dette innlegget:

Jeg er masterstudent i spesialpedagogikk ved NTNU. I forbindelse med denne oppgaven ønsker jeg intervjue foreldre som har vært i kontakt med PPT/BFT. Jeg har vært i kontakt med flere ulike PP-tjenester, og ønsker nå i tillegg å komme i kontakt med foreldre direkte som eventuelt ønsker å delta. Jeg ønsker å intervjue foreldre som har hatt minimum 3-5 møter med PPT, som har vært tilknyttet samme PP-rådgiver i denne perioden eller tilsvarende. Et annet ønske er at foreldre i størst mulig grad sitter igjen med en positiv opplevelse av samarbeidet.

Dersom det kan være aktuelt for deg eller dere å delta, kan dere ta kontakt med meg på PM for mer informasjon.
All kontakt er uforpliktende, og all deltakelse er helt frivillig.

OBS! OBS! Ikke oppgi personopplysninger i tråden

Bakgrunnen for undersøkelsen:
Bakgrunnen for undersøkelsen er min masterstudie ved NTNU hvor jeg ønsker å fokusere på foreldre og deres opplevelser knyttet til PPT. Jeg har lenge hatt interesse for foreldre som part i samarbeidet mellom både PPT og skole, og har derfor valgt å fokusere på dette i min oppgave. Spesifikt ønsker jeg å kartlegge eller få innblikk i de positive sidene ved samarbeidet mellom PPT og foreldre. Dette både for å styrke foreldrenes ståsted og gi PPT innblikk i hva foreldre ønsker og setter pris på. For foreldrene sin del er det etter min mening viktig å høre på hva de har å si og hva de ønsker ut av et slikt samarbeid.

Målet for undersøkelsen:
Målet med undersøkelsen er å intervjue minimum 3 foreldre og finne ut hvilke opplevelser de har knyttet til PPT. Hva er det som gjør at samarbeidet blir positivt for foreldrene, og hva er det som skal til for at man føler seg ivaretatt og respektert? Hvilke egenskaper er det foreldre setter pris på ved en PP-rådgiver? Hva ønsker de og forventer de at PPT? Slike spørsmål er viktige for meg og jeg ønsker å få svar på disse, analysere dem og dette dem i relasjon til pedagogisk teori og rådgivingsteori.

Hva skal samles inn:
Det som skal samles inn er svar på en rekke spørsmål som blir stilt i et intervju med de foreldrene som ønsker å delta som for oppfyller kriteriene for deltakelse. All data og personopplysninger vil bli anonymisert. All data vil slettes etter at oppgaven er levert og jeg har mottatt sensur. Jeg har søkt om å få samle inn data til Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste (NSD), og har fått tillatelse til å samle inn data.

Kort metodebeskrivelse:
Undersøkelsen vil bestå av et kort intervju med deltakere på omkring 1 time. På forhånd vil jeg ha forberedt spørsmål og tema som jeg ønsker at skal tas opp i intervjuet. Det er en fordel at de som ev. ønsker å delta bor i Trøndelag eller i Møre og Romsdal. Intervjuenes sted og tid vil avtales med de som ønsker å delta. Det vil bli brukt opptaker under intervjuene.

Alle som deltar skal motta utfyllende informasjon om hva deltakelse innebærer og skal signere en samtykkeerklæring som blant annet sier at all deltakelse i forskningen er frivillig og at man når som helst kan trekke seg uten å oppgi grunn til dette.

Ansvarlig for undersøkelsen:
Ansvarlig for å utføre intervjuene vil være meg selv. Det er kun jeg som har tilgang til lydfilene og transkripsjonene av disse. Disse vil som tidligere nevnt bli slettet etter at oppgaven er levert. All data og personopplysninger vil oppbevares i tråd med Norsk samfunnsvitenskapelig datatjenestes krav.

Hvor den skal utføres:
Etter avtale med deltakere

Kristine A er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 15:26   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre til masteroppgave

Jeg MÅ bare spørre: Hvorfor vil du bare ha med dem som har en positiv erfaring? Det er greit at du vil fokusere på det positive ved tjenesten i oppgaven din, men vi som har en eksepsjonelt dårlig erfaring med PPT kunne gitt deg mange gode innspill på hvordan dette kunne vært løst bedre fra PPTs side. Noe å tenke på?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 15:37   #3
Kristine A
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 2
Kristine A har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Foreldre til masteroppgave

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg MÅ bare spørre: Hvorfor vil du bare ha med dem som har en positiv erfaring? Det er greit at du vil fokusere på det positive ved tjenesten i oppgaven din, men vi som har en eksepsjonelt dårlig erfaring med PPT kunne gitt deg mange gode innspill på hvordan dette kunne vært løst bedre fra PPTs side. Noe å tenke på?

Det har jeg tenkt mye på, og jeg kunne gjerne hatt en slik vinkling også. Har diskutert dette mye med min veileder og valget falt til slutt på en positiv opplevelse fordi dette er lettere å jobbe med for min egen del. De jeg ønsker å intervjue trenger heller ikke å ha hatt bare positive opplevelser, men noen.

Jeg interesserer meg også for dette temaet fordi jeg vet det finnes mange foreldre der ute som ikke har hatt en god opplevelse. Hvis jeg kan formidle hva foreldre setter pris på, kan jo det også forhåpentligvis bidra til at foreldre får en bedre opplevelse.

Kristine A er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no