Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Opplys meg om quinoa!

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-13, 19:30   #1
frksnupp
-o-o-o-o-o-
 
frksnupp sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
Innlegg: 517
frksnupp er litt kul
Spørsmål

Opplys meg om quinoa!

Jeg har kjøpt en pose økologisk quinoa, og håper selvsagt at jeg skal bli både kjernesunn, slank og lykkelig av å spise den

Det jeg egentlig lurer på er; hvordan spiser dere den? På samme måte som couscous/bulgur? Har dere noen gode oppskrifter? Hva er det som gjør den så sunn? osv

__________________
Knøttet 2013
frksnupp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-13, 19:34   #2
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Jeg bruker egentlig bare quinoa i en banankake oppskrift Det blir veldig godt


http://ninabakke.blogspot.no/2013/04/banankake.html
(Bruker som regel rug, soyamel eller lignende istedet for speltmel)

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-13, 19:34   #3
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Please forgive me men siden du skrev "opplys meg om quinoa" så må jeg bare dele denne:
http://www.theguardian.com/commentis...e-truth-quinoa

Når det er sagt. Jeg var storforbruker av quinoa i mange år og ja, jeg bruker den på samme måte som cous cous, mest i salater. Har en fantastisk god oppskrift på jobb-pc som jeg deler senere!

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-13, 20:17   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Blir litt irritert over overskriften i den artikkelen. Jeg spiser aldri quinoa, de fleste andre veganere jeg kjenner spiser veldig sjelden quinoa. Skjønner ikke hva det har med veganere å gjøre. Og at de snakker om soyaelskende veganere, mesteparten av soyaen vi spiser kommer fra plantasjer i Europa, ikke fra regnskogen (det gjør derimot soyaen som blir brukt til dyrefor i kjøttindustrien), så den artikkelen irriterer meg på flere punkter.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-13, 20:30   #5
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Vi har kokt grøt av den, og deretter brukt det i glutenfri bakst.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-13, 20:35   #6
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Blir litt irritert over overskriften i den artikkelen. Jeg spiser aldri quinoa, de fleste andre veganere jeg kjenner spiser veldig sjelden quinoa. Skjønner ikke hva det har med veganere å gjøre. Og at de snakker om soyaelskende veganere, mesteparten av soyaen vi spiser kommer fra plantasjer i Europa, ikke fra regnskogen (det gjør derimot soyaen som blir brukt til dyrefor i kjøttindustrien), så den artikkelen irriterer meg på flere punkter.

Vel, det er fra The Guardian og så godt som alle vegetarianere jeg kjenner i UK (ganske så mange) spiser mye quinoa. Der er det et enormt stort marked for dette produktet, veldig mye brukt siste årene.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-13, 20:36   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Please forgive me men siden du skrev "opplys meg om quinoa" så må jeg bare dele denne:
http://www.theguardian.com/commentis...e-truth-quinoa

Det er amnge artikler som tilbakeviser det som står her. Her er en (uten at jeg har bedrevet veldig voldsom kildekritikk): http://truth-out.org/news/item/15486...s-about-quinoa

Jeg er generelt skeptisk til "vi kan ikke spise de fattiges mat"-argumentasjon fordi det er så ekstremt mye mer sammensatt enn som så. Man kan for eksempel se på det som bra at fattige bønder får høyere etterpørsel etter varene sine enn tidligere.

Jeg bruker forresten quinoa i salat, og syns det er kjempegodt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-13, 22:23   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Godt i frokostblanding.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 09:22   #9
frksnupp
-o-o-o-o-o-
 
frksnupp sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
Innlegg: 517
frksnupp er litt kul
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Takk for svar! Da prøver jeg meg frem litt. Og takk for artiklene.

Koker du dem i frokostblanding?

__________________
Knøttet 2013
frksnupp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 09:23   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Jeg har en ferdigkjøpt blanding med frøene i som en del av mixen, men de ser ikke kokte ut?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 09:59   #11
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er amnge artikler som tilbakeviser det som står her. Her er en (uten at jeg har bedrevet veldig voldsom kildekritikk): http://truth-out.org/news/item/15486...s-about-quinoa

Jeg er generelt skeptisk til "vi kan ikke spise de fattiges mat"-argumentasjon fordi det er så ekstremt mye mer sammensatt enn som så. Man kan for eksempel se på det som bra at fattige bønder får høyere etterpørsel etter varene sine enn tidligere.

Jeg bruker forresten quinoa i salat, og syns det er kjempegodt.

Det er jo flott om det ikke er tilfelle det som står i Guardian men jeg var også på et seminar om bærekratig matproduksjon i regi av Utviklingsfondet (hvis jeg ikke husker feil) og der ble det dokumentert rimelig godt hva konsekvensen er "lokalt" av økt etterspørsel på det globale markedet osv. Her var i alle fall quinoa med som eksempel men igjen, selvfølgelig er det sikkert sammensatt og det høres jo naturlig ut at økt etterspørsel sikkert har vært med på bedre levekårne for fattige bønder som vi får velge å håpe får ok pris for produktene sine.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 10:05   #12
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Det er kjempegodt som tilbehør til kjøtt og fisk å koke quinoa og blande inn hakka tomater, avocado, sjalottløk og olivenolje. I grunn kan du blande inn det du vil.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 10:05   #13
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Og her er oppskriften på salaten jeg nevnte tidligere i tråden. Den er virkelig fantastisk god og anbefales!

Original superfoods salad:
This is one of only two dishes that has been on the Leon menu since we first opened our doors in London's Carnaby Street nearly three years ago (Moroccan meatballs being the other). Something magic happens when these ingredients get together - this salad really does what it says and keeps you up-and-at-it all through the day. More importantly, of course, it's delicious.
http://www.theguardian.com/lifeandst...nddrink.recipe

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 10:40   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er jo flott om det ikke er tilfelle det som står i Guardian men jeg var også på et seminar om bærekratig matproduksjon i regi av Utviklingsfondet (hvis jeg ikke husker feil) og der ble det dokumentert rimelig godt hva konsekvensen er "lokalt" av økt etterspørsel på det globale markedet osv. Her var i alle fall quinoa med som eksempel men igjen, selvfølgelig er det sikkert sammensatt og det høres jo naturlig ut at økt etterspørsel sikkert har vært med på bedre levekårne for fattige bønder som vi får velge å håpe får ok pris for produktene sine.

Selvsagt vil det skje endringer når etterspørselen etter en vare plutselig øker drastisk. Jeg er allikevel ikke med på at løsningen er å la være å spise produktet, slik at prisen kan falle og de fattige kan "få den tilbake".

Her er en annen artikkel som går igjennom den du henviste til: http://www.cjr.org/the_observatory/d...r.php?page=all

Den peker blant annet på noe som man ser i alle land som får økt levestandard: man begynner å spise mer usunn mat, og mer vestlig mat. Det er ikke fordi det er billigere, men fordi det er mer ettertraktet og høystatus.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 13:15   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Nå har jeg ikke lest artiklene en gang, selv om det sikkert kan være underholdende for sånne som meg, men det har da vært mange innvendinger mot risforbruket vårt også, sett mot det globale behovet?

Jeg tenker å bare leve på egenprodusert salat i pallekarmer.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 13:25   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Oppsummeringsmessig så er vel problemet at vi er styrtrike og andre ekstremt fattige, tenker jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 13:34   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Oppsummeringsmessig så er vel problemet at vi er styrtrike og andre ekstremt fattige, tenker jeg.

Det pleier jo å være det. Jeg synes generelt det er viktig å sette fokus på two rights making a wrong (som f.eks. å importere økologisk hvete fra Afrika i stedet for kortreist, om enn mindre økologisk, fra Hedmarken), slik at vi ikke driver misforstått etisk handel men faktisk vet effekten av det vi gjør - men noen ganger må man jo bare gjøre så godt man kan, tenker jeg.

(Ikke at jeg vet hvor man importerer økologisk hvete fra, altså. /dislclaimer )

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 14:13   #18
frksnupp
-o-o-o-o-o-
 
frksnupp sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
Innlegg: 517
frksnupp er litt kul
Standard

Sv: Opplys meg om quinoa!

Takk igjen alle sammen! Den salaten så supergod ut prøver å blande i yoghurten sammen med frosne bær, spent på smaken.

__________________
Knøttet 2013
frksnupp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no