Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Sikkerhetskopi - kløna meg jobber på egenhånd!

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-09, 00:22   #1
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Rødme

Sikkerhetskopi - kløna meg jobber på egenhånd!

Vel, etter mye om og men fikk jeg kjøpt meg ekstern harddisk. Så da skulle jeg såklart være flink å ta sikkerhetskopi sporenstreks. Når jeg er ferdig (etter noe som føltes som en evighet) så går jeg på min datamaskin for å se at det som skulle være der faktisk var der. Dette er bildet som møtte meg:
Vedlegg 22532

Skal det være slik når de er lagret som sikkerhetskopi, eller må jeg pakke de ut på et vis? Eller er det bare når jeg trenger å gjenopprette hele systemet jeg har bruk for dem? Må jeg i tilfelle lagre enkeltfiler og mapper separat om jeg skal flytte filer mellom maskiner?

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08

Sist redigert av Mirasol : 24-04-11 kl 21:05.
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 00:24   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sikkerhetskopi - kløna meg jobber på egenhånd!

Jeg har ikke veldig mye peiling, men det der så ut som .rar-filer, og det er et pakkesystem som gjør at du bruker minst mulig plass på harddisken, så jeg ville egentlig tro at det der er helt greit?
Når du skal bruke filene må du pakke de ut ja. Med WinRAR.

  Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 09:51   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.084
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikkerhetskopi - kløna meg jobber på egenhånd!

Slik det er nå, er alt pakket i en smala - slik at du ikke kan hente ut enkeltfiler så lett.
RAR-filer er komprimerte filer, de tar mindre plass enn om man skulle tatt ren kopi av alt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 12:21   #4
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sikkerhetskopi - kløna meg jobber på egenhånd!

Jeg har tatt og kopiert over mappene med alle dokumenter og bilder i tillegg, så nå er det hvertfall der tilgjengelig. Så har jeg de innpakkede filene som backup om hele systemet skjærer seg. Tenker jeg...

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 02:09   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sikkerhetskopi - kløna meg jobber på egenhånd!

Noen elementer ang. å bruke WinRAR og lignende som sikkerhetskopi:
- Hvis det primært er bilder i JPEG man skal pakke ned vil man plassmessig ikke tjene spesielt på å komprimere. Hvorvidt data lar seg komprimere kommer an på hvordan dataene er i utgangspunktet, og for JPEG er det allerede ganske godt komprimert. Er det derimot mye bilder i formater som RAW, BMP og ukomprimert TIFF kan man spare noe plass.
- Gjennom å bruke en løsning der filene blir mer avhengig av hverandre risikerer man at mye data blir skadet om en av RAR-filene i sikkerskopien skulle bli ødelagt, kontra at det bare hadde vært noen få bilder (eks) som hadde fått en skade av en eller annen grunn. Evt. kan man sette opp bruk av paritetsdata som lagres i ekstra filer for RAR-filene. Helt hvordan dette gjøres i praksis på en enkel måte tør jeg ikke svare helt på - har ikke prøvd.

Og hvor har du disse filene lagret? Man bør ikke bare ha sikkerhetskopi på en ekstern harddisk som står koblet til pc-en hele tiden. I teorien kan man få et virus som sletter både intern harddisk og eksterne disker. Personlig har jeg backup-harddisken kun koblet til når jeg tar sikkerhetskopi. Videre har jeg en ekstra harddisk med sikkerhetskopi av bildene liggende på jobb for å ha det utenfor huset. I tillegg ligger det også en kopi av alle bildene på nettverksdisk her hjemme og på jobb-pc-en....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 14:30   #6
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sikkerhetskopi - kløna meg jobber på egenhånd!

Takk, jeg tror jeg skjønte omtrent litt av det første du skrev. :dummie: Jeg skjønte vel forsåvidt at det er unødvendig å pakke ned bildefiler og at det er vanskeligere å finne igjen hva som mangler om en av de ble ødelagt?

Jeg bruker denne disken som backup, den er ikke koblet til annet enn når jeg kopierer over. Ellers har jeg backup-dvd'er av bilder i en brannsikker safe og hos mine foreldre og bror, samt på min egen og mannens PC. Så jeg bør vel være sånn noenlunde sikret nå!? Har erfaring med harddisk som døde så jeg er livredd for at det skal skje igjen.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no