Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Skal du se «90 minutter»?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-12, 09:36   #21
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Jeg ser helst popcornvennlige filmer på kino, men kommer nok til å leie den fra biblioteket en gang i fremtiden. Kjøper den ikke, tror ikke jeg har lyst til å se den mer enn en gang.

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 09:42   #22
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Usikker. Tviler. Tidligere så jeg bare "lette, lykkelige filmer". Jeg brukte film som ren underholdning, men har i det senere begynt å se litt bredere på film. Men denne tror jeg er for kraftig for meg ...

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Hva er det med denne filmen som er så viktig? Er det et godt budskap oppi all volden?

Gode historier skaper alltid refleksjon, gjør de ikke? Jeg tviler på om det er et "budskap" som sådan i filmen, mer at den kan inneholde elementer som gjør at man ser ting fra en annen synsvinkel. Feks at man får en tanke om at man bør tørre å ta opp samlivsvold (aner ikke om det er et ord, jeg bare diktet det opp nå) hvis man mistenker at folk er utsatt for det.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 09:43   #23
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Hva er det med denne filmen som er så viktig? Er det et godt budskap oppi all volden?

Den handler jo om de 90 minuttene før kvinner blir drept av mannen/samboeren sin, noe som dessverre er litt for vanlig til at vi bare kan overse det. I Norge er det svært mange kvinner som blir mishandlet i hjemmet sitt. Denne filmen setter et fokus på dette problemet, får det fram i lyset.

Derfor er dette en viktig film.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 10:22   #24
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Hva er det med denne filmen som er så viktig? Er det et godt budskap oppi all volden?

Jeg har jo ikke sett den, så det er vanskelig å svare på. Men sånn generelt i forhold til tematikken tenker jeg at det er viktig å få frem noe om at vold i nære relasjoner kan ramme hvem som helst. At det aldri er greit. At mennene - og i blant kvinnene - som utøver vold mot partner ikke nødvendigvis lyser ondskap når du går forbi dem på gaten. At man bør være flinkere til å spørre, enten man er fastlege eller venn. Noe om mekanismene, det at grensene flyttes på en så subtil måte at man gjerne må ristes mentalt både grundig og lenge for å se det selv.

Ja, og at "æresdrap" (tøysebegrep forøvrig) ikke bare er noe de driver med i Pakistan.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 10:25   #25
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.339
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Jeg er enig i at det er en viktig film, men jeg kommer ikke til å se den. Jeg begynte å gråte bare av å se det lille klippet.

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 10:30   #26
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Nei, det skal jeg ikke. Jeg takler sånne omfattende voldsscener i film veldig dårlig.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 10:32   #27
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Det kommer helt an på hvilke kritikker den får. Jeg har alltid lyst til å se en genuint god film, men jeg ser ikke en film kun for å sjokkeres på en slik måte at alt man sitter igjen med er vemmelse og ubehag. Old Boy var en slik film, jeg angrer virkelig på at jeg så den og har ikke lyst til å gjøre samme tabben på nytt.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 10:38   #28
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Jeg skal ikke se den. Har sett den type vold nært så det holder.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 10:47   #29
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg har jo ikke sett den, så det er vanskelig å svare på. Men sånn generelt i forhold til tematikken tenker jeg at det er viktig å få frem noe om at vold i nære relasjoner kan ramme hvem som helst. At det aldri er greit. At mennene - og i blant kvinnene - som utøver vold mot partner ikke nødvendigvis lyser ondskap når du går forbi dem på gaten. At man bør være flinkere til å spørre, enten man er fastlege eller venn. Noe om mekanismene, det at grensene flyttes på en så subtil måte at man gjerne må ristes mentalt både grundig og lenge for å se det selv.

Ja, og at "æresdrap" (tøysebegrep forøvrig) ikke bare er noe de driver med i Pakistan.


Dette er viktig.
Det er lite som får meg så sur som når folk står frem på andres vegne og sier ting som "ikke snakk om at denne personen har gjort dette. Jeg kjenner vedkommende."

Joda. Man kan godt kjenne folk, men dette vil man antagelig ikke vite likevel. De aller fleste av oss kjenner en eller flere familier der vold og/eller rus er et tema. De fleste av oss vet ikke om hvilke disse familiene er. Men med en statistikk som sier at åtte prosent av alle norske barn lever med familievold så sier det seg selv - de aller fleste kjenner noen.

  Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 11:32   #30
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Jeg orket ikke klikke på traileren, derfor måtte jeg spørre om det var familievold som var tematikken, eller om det bare var en film med mye vold. Jeg har vært på en del seminarer om familievold og de filmene som blir vist der setter meg ut i ukevis. Viktig tema, absolutt.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 11:50   #31
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Nei det skal jeg ikke. Jeg orker ikke å se på misshandling av noe slag, og så fikser jeg ikke Aksel.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 12:02   #32
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Jeg kommer nok til å se den, men ikke på kino. Mannen ser helst ikke norske filmer, og det er ikke akkurat "venninnekosekveldfilm", så jeg ender vel opp med å se den på DVD en kveld jeg er alene hjemme.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 17:08   #33
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Jeg har tenkt til å se den på kino.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 18:10   #34
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Vet ikke, er litt ambivalent.

Har lyst siden dette er et viktig tema å sette på dagorden.

Har ikke lyst siden det er grov vold/mishandling og ikke minst voldtekt i den. Pleier å måtte lukke øynene og holde meg for ørene når slikt vises på film
Det var flere som reiste seg og gikk fra salen når den ble vist i Toronto...

Får se hva det blir til....

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 18:16   #35
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Ser ikke ut til at noen av mine venner er interesserte i å se den på kino. Noen i sandnes/stavangerområdet som har lyst til å være daten min?

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 18:24   #36
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.559
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Ser ikke ut til at noen av mine venner er interesserte i å se den på kino. Noen i sandnes/stavangerområdet som har lyst til å være daten min?

Ja! Men jeg bor ikke der mer.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 19:11   #37
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Jeg vet ikke om jeg kommer til å se den på kino, men kanskje når den kommer på dvd/Altibox eller noe.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 20:03   #38
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Nei, det tror jeg ikke jeg fikser.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 20:05   #39
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Nei, det tror jeg ikke jeg skal.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 20:47   #40
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du se «90 minutter»?

Er det noen som har sett den? Jeg har, og den var et knyttneveslag i magen, ja. Det var imidlertid ikke Aksel Hennies rollefigurs historie som gjorde mest inntrykk, selv om det var tøft å se all den grafiske volden. Og selv om jeg holdt på å gå med en gang jeg skjønte at det var en baby med i dette skrekkscenariet. Men merkelig nok var det de sekvensene hvor de tilsynelatende fungerte "normalt" som var mest ubehagelig å se på. Hvordan hun tilforlatelig og hensynsfullt møtte ham i hans keitete forkvaklede omsorg for henne. Husker du ikke at han nettopp grisebanket deg, liksom? *Twilight Zone* Der fikk vi et bittelite innblikk i den skakkjørte dynamikken i et parforhold preget av makt og vold.

Men altså, Pia Tjelta og Mads Ousdal-storyen; den etterlot meg lamslått i kinostolen. Den gjorde vondt. Lenge. Rammen rundt var jo så gjenkjennelig, om enn stadig mer urovekkende. En snikende, desperat uro som bare gradvis mørkla alle hverdagssituasjonene med lekende, hoiende, kranglende barn som fløy inn og ut av nabohagene. Og selv om jeg visste at noe dramatisk skulle skje, så jeg det ikke komme i det hele tatt. Det var bare ... fælt.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no