Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Kanin og marsvin sammen

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-11, 12:25   #1
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kanin og marsvin sammen

Vi fikk oss et marsvin for noen måneder siden. Det var en gutt på rundt året som virket veldig stille og engstelig. Tross iherdige forsøk har vi ikke fått ham noe tryggere, og han lagde aldri lyder, med mindre det var advarsel om å pelle seg unna eller tigging når vi åpnet kjøleskapsdøren. Satt vi ham på gulvet og trakk oss unna, ble han stående på samme plass i opp til en time uten å bevege seg. Han har i grunnen bare virket tristere og mer stille etter hvert som tiden gikk. Jeg visste jo at marsvin helst skulle være to, men pga økonomi utsatte vi å få et marsvin til.

For et par dager siden gikk jeg på dyrebutikken og forhørte meg om mulighetene for å få et marsvin til. Damen i butikken frarådet meg å kjøpe et marsvin til fordi hun sa marsvinet ville ha vanskelig for å akseptere et nytt marsvin til, men mente at en kanin ville være et mye bedre alternativ. Jeg var litt skeptisk, men hun kom med mange argumenter og jeg endte opp med å ta med meg hjem en skjønn kaningutt på 6-7 uker. Jeg introduserte dem for hverandre og marsvinet ble veeeldig oppskaket. Han begynte å prate til kaninen, og kaninen virket i grunnen veldig komfortabel med marsvinet. Kaninen er veldig tam og utadvendt, og spratt fornøyd rundt vårt sidrumpa og usosiale marsvin, som ble helt perpleks. Jeg satt meg ned og leste meg opp på nettet om kanin, og der sto det at marsvin og kanin ikke skulle bo sammen og at det var en virkelig dårlig ide pga forskjellig for, kaninens sterke bakben og en sykdom som kanin var bærer av som marsvinet kunne dø av.

Så da lurte jeg veldig på om jeg burde levere inn kaninen igjen. Fikk besøk av en venninne og vi ble enige om å observere dem sammen for å se hvordan det gikk. Vi tok dem ut på gulvet på et teppe og lot dem være der i et par timer. Og det var et utrolig artig syn. Marsvinet som før hadde stått bom stille i timesvis, pratet og kvitret og fulgte etter kaninungen, som er høyt og lavt og hit og dit. Han begynte til og med å utforske litt på egenhånd. De siste dagene har han bare tint mer og mer opp, han spiser plutselig villig mat fra hånden vår, traver rundt etter kaninungen og virker så utrolig fornøyd i forhold til tidligere. Kun når det kommer til mat blir det litt gnisninger, marsvinet vil gjerne spise opp alt i et jafs så ikke kaninen får spist, men rekker ikke å tyne innpå maten raskt nok, så han løper fra matbit til matbit, mumler for seg selv og dersom kaninen ikke flytter seg fra gressholderen når han kommer, skviser han seg mellom og spiser som en gal.

Jeg kjenner at jeg veldig nødig vil levere kaninen tilbake. Jeg vil heller se hvordan det går fremover og evt. kjøpe et ekstra bur til kaninen, slik at de i hvert fall kan leke sammen ute. Marsvinet virker som om det har fått et helt nytt liv, og kaninen, vel, for å være ærlig, så er den så opptatt med å utforske foreløpig at den legger ikke mye merke til marsvinet. Foreløpig er marsvinet også større enn kaninen, han er rett og slett en tykk liten gris (han var det før vi fikk ham, og siden kreket nekter å bevege seg så får han ikke særlig mosjon), så jeg tror faren for å bli sparket ihjel av den bittelille kaninungen er forholdsvis liten.

Er det noen som har erfaring med kanin og marsvin i samme bur, kan det la seg gjøre på tross av at dette i utgangspunktet ikke er anbefalt?

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 12:44   #2
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Marsvin og kanin skal absolutt ikke bo sammen i samme bor. For det første skal de vel ha forskjellig mat, og som nevnt så kan kaninen lett skade marsvinet pga de kraftige bakbeina til kaninen.


Mennesket som frarådet deg å skaffe et marsvin til må jo ha null peiling på både marsvin og kanin.


Det er ingen ting i veien for å skaffe et marsvin til. To gutter går veldig fint sammen. Men pass på at den nye gutten er yngre enn den du har nå. Antakelig vil marsvinet ditt være skeptisk, og kanskje litt hissig til å begyne med, men gi de tid, og de vil bli verdens beste venner. Ikke la det nye marsvinet slippe inn i buret med en gang. La de hilse på hverandre utenfor buret til å begyne med.

Om du vil beholde kaninen, så må du i hvert fall ikke la den bo i samme bur som marsvinet.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 13:27   #3
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Du har kanskje lest disse, men jeg henviser uansett:
http://www.kanin.org/kanin_og_marsvin
http://kanin.org/forum/viewtopic.php?f=7&t=1955

Marsvinet bør nok få seg en artsfrend for å ikke bli ensom, og faktisk få sosial omgang med et dyr som snakker samme språk. Det er viktig at kanin og marsvin får mat som er beregnet for dem, kaniner skal ikke ha gnagerblanding. Jeg vet flere som har to kaniner og to marsvin, men marsvinene har tilgang til et privat sted hvor kaninene ikke har tilgang. De bør helt klart ha egne bur, selv om jeg ikke er noen tilhenger av at feks. kaniner skal tilbringe livene sine i små bur..

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 13:32   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Eh, du ble frarådet å ha sammen to marsvin? Jeg har faktisk aldri hørt om at det er vanskelig å sette to sammen, selv om de ikke har vokst opp sammen. Personen i dyrebutikken må jo være helt på vidda.

Marsvin og kanin har ikkke noe å gjøre sammen dessverre. De snakker ikke samme språk og selv om det for oss ser ut som at de har det fint, så har de det som regel ikke bra sammen. Kaniner er kolonidyr, mens marsvin er flokkdyr. Stor forskjell. Det er også forskjell på en kaninunge og en voksen kanin. Jeg vet om et tilfelle hvor kaninen ved et uhell drepte marsvinet, fordi det er et større og sterkere dyr. Det er ikke forsvarlig å ha de sammen.

Som nevnt over her også, så er det vanskelig å ikke feilernære dyrene også, ettersom de ikke spiser samme mat.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 13:57   #5
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Marsvin og kanin skal ikke bo sammen. Den dyrebutikken du har handlet i kan umulig ha særlig greie på ting? I alle fall ikke hun du traff på. Men de kan faktisk ha en del glede av hverandre av å stå i bur ved siden av hverandre også, men ikke på samme måten om du skaffer marsvinet en marsvinvenn. Vi har to marsvin og en kanin. Marsvinene bor sammen og kaninen i eget bur ved siden av. Når de går løse i innhegning ute eller inne så går de bestandig sammen og kaninen vasker marsvinene og er kjempesøt med dem, men kan være brå og sparke fra seg om den plutselig får det for seg. Når de er på et stort område så går dette bra, men det hadde det ikke gjort i et bur. Kaninen vår har egen hobby i å hoppe over marsvin.

Kanin og marsvin kan få samme mat, men da må du passe på at det er marsvinmat de får og ikke kaninmat. Marsvin skal i tillegg ha vitaminer i vannet som de må ha, det kan kaninen få også, men ikke nødvendig på samme måten som med marsvin når de har et variert kosthold.

Får marsvinet ditt mye frukt og grønt? Våre elsker grønn paprika, sukkererter og brokkoli. Agurk er godbiter.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 14:01   #6
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Jeg ville fått meg et jentemarsvin og kastrert hannen dere har nå,
det var det vi gjorde.
Vi fikk en gutt på 4 måneder og kjøpte en jente i dyrebutikken,
hvor vi også kastrerte gutten vi fikk.
De er gode venner, litt som søsken, krangler også litt

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 15:45   #7
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Kanin og marsvin kan få samme mat, men da må du passe på at det er marsvinmat de får og ikke kaninmat. Marsvin skal i tillegg ha vitaminer i vannet som de må ha, det kan kaninen få også, men ikke nødvendig på samme måten som med marsvin når de har et variert kosthold.

Mener du at man kan gi kaninen marsvinpellets?

Både kaniner og marsvin skal ha et kosthold som består av minst 80% av høy, i tillegg trenger de pellets og vann. I forhold til grønnsaker så ser jeg for meg at marsvin tåler litt mer enn kaninene, kaniner har ganske skjøre mager og får fort luft i magen. Det er ikke morro når kaniner får mageproblemer.

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 16:14   #8
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Huff, det er utrolig mye feilinformasjon om kaninhold (det er det sikkert om marsvin også, men det har jeg ikke kunnskap om). Kaniner og marsvin skal IKKE stå i samme bur. De er to vidt forskjellige dyr med helt forskjellige behov og de vil aldri bli noen glede for hverandre. Sett de i hvert sitt bur med en gang!

Jeg ser noen her sier at kaninen kan få marsvinmat og vitaminer i vannet sitt. Dette er også veldig, veldig feil. Kaniner skal ha høy og litt tilskudd av KANINpellets. Den kan godt få en gulrotbit i ny og ne (2-3 cm), men ellers er det høy som er en kanins hovedføde. Den skal ikke ha noen form for vitamintilskudd. Det kan faktisk være skadelig for en kanin å få c-vitamintilskudd slik et marsvin skal ha.

Vær ellers klar over at kaninen (og sikkert heller ikke marsvinet) er dyr som vil trives i et bittelite bur. De trenger enten store bur (da snakker vi etter min mening om minimum 1 kvm pr dyr) eller aller helst mulighet til å gå fritt det meste av dagen. Marsvin og kanin holdt i disse bittesmå burene som dyrebutikkene selger, er rett og slett dyreplageri.

Jeg ville forøvrig klaget på informasjonen du fikk i dyrebutikken. At kaniner og marsvin ikke skal gå sammen, er basic kunnskap som selv den ferskeste dyrebutikk-ansatt egentlig bør vite.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 16:27   #9
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 956
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Eg ser kaniner og marsvin saman i mest alle dyrebutikkar eg er i tykkjer eg. Er tydeligvis ein godt utbredt "sannhet" at dei to går fint i lag.

Eg kan ingenting om marsvin og kunne lett ha trudd at dei går fint saman.

Flott at du vil finne kamerat til marsvin ditt! Ser ut som kule dyr.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 17:55   #10
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

De er to vidt forskjellige dyr med helt forskjellige behov og de vil aldri bli noen glede for hverandre. Sett de i hvert sitt bur med en gang!

Jeg synes det er litt i hardeste laget å si, for man ser jo rett som det er rarere ting i dyreverden.

Her for eksempel.

Og her:


Det skal sies at jeg vet ingen ting om hverken marsvin eller kaniner, men vet endel om trivsel... Og da tenker jeg som så, at hvis marsvinet virker "lykkeligere" og mer tilfreds av å få en kaninvenn, så er det kanskje ikke så nøye om de "egentlig" ikke skal kunne trives i hverandres selskap? :enkel:

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 18:11   #11
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Jeg skjønner. Jeg er egentlig fryktelig usikker. På meg ser det ut som om de har det bra sammen, marsvin prater jo og utfra lydene og oppførselen så er det tydelig for meg at han ble glad for selskapet, kanin eller ikke. Leverer jeg tilbake kaninen blir jentene kjempetriste, og å kjøpe et marsvin til blir litt i meste laget i tillegg til kanin, marsvin og tre gale unger. Jeg kan gå tilbake og kjefte på dyrebutikkdamen som tydeligvis var helt på jordet, men på en måte er skaden allerede skjedd.

Marsvinet er overvektig og jeg gir det så lite pellets som mulig, det får for det meste grønnsaker og frukt (salat, gulrot, eple, druer, appelsin, brokkoli etc) og høy, det samme kan kanin også spise, så vidt jeg forstår. Jeg har i tillegg kjøpt marsvinpellets som de begge skal kunne spise, om det stemmer vet jeg ikke.

Men jeg skal skaffe et bur til til kaninen, må bare forhøre meg litt rundt for å se om det er noen som har et på lager et sted, for et ekstra bur hadde jeg ikke planlagt med i budsjettet denne mnd.

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 19:01   #12
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Kan jo hende du får tak i et billig bur på finn.no. Jeg kjøpte stort og fint bur der selv for en billig penge.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 19:02   #13
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Jeg synes det er litt i hardeste laget å si, for man ser jo rett som det er rarere ting i dyreverden.
Det skal sies at jeg vet ingen ting om hverken marsvin eller kaniner, men vet endel om trivsel... Og da tenker jeg som så, at hvis marsvinet virker "lykkeligere" og mer tilfreds av å få en kaninvenn, så er det kanskje ikke så nøye om de "egentlig" ikke skal kunne trives i hverandres selskap? :enkel:

Jeg tror at dyret for oss kan virke oppspilt og lykkelig uten at det trenger være det. Et forsøk på en sammenligning: Om man setter et menneske sammen med en sjimpanse, så ville det helt sikkert bydd på gode stunder med morro og omsorg, men en sjimpanse kan likevel enkelt slå i hjel et menneske fort, så det betyr ikke at idyllen er virkelig og at de forstår hverandre.

Et marsvin blir garantert lykkeligere sammen med et annet marsvin enn en kanin. Mine prater sammen, klør hverandre og steller pelsen til hverandre. De deler også maten og sover i samme hus. Jeg har hatt kanin og marsvin sammen da jeg var ung og uopplyst, og de hadde ikke denne relasjonen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 19:03   #14
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Opprinnelig lagt inn av Lilith, her.


Marsvinet er overvektig og jeg gir det så lite pellets som mulig, det får for det meste grønnsaker og frukt (salat, gulrot, eple, druer, appelsin, brokkoli etc) og høy, det samme kan kanin også spise, så vidt jeg forstår. Jeg har i tillegg kjøpt marsvinpellets som de begge skal kunne spise, om det stemmer vet jeg ikke.

Om det er overvektig så bør du kutte ut eple, druer, appelsin etc. Brokkoli, salat og en liten gulrotbit er mer passende mat.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 19:08   #15
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Om det er overvektig så bør du kutte ut eple, druer, appelsin etc. Brokkoli, salat og en liten gulrotbit er mer passende mat.

Ja, jeg prøver å begrense det, men har ikke hjerte til å kutte det helt ut, så det blir i små mengder et par ganger i uken. Hovedinntaket er grønnsaker og høy

Og, jeg skjønner sammenligningen din, Joika, jeg får få tak i et bur så fort som mulig, og heller bare la dem leke sammen utenfor burene i stedet for å bo sammen.

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 19:16   #16
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Opprinnelig lagt inn av Lilith, her.

Ja, jeg prøver å begrense det, men har ikke hjerte til å kutte det helt ut, så det blir i små mengder et par ganger i uken. Hovedinntaket er grønnsaker og høy

Og, jeg skjønner sammenligningen din, Joika, jeg får få tak i et bur så fort som mulig, og heller bare la dem leke sammen utenfor burene i stedet for å bo sammen.

Det er ikke noe mer pes med 2 marsvin, kontra et heller. Tror nok ikke du vil angre om du skaffer et marsvin til. Marsvin trenger heller ikke like mye plass som en kanin, og er generelt lettere å holde, syntes jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-13, 13:33   #17
Gnagerelsker
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2013
Innlegg: 1
Gnagerelsker har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Det går helt fint å holde kanin og marsvin, jeg har selv nylig fått en kanin på 6 uker og jeg har to marsvin på 4 år. De koser seg og begynner å prate når jeg setter dem sammen. Dessuten er kaninen så liten at den kan lære seg kroppsspråket til marsvinene. Så det er ingen problemer med å ha kanin og marsvin sammen. Men det er lurt å tenke på hvor stor kaninen blir i og med at de liker å reise seg på to for bedre oversikt og kan da lett bruke marsvinet som "støttepute". Jeg har en krysning av de to minste kaninrasene i Norge og den blir ikke så mye større enn marsvinene. Og da jeg selv har opplevd det Lilith skriver om, tviler jeg på at de som skriver at marsvin og kanin ikke går sammen, ikke har prøvd ut dette selv. Eller at de vet mer om kun en rase enn den andre osv. Saken er den at de går helt fint sammen og kanskje har blitt vant med marsvin allerede i dyrebutikken. Men det kan være lurt å holde et våkent øye til den i begynnelsen ;-)

Gnagerelsker er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-13, 15:29   #18
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Opprinnelig lagt inn av Gnagerelsker, her.

Det går helt fint å holde kanin og marsvin, jeg har selv nylig fått en kanin på 6 uker og jeg har to marsvin på 4 år. De koser seg og begynner å prate når jeg setter dem sammen. Dessuten er kaninen så liten at den kan lære seg kroppsspråket til marsvinene. Så det er ingen problemer med å ha kanin og marsvin sammen. Men det er lurt å tenke på hvor stor kaninen blir i og med at de liker å reise seg på to for bedre oversikt og kan da lett bruke marsvinet som "støttepute". Jeg har en krysning av de to minste kaninrasene i Norge og den blir ikke så mye større enn marsvinene. Og da jeg selv har opplevd det Lilith skriver om, tviler jeg på at de som skriver at marsvin og kanin ikke går sammen, ikke har prøvd ut dette selv. Eller at de vet mer om kun en rase enn den andre osv. Saken er den at de går helt fint sammen og kanskje har blitt vant med marsvin allerede i dyrebutikken. Men det kan være lurt å holde et våkent øye til den i begynnelsen ;-)

For oss virker det problemfritt fordi vi er mennesker og ikke kanin eller marsvin, men fakta: Kanin og marsvin passer ikke sammen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-13, 16:05   #19
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

For oss virker det problemfritt fordi vi er mennesker og ikke kanin eller marsvin, men fakta: Kanin og marsvin passer ikke sammen.

Nemlig!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-13, 17:27   #20
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kanin og marsvin sammen

Gnagerelsker:
Kanin og marsvin kan slettes ikke kommunisere sammen. For noe tøv!

Sånn generelt vil jeg bare nevne at en kanin heller ikke er en gnager. Kaniner er haredyr. Gnagere har to fortenner i overmunnen og to fortenner i undermunnen. Kaniner har fire fortenner i overmunnen og to i undermunnen.

Til slutt vil jeg bare påpeke at et bur _ikke_ er tilstrekkelig for en kanin. En kanin har langt større behov enn å sitte alene i et kaninbur.

http://maritemilie.com/2013/02/12/ti...esittende-liv/

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no