Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Spontanabort blir kriminelt?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-10, 23:39   #21
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?


Tragisk.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 07:54   #22
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Meneh ... Kan vi ikke begynne å snakke om brudd på menneskerettigheter da? Dette med å kunne bli straffeforfulgt for hendelser man ikke på noen måte kunne ha påvirket?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 07:59   #23
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Jeg har ikke ord ...

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 08:04   #24
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Meneh ... Kan vi ikke begynne å snakke om brudd på menneskerettigheter da? Dette med å kunne bli straffeforfulgt for hendelser man ikke på noen måte kunne ha påvirket?

Mm. Og for mange er det jo trist nok å ha spontanabortert, om man ikke i tillegg skal risikere å bli straffeforfulgt fordi det er ens egen feil.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 14:06   #25
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Egentlig får jeg bare lyst til å lukke øynene og nekte å tro at noe slikt forekommer. Det er liksom for dumt til å være sant. Men dette må da være noe for Amnesty?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 14:12   #26
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Dette blir så dumt at jeg ikke finner ord. De som kommer med dette lovforslaget må har veldig lite kunskap rundt spontanaborter. At en skal blir straffet fordi man minstet forsteret feks etter bilulykke som man ikke har noen styring over, er det mulig.

Jeg mistet selv i 15 uke og det var tøfft. Og tenk og måtte sitte og forklare seg for hva grunne kan være og prøve og bevise at det ikke er slevforskylt?

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 14:22   #27
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Det er så dumt at det er til å spy av.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 14:30   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Har loven faktisk blitt vedtatt eller er det bare et forslag?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 18:07   #29
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Slik jeg oppfatter det er det ikke vedtatt ennå.

Og den vil ikke bli vedtatt heller, ettersom den ikke er mulig å håndheve.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 11:09   #30
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Hele greie er jo bare tragisk.
Bådde grunnlaget for at lovforslaget kom opp og i det hele tatt at noen kunne tenke tanken på at man skal straffeforfølge noen for å miste et barn.
Det er ille at ei så ung jente må få noen til å banke henne opp for å få fjernet et barn hun går gravid med. Den muligheten burde hun fått før hun kom til uke 12.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 13:05   #31
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Dette kan da umulig gå gjennom!
Skjønt, bare det at slikt foreslås gjør at ingenting egentlig forundrer meg. Stakkars jenter.

Dette burde være en soleklar sak for menneskerettighetsdomstolen om loven faktisk blir vedtatt. Uten at jeg vet om man kan melde inn en generell lovtekst. Det må kanskje meldes inn enkeltsaker som rammes av den?

  Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 14:31   #32
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?



Dette bekrefter jo bare en av mine fordommer. Vel vel - disse amerikanske politikerne var nok ikke delaktige i oppfinnelsen av kruttet. De sto nok heller i veien da det smalt.

  Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:38   #33
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Akk ja - jeg hadde nok blitt tiltalt for mord i den staten, dersom dette lovforslaget hadde gått gjennom, og jeg bodde der da jenta mi døde i magen min i uke 24. Og det etter at jeg spontanaborterte i uke 7 første gang jeg gikk gravid. Jeg visste jo meget godt at jeg var gravid i begge tilfellene.

For en syk, syk kultur det er i et samfunn som fostrer politikere som kan fremme et slikt lovforslag.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:41   #34
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

For en syk, syk kultur det er i et samfunn som fostrer politikere som kan fremme et slikt lovforslag.

Bra oppsummert.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 08:46   #35
Aifos
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 5
Aifos har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Uff herlighet... Jeg har heller ikke ord...

__________________
Storesøster 2005
Lillebror 2007
Sistemann ventes i august 2010.
Aifos er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 09:03   #36
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Dette er jo strålende gode forslag.
Jeg går ut fra at mennene som har deltatt i å frembringe situasjonen med å få en kvinne gravid i et svangerskap som ikke resulterte i baby også skal bures inne?

  Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 11:59   #37
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Nå har jeg ikke lest dette så nøye, og er uansett i mot et slikt lovforslag, men jeg oppfattet det sånn at det er snakk om at uaktsomhet, når man vet at man er gravid, som resulterer i spontanabort kan bli straffbart. Ikke at det blir straffbart i seg selv å spontanabortere.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 12:55   #38
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Men bevisbyrden blir liggende hos den gravide, at de ikke har gjort noe som kan ha resultert i SA. Som jeg skjønner kan til og med en joggetur være straffbart hvis man har en SA etterpå.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 13:00   #39
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nå har jeg ikke lest dette så nøye, og er uansett i mot et slikt lovforslag, men jeg oppfattet det sånn at det er snakk om at uaktsomhet, når man vet at man er gravid, som resulterer i spontanabort kan bli straffbart. Ikke at det blir straffbart i seg selv å spontanabortere.

Det var sånn jeg også tolket det.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 13:37   #40
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spontanabort blir kriminelt?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Men bevisbyrden blir liggende hos den gravide, at de ikke har gjort noe som kan ha resultert i SA. Som jeg skjønner kan til og med en joggetur være straffbart hvis man har en SA etterpå.

Som sagt, jeg er mot loven uansett fordi for det første så er jeg mot det moralsk sett, og i tillegg så er det jo håpløst å kunne ta dette inn i en rettsak, for det er jo bare risikofaktorer det er snakk om.

Som eksemplet ditt viser da, er en joggetur uaktsomhet mot barnet? Det er jo ikke det om man ikke tar seg ut 100%, og dessuten så er det jo til barnets beste om mor er veltrent. Så det hadde jo, fra et juridisk perspektiv, vært interessant hvor bevisbyrden hadde ligget. Er det påtalemyndighetene som måtte ha bevist at oppførsel til den gravide er innenfor det som er grovt uaktsomt? I tillegg måtte de ha bevist at hun visste at hun var gravid. Eller er det den gravide som måtte ha bevist at hun ikke har gjort noe galt, det er jo omtrent umulig å bevise.

Så jeg tenker jo at selv om man mener at den moralske tanken bak loven er ok (som jeg ikke gjør) så må den jo bare virke tullete om man skal sette det ut i praksis.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no