Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-10, 18:08   #21
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Det burde absolutt være lov her i landet også.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 18:22   #22
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Enig med røkla. Jeg håper det åpnes opp for dette i nær fremtid.

Benzo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 18:22   #23
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Sier meg enig med dere andre, mye bedre for alle parter å kunne gjøre det er her i landet med et skikkelig regelverk i bunnen.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 18:55   #24
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Enig med røkla. Jeg håper det åpnes opp for dette i nær fremtid.

Men jeg tviler. Det er ikke engang villighet til diskusjon.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 19:18   #25
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Eg er litt redd for at sånne som Jan Thomas skal benytte muligheten til å skaffe seg eit designerbarn.
Men dersom ein sørger for at lovgivninga hindrar det, er eg for.
Det finns jo mange ulike situasjonar:
- Heterofile par som av biologiske grunnar ikkje kan få barn men som vil bruke eigen sæd og eige egg + surrogatmor.
- Heterofile par som kan få barn men som vil bruke eigen sæd og eige egg + surrogatmor fordi kvinna sjølv ikkje vil vere gravid.
- Heterofile Par som bruker sæd-donor og egg frå kvinna + surrogatmor
- Heterofile par som bruker både sæd-donor og egg-donor + surrogatmor.
- Homofile par som bruker eigen sæd + egg-donor + surrogatmor.

Skal alle desse få bruke surrogatmor? Og skal ein få velge eggdonor, sæddonor og surrogatmor utifrå liste med eigenskapar? Utseende, IQ-test osv?

Dersom det blir lov meiner eg at det skal vere forbeholdt dei som ikkje kan få barn på vanlig måte, inklusiv homofile. Men eg syns ikkje det skal vere mulig å velge donorar eller surrogatmor sjølv.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 19:24   #26
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Men eg syns ikkje det skal vere mulig å velge donorar eller surrogatmor sjølv.

Akkurat det der med donorer og valg fungerer da helt glimrende i Europa i dag, uten at man kan lage designerbarn av den grunn. Man velger gjerne donorer med samme hårfarge og øyefarge som seg selv, blant annet. Jeg kan ikke se noe etisk betenkelig med det. Man ønsker seg et barn som ser ut som seg selv. Jeg ville for eksempel ikke ønsket å velge en afrikansk donor hvis jeg skulle hatt behov for det, jeg ville jo hatt en med gener som ikke vil gjøre det opplagt at det ikke er biologisk slektskap.

Angående velge surrogatmor selv - det er jo kjempeviktig! Personkjemi er jo alfa og omega for begge parter. Foreldrene må kunne føle tillit til et menneske som skal være "barnevakt" for sitt barn på den måten. Det er jo ingen babyfabrikk, det er jo en høyst personlig tjeneste. Og surrogatmoren må jo også få føle seg ivaretatt og respektert for å føle at det er naturlig å bære frem barnet og føle seg komfortabel med å gi det bort.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 19:48   #27
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.556
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Det er jo allerede ved bruk av donorsæd, som er det eneste som tillates i Norge i dag, slik at man får velge ut fra visse kriterier, er det ikke det da? Sånn øyenfarge, hårfarge, kroppsbygning, sånn mest mulig lik den sosiale faren? Jeg ser ikke problemet med "designbaby" her, det er ikke snakk om å genteste de befruktede eggene og velge det man helst vil ha heller, bare at man velger donorer som minner om en selv?

Jeg er helt sikker på at om dette tillates i Norge, vil det være gjennomregulert og ordnet. De som ikke kvalifiserer gjør som i dag, drar til USA eller India, alt etter som hvor god råd de har, og andre omstendigheter. Jeg ser derfor slett ikke på et "under bordet marked" som et argument mot dette. Det finnes forøvrig norske surrogatmødre også, i et uregulert marked hvor de er avhengig av tillit. Det ville vært bedre for alle parter om det hadde vært ordnet med psykologevaluering, juridisk bindende kontrakter, og denslags.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 19:49   #28
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Ja, det synes jeg. Så lenge det ikke er store kommersielle krefter inne i bildet.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 19:52   #29
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Etnisitet er greit. Det kan ein få velge. Men augefarge og hårfarge syns eg er irrelevant. Mine barn er blonde mens eg sjølv har brunt hår. Og dei er mine biologiske barn. Dei har blå auge mens faren har brune. Trur ikkje han syns det er noko problem at dei ikkje har samme farge på augene som han.
Dersom ein får sjå bilde av donor vil det garantert ikkje berre vere fargen på augene og håret som avgjer om ein velger den donoren. Dei fleste vil velge utifrå kven som er penast. Det er også heilt unødvendig å vite yrke, karakterar og om donor er musikalsk, f.eks.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:06   #30
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Trur ikkje han syns det er noko problem at dei ikkje har samme farge på augene som han.

Men det kan jo tenkes at barnet som vokser opp med kølsvart hår og brune øyne hos sine to helblonde og blåøyde foreldre vil synes det bidrar til en fremmedgjøring, når det allerede vet at det ble til ved donoregg og donorsæd.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:10   #31
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Ikke mulig å velge surrogatmor selv? Er du helt på jordet? Har du noen som helst anelse om hvor viktig det er i et slikt arrangement å komme overens og trives i selvskapet til den man jobber med?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:13   #32
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.810
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Jeg ser absolutt ikke noe galt i å skulle tillate bruk av surogatmødre i Norge, på generelt grunnlag, og også ut i fra at det ville antakelig bli underlagt ganske så strenge rammer.

Simone [qoute]er litt redd for at sånne som Jan Thomas skal benytte muligheten til å skaffe seg eit designerbarn.[/quote]

Vel - "sånne som Jan Thomas" har all mulighet allerede i dag til å skaffe seg et såkalt designerbarn, i og med at han han og partneren har såpass god råd at de kan reise til USA og bli fedre ved hjelp av en surrogatmor der, så dermed klarer jeg ikke se dette som et evt problem ved å tillate bruk av surogatmødre i Norge.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:13   #33
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.556
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Å få velge surrogatmoren selv er jo et absolutt must! Det har jo heller ikke noe å si for hvordan ungen blir sende ut, ettersom det vel ikke er snakk om å bruke hennes egg. Men nå kan man jo velge donor utfra visse kriterier som hårfarge, øyefarge, høyde, musikalitet eller andre ting uten å se bilde av dem da, om det er "alle vil velge den peneste" som er problemet. (Så er jo hvem som er den peneste en anelse objektivt også da...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:17   #34
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

For ikke å snakke om at surrogatmoren må få velge foreldrene. Man popper ikke ut en unge for hvem som helst, biologisk forbindelse eller ikke.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:17   #35
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Etnisitet er greit. Det kan ein få velge. Men augefarge og hårfarge syns eg er irrelevant. Mine barn er blonde mens eg sjølv har brunt hår. Og dei er mine biologiske barn. Dei har blå auge mens faren har brune. Trur ikkje han syns det er noko problem at dei ikkje har samme farge på augene som han.


Og hos dere ligner de likevel fordi dere faktisk er i slekt. Hos noen som ikke er i slekt vil det hjelpe på likheten om hårfargen og ikke minst øyefargen stemmer. Alle vet jo at et brunøyd barn ikke så ofte har to blåøyde foreldre. Og selv om det neppe er snakk om å skjule barnets opphav, kan det jo være greit å unngå litt snakk. Kanskje.


Jeg ser ikke helt poenget med å skulle ha et lovverk som hindrer Jan Thomas i å lage en designbaby. Dvs designbabyer er i seg selv ikke noe man ønsker, men de som virkelig vil bryte alle etiske normer får det til helt uavhengig av norsk regelverk. Det viktige er å lage et regelverk som beskytter de involverte parter mot press og utnyttelse best mulig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:21   #36
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Jeg er generelt sett litt skeptisk til å lovregulere ting som i utgangspunktet er veldig personlige. Jeg kan se for meg utallige områder forholdet med surrogatmor og foreldrene kan skjære seg. Det er akkurat som med arv og skilsmisse, man har lover og regler alikevel blir det problematisk. Mulig jeg bare er (for) pessimistisk av natur. Og mulig at det egentlig ikke er et argument. Jeg er også usikker på hva en slik lovregulering skal sikre. Som Sitron sier, så er det mulig å bli surrogatmor i Norge i dag hvis man også er villig til å donere bort et egg. Det er umulig å hindre det.

Eggdonasjon har jeg derimot ingen innvendinger mot.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:23   #37
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Ja, det synes jeg. Grunnene er nevnt alt.

Dét og eggdonasjon.

Enig!

Jeg syns også man bør få mulighet til å velge surrogat selv, samme med egget eller sæden, noen kriterier bør man få vurdere i valget. Det vil jeg ikke kalle en designerbaby og uansett om man velger en man synes er pen, så er forsatt smaken veldig forskjellig.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:24   #38
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Enig!
Det vil jeg ikke kalle en designerbaby og uansett om man velger en man synes er pen, så er forsatt smaken veldig forskjellig.

Ja, jeg ser ikke egentlig noen prinsipiell forskjell på at jeg skal få velge hvem jeg vil lage barn med og at dere andre skal få det. Jeg antar de færreste her har valgt å få barn med noen de syntes var dum og stygg, liksom.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:26   #39
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Det finns jo mange ulike situasjonar:
- Heterofile par som av biologiske grunnar ikkje kan få barn men som vil bruke eigen sæd og eige egg + surrogatmor.
- Heterofile par som kan få barn men som vil bruke eigen sæd og eige egg + surrogatmor fordi kvinna sjølv ikkje vil vere gravid.
- Heterofile Par som bruker sæd-donor og egg frå kvinna + surrogatmor
- Heterofile par som bruker både sæd-donor og egg-donor + surrogatmor.
- Homofile par som bruker eigen sæd + egg-donor + surrogatmor.

Skal alle desse få bruke surrogatmor?

Ja det synes jeg. Det eneste jeg må tenke litt på er der man benytter egg- og sæddonasjon samtidig og bruker surrogatmor. Der er jeg ikke sikker uten at jeg greier helt å sette fingeren på hva som gjør at jeg har litt problemer med å akseptere det helt uten videre.

Sitat:

Og skal ein få velge eggdonor, sæddonor og surrogatmor utifrå liste med eigenskapar? Utseende, IQ-test osv?

Dette er det regelverket må ta seg av blant annet. Det regelverket vi nå har for sæddonasjon vil vel gjelde også her. Jeg tviler på at det kommer noen lang liste med surrogatmødre man kan velge blant i hvertfall. Jeg ser for meg at det mest vil være folk som kjenner hverandre eller som er blitt kjent gjennom andre kanaler som søker om å bli gravide ved surrogatmor? Ett stort problem vil selvfølgelig være å regulere økonomien i det, det vil garantert være endel betaling under bordet. Det kan være problematisk.

Sitat:

Dersom det blir lov meiner eg at det skal vere forbeholdt dei som ikkje kan få barn på vanlig måte, inklusiv homofile. Men eg syns ikkje det skal vere mulig å velge donorar eller surrogatmor sjølv.

Surrogatmor og foreldre må vel få velge hverandre for å ha noe håp om at dette skal fungere over hodet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 20:34   #40
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

I England er det tak på kompenasasjon. Det er vel rundt £10 000 som er det som gis nå, for tort og svie. Altså den summen surrogatmoren får i løpet av et svangerskap som skal dekke utgifter og lignende.

Det er ofte slik at det betales ekstra under bordet. Dette virker å være uproblematisk. Det er ikke noe krav, men det er jo snakk om et marked her og har man ett sett med intended parents som man liker som vil gi en 10 K og et annet sett som man liker som gir en 20, så er det jo slik at man gjerne velger det som gir best uttelling for en selv. Jeg tror de færreste vil velge noen de IKKE liker, trass i at de betaler mer.

Men det er jo lykkejegere i denne businessen også. Blant annet har antall surrogatmødre wannabes steget i USA etter den økonomiske nedgangen. Men de vil nok realitetsorienteres kjapt nok. Dette er ingen måte å bli rik på.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no