Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-10, 19:07   #121
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Joda, men hun vil fortsatt være bidragspliktig og ansett som barnets mor. Fars kone, altså biologisk opphav og tiltenkt foreldrerollen, har ingen rettigheter før en eventuell stebarnsadopsjon går gjennom. Stebarnsadopsjoner er man på ingen måte garanterte å få gjennomslag for, selv om alle parter samtykker.

Ah, da så.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 19:54   #122
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men kan hun ikke overgi foreldreretten til den biologiske faren, da? Eller vil det føre til at hun blir avslørt?

Det kan man jo selvsagt gjøre. Men da vil man jo alltid risikere å bli avslørt likevel. Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva som ville skjedd. Jeg har diskutert dette scenarioet med en advokatvenn av meg. Om man får foretatt IVF utenlands, så bryter man ingen lover. Om man føder et barn som ikke er biologisk sitt og står oppført som mor, så bryter man ingen lover, iallfall ikke den som sier at den som føder barnet er barnets mor. Det naturlige i en TS-situasjon er å fraskrive seg foreldreretten og overlate den til far. I en GS-situasjon så skulle man jo tro at man kunne gjøre det også, når man ser på barneloven iallfall. Men jeg er faktisk ikke sikker på om dette går, iallfall ikke om man ser på hva som ble resultatet i Sverige. Jeg har prøvd å finne den saken, men jeg har ikke hatt hellet med meg ennå. Jeg husker dessverre ikke nøyaktig hva som ble utfallet, men det var iallfall baluba.

Men, dette står i 5.2 om Farskap og annen morskap, som altså er norsk lovgivning om foreldreskap:

Sitat:

Det har heller ingen betydning om det er planlagt at en annen kvinne skal overta den faktiske omsorgen for barnet. Surrogatmødre føder barnet og har derfor det rettslige morskapet fra barnet er født.

Om man velger å gjøre det slik, at man føder et ikke-biologisk barn i Norge og overlater det i fars varetekt, så bør det jo i realiteten la seg gjøre. Mulig det er noen andre lover som stikker kjepper i hjulene her, men det vet jeg faktisk ikke. Man skriver jo ikke under på noe, noe sted når man er gravid, at barnet man bærer er biologisk sitt, så det er jo ikke snakk om dokumentforfalskning heller. IDK.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 20:07   #123
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Men hvordan er det normalt at dette gjøres da? Man føder i utlandet og hva skjer så?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 20:12   #124
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Normalt sett så gjøres jo ikke dette i Norge på denne måten. Jeg vet om enkelte avtaler som er blitt gjort om shared parenting, for eksempel lesbisk kvinne + homofil mann. Men GS i Norge? Jeg vet ikke om noen, kan ha blitt gjort selvsagt. Det er nok sikkert ikke noe som snakkes veldig høyt om. Men helsepersonell jeg har vært i kontakt med har snakket om saker der de vet om at det har vært tilfeller av alternativ reproduksjon.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 20:15   #125
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Men om man føder i utlandet, kan foreldrene (de som skal ha barnet og som i mitt tilfelle skulle være biologiske) bare reise inn i Norge og fortelle at de har et barn som er deres og så registrere det, eller må man adoptere og ta det den veien?

Jeg vet om folk i Norge som har satt inn egg hos sin søster, men jeg hørte aldri hvordan de hadde tenkt å gjøre med selve fødselen og den delen. Nå mistet hun tidlig så det ble ikke noe av det.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 20:18   #126
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Man gjør vel som i for eksempel USA og India da, tenker jeg. Registrerer barnet som sitt og får pass på ambassaden og inn i Norge med en. Nøyaktig legale prosesser der får andre kime inn med, for der er ikke jeg stødig.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 20:25   #127
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Jeg vet om noen få par som har fått utført IVF i utlandet (brukt egne egg og sæd), satt inn embryoene i en norsk surrogat og så har surrogaten dratt til et surrogatvennlig land en stund før fødsel. Da er foreldreskapet overdratt de biologiske foreldrene i forkant av fødselen (i det gjeldende landet) slik at man søker om pass/statsborgerskap til barnet når dette er ute (alternativt reiser hjem dersom man befinner seg i et land hvor man ikke trenger dette for å dra tilbake til Norge). Dette er noen år siden så jeg husker ikke alle detaljene, men vet at det ene landet det var aktuelt i ikke lenger tillater dette fordi man må være registrert statsborger for å kunne benytte seg av denne metoden. Hvorvidt det gjelder utenlandsk fødende også aner jeg ikke, men det gikk i alle fall den gang.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 20:27   #128
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?

Norge har, så vidt jeg har forstått, godtatt fødselsattester fra USA hvor biologiske foreldre er ført som mor og far - selv om det er ganske åpenbart at surrogat har blitt benyttet. Derimot har de ikke godtatt amerikanske fødselattester med to fedre oppført.

Antar det samme er mulig om surrogatmoren også er norsk, så lenge fødselen skjer i delstater som utsteder slike fødselsattester.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no