Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva synes dere om at Danmark innfører poengsystem? (Integrasjonspolitikk)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-10, 05:06   #1
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Hva synes dere om at Danmark innfører poengsystem? (Integrasjonspolitikk)

Tja jeg vet liksom ikke helt hvor jeg står etter å ha lest denne artikkelen http://www.dagbladet.no/2010/03/15/n...ring/10871820/

Hva synes dere?

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 07:24   #2
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om at danmark innfører poengsystem?

Jeg venter en rød storm når jeg nå sier at dette nok var en forkortet variasjon, men jeg synes i prinsippet det ikke er noe galt med dette.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 07:32   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva synes dere om at danmark innfører poengsystem?

"Lauritzen omtaler tiltakene som en intelligent måte å føre integrasjonspolitikk på.
— Vår nye avtale er en forlengelse av statsminister Lars Løkke Rasmussens målsetting om at vi skal være verdensmestre i integrasjon. Vi belønner dem som vil integrere seg, og som vi har bruk for i det danske samfunnet".

Jeg fikk litt flau smak i munnen faktisk.

"I tillegg til poengsystemet skal det bli det vanskeligere å få godkjent familiegjenforeningen, og for å få stemmerett ved lokalvalg, må man i fremtiden ha bodd i Danmark i fire år, ikke tre som i dag.
Dessuten kan flyktninger miste oppholdstillatelsen i Danmark i ti år dersom de drar tilbake til hjemlandet uten at dette er klarert med danske myndigheter".

Jeg liker ikke sorteringssamfunn.
Med det mener jeg ikke at man ikke skal stille krav til mennesker som ønsker å få oppholdstillatelse, men jeg tror ikke dette er måten å gjøre det på.

  Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 07:40   #4
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om at Danmark innfører poengsystem?

Det er vel mange land som allerede forventer en viss grad av integrering fra sine nye borgerene. Hvordan det løses vet jeg ikke, men i land som feks USA tvinges det frem ved at man etter en tid ikke får noe som helst hjelp og må finne måter å overleve på. I Skandinavia har vi i mye større grad et system som kan hjelpe deg, lenge, og uten at det kreves all verden av bidrag. Det sammen med lange avklaringstider på oppholdet gjør at mange faller ut å blir passive. Dette skjer jo også med etnisk norske som faller ut av arbeidsliv i lengre perioder, det er svært vanskelig å kjempe seg tilbake. Hvis man på toppen av det ikke lærer seg språket eller noe av den nye kulturen, så blir det nærmest umulig.

Det jeg ikke forstår med Danmark er hvordan de skal følge det opp, ser for meg et skjemaveldet og et byråkrati uten like, der det fort kan gjøres en glipp som blir fatal for den det gjelder.
Det er vel valg der neste gang i 2011, kanskje dette er et populistisk valgfrieri?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 10:41   #5
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om at Danmark innfører poengsystem?

Jeg er faktisk litt enig i mye av det som står der. Selvsagt bør det være et system som belønner dem som gidder å lære seg språket, gjør noe for å på sikt greie å forsørge seg selv og avstår fra å begå kriminalitet. Asylsøkere som reiser på ferie til hjemlandet synes jeg er helt bak mål også. Men selvsagt har et system også fallgruber og muligheter for å slå urettferdig ut. Det blir spennende å se om dette blir sånn som det er skrevet og hvordan det evt virker.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 12:25   #6
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om at Danmark innfører poengsystem? (Integrasjonspolitikk)

Det er helt greit å belønne vilje til integrasjon, men jeg har litt vanskelig for å se at de som behøver beskyttelse mest nødvendigvis vil være de sammen som har evne til å bli integrert. Nå tenker jeg primært på flyktninger, ikke mer "frivillige" innvandrere.

Desto verre du har hatt det før, og desto mer traumatisert du er - desto mindre er sannsynligheten for at du er i stand til å lære et nytt språk, holde på en jobb osv. Det blir litt sånn "ja, ja, vi hører du sier at du har blitt torturert i fengsel og at femåringen din sitter alene i en flyktningeleir i Afrika et sted, men nå forventer vi altså at du bruker litt tid og krefter på frivillig arbeid, så skal vi se om vi får gjort noe med det om noen år, hva?"

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no