Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ville dere spist denne?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Ville du spist biffen?
Ja, som medium-blodig biff 48 47,06%
Ja, men bare gjennomstekt 37 36,27%
Nei, kast den gamle kua straks 17 16,67%
Deltakere: 102. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-08, 10:41   #41
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har et par svært kjøtt- og matkyndige venner som hevder at kjøttet bare blir bedre hvis det får ligge litt lenger enn det egentlig skal, og at det aller beste kjøttet er det som er akkurat så gammelt at det ikke er lov å selge lenger, så jeg hadde ikke nølt med å steke den som blodig biff eller roastbiff hvis den lukter og ser ut som den skal.

(Eller: Det er blank løgn. Jeg hadde så visst ikke nærmet meg et godt stykke kjøtt; jeg hadde latt Teomannen tilberede det, så klart.)

Enig med Teo. En god luktesans er et bedre screeinginstrument enn datopakningen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 10:51   #42
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Biffene ble fortært klokken 23.30 i går med råstekte poteter. Jeg spiste min halvveis liggende i en Fatboy med lillebror hengende i puppen. Min var nesten gjennomstekt, og samboers litt mer medium mot rå. De smakte helt utmerket, og la seg som en stein i magen før vi skulle sove (i hele to timer før neste stell/mating). Dog er alt som det skal i dag

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 10:59   #43
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Godt å høre at biffen var god.



Jeg må bare fortelle om min venninne som var i butikken og skulle handle biff for noen år siden. Hun plukker opp en pakke biff, ser på datostemplingen at det er to dager til den går ut for dato, og sier rimelig høylydt: "Oi, bare to dager til den går ut på dato. Jeg kan ikke kjøpe den, jeg kan jo risikere å bli matforgiftet." Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine av henne, og de i ferskvaredisken såg bare rart på henne.
Hun skulle bruke biffen samme dag altså.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 22:47   #44
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Biff blir jo liksom bedre når den mørner. Er det noe som godt kan taes etter datoen så må det være biff!

Hadde det vært kjøttdeig derimot hadde jeg vært skeptisk

TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 22:51   #45
Maiken38
Optimist
 
Maiken38 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 346
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Siste forbruks dag betyr ikke at det er over og ut med Ytrefilene din. Faktisk så er den bedre når den har fått mørnet godt så den ville jeg ha brukt uten å tenkt meg om. Lukter det vondt så ikke bruk den. Men den er nok helt grei å bruke.

__________________
Maiken38 mamma til ei litta prinsesse på 7år
Maiken38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 22:52   #46
Maiken38
Optimist
 
Maiken38 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 346
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Hadde det vært kylling hadde jeg derimot vært skeptisk

__________________
Maiken38 mamma til ei litta prinsesse på 7år
Maiken38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 01:57   #47
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Ville luktet på de, stekt de om de ikke stinket. Så ville jeg spist de.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 06:46   #48
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Det er forskjell på "Best før" og "Siste forbruksdag" ...

Jeg hadde kasta den gamle kua.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 06:48   #49
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Hvor lenge er matvaren holdbar? Tips en venn Utskriftsvennlig versjon Publisert: 25.06.2007
Sist oppdatert: 25.06.2007 - 10:32:07





Ferdigpakkede næringsmidler skal være merket med ”siste forbruksdag” eller ”best før + dato” Produktets holdbarhet vil avhenge av mange faktorer som hvordan, og av hva produktet er fremstilt og hvordan det er innpakket og oppbevart.


Dersom pakkegasser er brukt for å forlenge holdbarheten til et næringsmiddel, må produktet merkes med ”pakket i beskyttet atmosfære”.


”Siste forbruksdag....”
Lett bedervelige matvarer, som fersk fisk og kylling, kjøttfarse, innmat og rå pølse skal være merket med ”siste forbruksdag”. Siste forbruksdag er den siste dagen som disse næringsmidlene er beregnet til å inntas dersom produktet har blitt oppbevart riktig og emballasjen er uåpnet.


Etter teksten ”Siste forbruksdag” skal det stå dag, måned og årstall. I den rekkefølgen.


”Best før....”
Næringsmidler som er merket med ”best før + dato” skal være holdbare en tid etter oppgitt dato forutsatt at de er oppbevart på rett måte og emballasjen er uåpnet. Det er produsentens ansvar at produktene holder fullgod kvalitet.


Etter teksten ”Best før…” skal det stå dag, måned og årstall. I den rekkefølgen.


For næringsmidler med kortere holdbarhet enn tre måneder, holder det at det står dag og måned. For næringsmidler med holdbarhet over tre måneder er det tilstrekkelig å angi måned og år. Om holdbarheten er over 18 måneder er det bare krav om å oppgi årstall, for eksempel ”Best før utgangen av 2009”. Det betyr da at næringsmidlet er best før 31. desember 2009.


Innpakkingsdag og produksjonsdag
Det er ikke krav om å merke næringsmidler med for eksempel innpakningsdag eller produksjonsdag. Mange produsenter velger likevel å oppgi dette fordi forbrukere vil vite hvor fersk maten er.


Les mer detaljert beskrivelse av Holdbarhetsmerking

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 12:32   #50
LinKa
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

nei...


Sist redigert av LinKa : 24-11-10 kl 20:11.
  Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 13:36   #51
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Jeg hadde spist den som biff og det hadde nok vært nydelig godt!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 19:46   #52
cindycindy
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 5
cindycindy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Jeg hadde ikke spist, men er ekstremt hysterisk på datoer.

cindycindy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 20:33   #53
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Blir det ikke mørere jo lenger det ligger?

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 00:12   #54
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Jeg spiser aldri mat som har gått ut på dato.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 00:49   #55
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Kastet kua. Men nå har du spist så det spiller ingen rolle hva jeg synes og mener!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 09:02   #56
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Hadde spist den denne uka også jeg.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 09:11   #57
Nuta
tittel -en, titler
 
Nuta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 481
Nuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populær
Standard

Sv: Ville dere spist denne?

Den hadde jeg spist ja.

__________________
"Mine barn på jorden teller tre og den fjerde er i himmelen et sted"
Nuta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
gammel ku


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no