Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kokvasker du håndklærne?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Kokvasker du håndklærne?
Que? Kunne ikke falle meg inn, 60 grader holder i massevis. 133 51,75%
Ja, selvfølgelig! 35 13,62%
Ikke hver gang, men ganske ofte. 50 19,46%
Once in a blue moon. 39 15,18%
Deltakere: 257. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-10, 08:19   #81
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

60 grader holder normalt i massevis, ved sykdom ol. får de seg en kokvask.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 08:21   #82
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Hver gang..

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:27   #83
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Agenten er preget av 9 år som sykepleier og har lært at mange tarmbakterier først dør på 70-isj grader. (74? )

Og der begynte Iset å alltid vaske undertøy og kluter på 90 grader.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:33   #84
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Vasker sokker, undertøy, håndklær og sengetøy på 60. Hender jo av og til at det blir en kokvask. F.eks. hvis vi har omgangssyke i hus. Men ellers 60 - og så inn i trommelen etterpå.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:34   #85
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Kokvaske håndklær? Det gjør jeg så godt som aldri, nei. Vi er lite plaget av sykdom (det er bare angsten for omgangssyken som går hos oss).

Dere som kokvasker sengetøy og/eller håndklær, har dere bare lyse tekstiler, eller kokvasker dere alt mørkt eller farget også?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:17   #86
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Her vaskes vaskekluter og kjøkkenkluter på kokvask. Da putter jeg også oppi håndklær for å fylle maskinen.

Hvis det er bare håndklær, gjerne store badehåndklær, vaskes de på 60 grader.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:17   #87
Eni
tøff som havregrøt
 
Eni sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Innlegg: 337
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Jeg drømmer så om to vaskemaskiner.
Det håper jeg så indelrig vi får plass til når vi flytter.

Trodde at det bare var meg som var sær som ønska meg to vaskemaskiner... Her hoper det seg ofte opp med klesvask... (at Eni er fryktelig flink i skippertaks-metoden sier vi ingenting om... )

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Dere som kokvasker sengetøy og/eller håndklær, har dere bare lyse tekstiler, eller kokvasker dere alt mørkt eller farget også?

Skulle akkurat til å spørre om dette... Er så redd for at klærne farger av med en gang de kokevaskes... Men holder de like godt på fargene på 90 grader som på 60?

__________________
1998 2001 2007
Eni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:18   #88
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg kokvasker håndklær sånn når jeg har nok til en hel maskin. Men ellers så går de sammen med annen 40- og 60-vask.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:25   #89
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Heier på Odelia!

Hygiene er den nye religion. Bare det at folk ønsker seg flere vaskemaskiner i et normalt hjem sier jo sitt.

Vasker håndklær på 60 grader eller til og med 40 grader av og til. Håndklær som bare har vært brukt til å tørke seg med etter en dusj f.eks er sjelden skitne.

Dessuten vasker vi håndklærne sjelden. De brukes etter mange dusjer før de får seg en runde i vaskemaskinen. I tillegg vasker vi bare skitne klær. Dvs klær med flekker eller som er utsvettet.

Til sammen gjør dette at vi vasker kun 3 maskiner i uka. Miljøvennlig og familievennlig.

Får ta med til slutt at vi så godt som aldri er syke. Vi har hatt 4 fraværsdager til sammen på våre to eldste barn de siste 3 årene. Snitt 1,3 dager i året delt på to barn altså...

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10

Sist redigert av oslo78 : 14-05-10 kl 10:36.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:26   #90
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.936
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Handkler, kluter, truser og laken kjøres på 75-80 ºC for at tarmbakterier skal dø. Handkler blir brukt flere ganger hos oss. Akkurat nå begynner jeg å lure på hvorfor laken vaskes på høy temperatur, mens jeg gladelig vasker dyne- og putetrekk på lavere temperatur.

Sokker kokes aldri, de blir jo kjempefort ødelagt i elastikken og inneholder neppe tarmbakterier. Det meste av klær vaskes på 50 ºC eller mindre hos oss.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 12:03   #91
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Heier på Odelia!

Hygiene er den nye religion. Bare det at folk ønsker seg flere vaskemaskiner i et normalt hjem sier jo sitt.

Det at jeg ønsker meg to vaskemaskiner har mer med logistikk enn hygienen sett for seg å gjøre. Vi bruker tøybleier og det blir store mengder vask her i heimen. Vi bor også trangt så har lite plass til at skittentøyet hoper seg opp så jeg drømmer om å ha to maskiner så jeg kan ha to vaskedager i uka istedet for at det alltid henger over meg.

Jeg kokvasker veldig sjelden.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 12:19   #92
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.936
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Det hjelper jo fint lite å spare miljøet ved å kokvaske sjeldent, hvis man belaster miljøet ved å skaffe behov for ennå en vaskemaskin som blir produsert. Akkurat som om produksjon av varer ute er problemfritt mens bruk av strøm hjemme er fyfy. Vi hadde tre barn på null, to og fem med de to minste som tøybleiebrukere samtidig i et halvt år. Det var ikke noe problem for oss. Vi ordnet oss med sinnsyke innretninger som stativer hengende på vegger og garderobestang under trappa. Og sokkehengere (til bleiene) hengende fra kroker i taket på soverommene.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 12:21   #93
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Vi bor såpass trangt at det er meget begrenset med plass til kretive løsninger.
Nå er det jo også sånn at det den dagen vi evt kjøper vaskemaskin nr 2 så vil jo brukstiden vare mye lenger, vi vil jo ikke vaske mer, bare ha muligheten til å kjøre to maskiner samtidig. Sp om vi ikke dobler levetiden vil jeg ihvertfall tro de varer ganske mye lenger enn en tilsvarende maskin som blir kjørt dobbelt så ofte?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 12:38   #94
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Poenget mitt er vel at jeg synes folk vasker tøy for mye og for ofte. Skjønner dog at det blir litt ekstra med tøybleier. Vi vasker som sagt 3 (av og til 2) maskiner i uka - med 5 personer i hus. Det sparer strøm, vaskemaskinen holder lenger, vi trenger ikke bruke så mye tid på å brette og stable vekk og vi trenger ikke tørketrommel.

Poenget er å ikke vaske "rent" tøy. Har flere venner som vasker alt barna har hatt på seg en dag hver eneste dag. Det samme med håndklær som er brukt en gang. Da blir det mye vask altså.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 12:50   #95
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg er ikke blant de som vasker "rent" tøy, det er jeg alt for lat til. *fnise*
Men med to 1åringer som skal spise absolutt alt selv så blir det mye skittentøy enten mor vil eller ikke, og 3åringen er ikke akkurat kjent for å holde klærne sine rene mer enn en dag han heller.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 12:54   #96
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Det at jeg ønsker meg to vaskemaskiner har mer med logistikk enn hygienen sett for seg å gjøre. Vi bruker tøybleier og det blir store mengder vask her i heimen. Vi bor også trangt så har lite plass til at skittentøyet hoper seg opp så jeg drømmer om å ha to maskiner så jeg kan ha to vaskedager i uka istedet for at det alltid henger over meg.

Sjekk i så fall om sikringene fikser det. Jeg kan ikke engang kjøre tørketrommel og vaskemaskin samtidig.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 12:59   #97
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Sjekk i så fall om sikringene fikser det. Jeg kan ikke engang kjøre tørketrommel og vaskemaskin samtidig.

Godt tips!
Enn så lenge er det helt utopisk, alt for lite plass.
Så får vi vurdere behovet på nytt når vi flytter.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 13:34   #98
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg koker de hvite håndklærne. Samme med hvite laken og kluter.

Håndklær med mønstre på vasker jeg på 60.

  Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 13:46   #99
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg koker de hvite håndklærne. Samme med hvite laken og kluter.

Håndklær med mønstre på vasker jeg på 60.

Kokvasken er pga. fargen, ikke sant? For dersom det handler om tarmbakterier, som noen nevner som grunn, så kan jeg ikke tenke meg at det er mindre av dem i håndklær som ikke er hvite.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 14:13   #100
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Av litt gammel vane hvor vi måtte koke det meste av tøy, så blir håndklær stort sett kokt.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no