Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Å redigere bilder

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-10, 21:43   #1
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.972
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Å redigere bilder

Jeg er helt blank, hjelp...!!!

Jeg har forresten Photoshop Elements 6.0 så er det sagt
Hvis jeg klipper ut en del av et bilde som tilsvarer f.eks 1/5 sånn ca av hovedbildet og limer inn på ny fil, blir det tull med oppløsninga da?
Bildet skal brukes på et takkekort som er 15*15 og fyller da ikke hele siden.

Jeg har virkelig ikke peil på dette, ei heller om jeg da skal redigere forslaget om pixler og hva nå annet det er som kommer når jeg velger ny fil

Hjelp!!

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 21:47   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å redigere bilder

Ikke lim inn noe sted. Bare crop (=beskjær) til størrelsen du vil ha, og lagre med nytt navn. Kvaliteten på bildet blir ikke like bra som på et bilde i full størrelse, men bør absolutt funke greit til det du skal bruke det til.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 21:49   #3
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å redigere bilder

Om det blir bra eller ikke kommer an på den opprinnelige fila. Men du kan beskjære bildet eller du kan markere et område og kopiere ut og lage en ny fil. Oppløsninga bør uansett være minst 200 dpi.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 21:55   #4
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.972
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å redigere bilder

Bildene er på 3,75 mega og oppover

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 21:57   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å redigere bilder

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Bildene er på 3,75 mega og oppover

Det sier egentlig ikke så mye, men det er jo rimelig store filer så jeg regner da med at oppløsningen er bra. Forresten tenker du megabytes eller megapixler? Uansett. Det jeg hadde gjort, var å croppe bildet slik at du har det utsnittet du vil ha, redigere størrelsen til den størrelsen du vil ha og sette oppløsningen til 300 dpi. Da tenker jeg det går bra.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 22:00   #6
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.972
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å redigere bilder

MB ja
Jeg vet jo ikke eksakt hvor stort det skal være da

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 22:34   #7
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å redigere bilder

Men dette takkekortet, er det en sånn ferdigløsning slik at du bare skal kopiere inn bildet i et program hos fotobutikken, eller er det noe du skal redigere selv? Hvis det er det først, er det greit å holde seg ganske nær 10x15 cm og 300 dpi.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no