Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-15, 08:04   #81
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Ein anna ting, dette er ein tråd som kanskje skulle lagt i forum og ikkje åpen for alle?

Jeg la den med vilje på åpent forum fordi det var generelle spørsmål. Men folk kan godt ha i tankene at den ligger åpen.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:54   #82
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Gjennom jobb og privatperson.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 23:55   #83
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

En liten avsporing her, men jeg lurer på en ting. Hva veier tyngst av forholdet du skal ha til den du eventuelt melder, eller barnets eller barnas beste?

Den gangen jeg meldte var det en i vennekretsen det gjaldt, og h*n ble rasende. Hang seg helt opp i hvem som hadde meldt, og nærmest forhørte folk. Dette var jeg på forhånd forberedt på, og meldte uansett. Jeg er jo et voksent menneske, mine forhold kan jeg selv regulere, men et barn er jo så prisgitt sine omsorgsgivere.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 00:07   #84
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Barna kommer først!

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 00:10   #85
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

I teorien kommer barna først. I praksis tror jeg mange kvier seg for å melde bekymring når det gjelder foreldre de har ett eller annet forhold til.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 09:41   #86
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Ja, Teofelia, det er dét jeg tror óg. Og selv om det i og for seg er forståelig, lurer jeg litt på om man da virkelig har turt å tenke skikkelig på dette.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 09:41   #87
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.817
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

I teorien kommer barna først. I praksis tror jeg mange kvier seg for å melde bekymring når det gjelder foreldre de har ett eller annet forhold til.

Når man kjenner noen ser man gjerne flere sider ev en sak og kanskje noe av grunnen til at foreldre gjør som de gjør og situasjonen har blitt slik. Man har ansett plikt til å melde, men det er klart det er kan være mye vanskeligere hvis man kjenner eller kjenner til foreldrene og deres situasjon.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 18:38   #88
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Barn er viktigst, definitivt. Jeg kunne stått i en h ikke som helst storm om jeg trodde at det å melde var det beste for barnet.

Jeg kjenner dog de som har sagt de ikke vil melde, selv anonymt, fordi de har opplevd at belastningen blir så stor (basert på å ha fått et helvete og skylden når andre har meldt anonynt).

I noen saker kan det være andre hensyn, feks andre barn, som gjør at det å melde ikke er noe man kan gjøre.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 20:21   #89
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Dere som har gjort det i jobb - har det vært advarsler eller samtaler med foreldrene først? Eller har dere bare meldt?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 20:31   #90
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Dere som har gjort det i jobb - har det vært advarsler eller samtaler med foreldrene først? Eller har dere bare meldt?

Det kommer ann på hva det gjelder. Ved mistanke om vold/seksuelt miskbruk melder vi uten å kontakte familien. Når vi bare stusser på hjemmeforholdene snakker vi med foresatte først.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 20:32   #91
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Dere som har gjort det i jobb - har det vært advarsler eller samtaler med foreldrene først? Eller har dere bare meldt?

Hva tenker du da? "Hei, jeg er bekymret for Ola, og jeg er redd du ikke tar godt nok vare på ham. Jeg tenkte å sende en bekymringsmelding, men vil gi deg en sjanse til å skjerpe deg, først." ?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 20:39   #92
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hva tenker du da? "Hei, jeg er bekymret for Ola, og jeg er redd du ikke tar godt nok vare på ham. Jeg tenkte å sende en bekymringsmelding, men vil gi deg en sjanse til å skjerpe deg, først." ?


Hvis det er en lærer som melder tenkte jeg kanskje man har hatt diverse foreldresamtaler der man forteller om ulike bekymringer ang barnet, ikke angående foreldrene. Jeg trodde kanskje manglende omsorg gjorde utslag på barnet, som f eks adferdsproblemer. I så fall synes jeg det ville være rart å melde bekymring til bv uten å ha hatt samtaler med foreldrene. Men jeg er ingen fagperson, så jeg vet ikke hvilke rutiner de ulike skolene har. Nettopp derfor jeg spør...

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 20:45   #93
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hva tenker du da? "Hei, jeg er bekymret for Ola, og jeg er redd du ikke tar godt nok vare på ham. Jeg tenkte å sende en bekymringsmelding, men vil gi deg en sjanse til å skjerpe deg, først." ?

Jeg har hatt noen sånne samtaler, ja. Eventuelt bare at vi er så bekymret at vi kommer til å melde bekymring. Hvis vi sier skjerp dere er det ikke alvorlige mangler vi er bekymret for, men tenker at foreldrene trenger veiledning, enten av oss eller av bv om de ikke hører på oss.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 20:48   #94
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Hvis det er en lærer som melder tenkte jeg kanskje man har hatt diverse foreldresamtaler der man forteller om ulike bekymringer ang barnet, ikke angående foreldrene. Jeg trodde kanskje manglende omsorg gjorde utslag på barnet, som f eks adferdsproblemer. I så fall synes jeg det ville være rart å melde bekymring til bv uten å ha hatt samtaler med foreldrene. Men jeg er ingen fagperson, så jeg vet ikke hvilke rutiner de ulike skolene har. Nettopp derfor jeg spør...

Hos oss er det sånn at det er rektor som står som melder. Bekymringen skal alltid gå tjenestevei. Vi har lav terskel for å melde.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 20:53   #95
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Om det gjelder mistanke om overgrep/misbruk, vold så skal det ikke taes opp med de det gjelder først pga fare for å ødelegge sak, bevis osv. Man melder da bv direkte og evt politiet samtidig. De som da det rettes mistanke til vil bli hentet av bv/politiet der de er.

Ved andre bekymringer så er det ofte samtale/samtaler i forkant. Man kan jo ta fortelle om bekymringen, og anbefale de det gjelder å ta kontakt med helsestasjon eller andre hjelpeinstanser. Det er styrer som står som melder i bhg.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 21:11   #96
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Dere som har gjort det i jobb - har det vært advarsler eller samtaler med foreldrene først? Eller har dere bare meldt?

Som noen har skrevet tidligere så er det ikke alltid man skal si ifra. Sist jeg gjorde det så fortalte jeg bruker at jeg kom til å gjøre sånn at de vet det.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 21:12   #97
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Jobben min melder uten å si ifra. Vi har et løselig kunde/pasientforhold til en rekke mennesker. Møter man ruset hos oss med barn (ikke rusinstitusjon) - så kommer vi til å melde fra.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 21:17   #98
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Har vært i 2 situasjoner hvor jeg har vært bekymret. Ikke meldt noen av gangene. Den ene gangen var jeg rett og slett for ung selv (15 år), den andre gangen var jeg klar over at det var tiltak på barnet og ga derfor ingen melding.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hva tenker du da? "Hei, jeg er bekymret for Ola, og jeg er redd du ikke tar godt nok vare på ham. Jeg tenkte å sende en bekymringsmelding, men vil gi deg en sjanse til å skjerpe deg, først." ?

Jeg vet ikke, men jeg vil tro at hvis det er "ytre signaler" som man ikke vet hva skyldes vil det være rimelig å høre med foreldrene først?

Jeg ble feks kontaktet av læreren da datteren min ikke gjorde lekser en periode. Da hadde læreren først sett an litt, så snakket med datteren min og deretter kontaktet meg. Det at leksene ikke er gjort er jo typisk veldig konkret, men samtidig veldig uspesifikt hvorfor. Det kan godt skyldes at foreldrene er dritings feks.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 21:47   #99
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.936
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Jeg har aldri sendt noen bekymringsmelding, men burde gjort det en gang for lenge siden. I dag ville jeg nok gjort det, den gang satt jeg lit til at tung deltakelse fra andre personer rundt barnet skulle være godt nok.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 21:51   #100
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Jeg har gjort det flere ganger,men da som fagperson, ikke privat.

Jeg ringer alltid barnevernet og drøfter med dem før jeg sender en melding, med unntak av helt soleklare ting.
Ved akutte alvorlige saker ringer jeg alltid, da kan det være at barnet ikke skal hjem. Da skal også politiet ha beskjed hvis det er snakk om vold.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no