Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-08, 11:54   #81
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Ingen nordmenn klarer å skrive etternavnet mitt riktig, føler jeg, til tross for at det er helt enkelt og både skrives og uttales rett ut (italiensk etternavn, men dog).
Med en gang Ola Nordmann ser noe som skiller seg ut fra Olsen og Nilsen, får de panikk og tror det skal skrives på den mest innviklete måten samme hva det er.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 11:57   #82
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Med en gang Ola Nordmann ser noe som skiller seg ut fra Olsen og Nilsen, får de panikk og tror det skal skrives på den mest innviklete måten samme hva det er.

Ikke sant. Jeg er rimelig vant til å måtte si "nei, det staves med én, ikke to aer. Det uttales tross alt som "a" ikke "å"."

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 11:59   #83
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Min mann sier konsekvent Vibeecke istedenfor Viibecke som vi sier her i byen.

Din mann er fra nordnorge, sant? Min sier det nemlig også sånn.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:00   #84
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Jeg kan jo oute mellomnavnet mitt, som er det tidligere i tråden omtalte Linné. Faren min, som har samme mellomnavn, fikk det en gang feilstavet til Lenin. Og en annen gang som Livré!

Men hvis man vil sikre korrekt uttale av Linnea/Linea/Linnéa så er jo det sistnevnte det som gir mest informasjon om uttalemåte.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:03   #85
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Christopher uttales Krestaførr, med trykk på e'en, i min manns hjembygd.

Eller Kreståffer, som min bestefar kalte barnebarnet sitt i mange år.

Jeg har forresten blitt kalt Ang-Kresstin mange ganger.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:04   #86
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.


Men hvis man vil sikre korrekt uttale av Linnea/Linea/Linnéa så er jo det sistnevnte det som gir mest informasjon om uttalemåte.

Mitt ene barn sitt mellomnavn.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:05   #87
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Lærere på skolen mente jeg stavet navnet mitt feil, og at alle het Sylvia, Sylvi, Sylva og Sølve (gutter) men INGEN het jo Sølva, det gikk jo ikke ann...

Jeg lo litt hver gang jeg så ett fancy-pancy amerikansk navn feilstavet på ett annet forum jeg er på, men så spurte jeg på ett amerikansk forum om det faktisk gikk ann å skrive det på den måten (for meg som ikke er engelsktalende, hørtes det ut som ett ord og ikke navn), men amerikanerne sa at det går fint ann, det er bare litt uvanlig, men ikke umulig.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:05   #88
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Dragen

Jeg så en gang at noen hadde skrevet Alkesander. Litt tvetydig, men jeg likte det.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:14   #89
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg lo litt hver gang jeg så ett fancy-pancy amerikansk navn feilstavet på ett annet forum jeg er på, men så spurte jeg på ett amerikansk forum om det faktisk gikk ann å skrive det på den måten (for meg som ikke er engelsktalende, hørtes det ut som ett ord og ikke navn), men amerikanerne sa at det går fint ann, det er bare litt uvanlig, men ikke umulig.

Amerikanere er jo notoriske på å finne usedvanlige stavemåter på selv de enkleste navn. Der er virkelig det meste (om ikke alt?) lov.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:16   #90
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Jeg kjenner 3 stk som heter Oliver, de kommer fra samme område (men er ikke like i alder) og jeg har et svare strev med å huske hvem av dem som vil ha navnet uttalt på hvilken måte; Olliver, Oliiiver eller Oliver

Og radbrekking av navn er helt vanlig i min dialekt. Peder blir til Peær, Anders til Ainners, samt de allerede navnte Marje og Kreståffer.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:18   #91
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Jeg har fått navnet mitt feilstavet mange ganger, og da har de forvekslet det med et guttenavn som ligner veldig

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:26   #92
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Amerikanere er jo notoriske på å finne usedvanlige stavemåter på selv de enkleste navn. Der er virkelig det meste (om ikke alt?) lov.

Ja, det var det de også sa på det forumet.

Navnet er Hailey, men noen staver det Haley, og det forbinder jeg med ett ord som henspeiler på hagl på engelsk... Og skal ikke uttales likt, heller, men de gjør det.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:26   #93
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Jeg har fått spørsmål om navnet mitt skrives med h på slutten utallige ganger, så jeg tror nok alle navn kan feilstaves. Jeg heter Marit. (Nei, ikke Marith.)


Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Navnet er Hailey, men noen staver det Haley, og det forbinder jeg med ett ord som henspeiler på hagl på engelsk... Og skal ikke uttales likt, heller, men de gjør det.

Jeg har sett stavemåten Haley mye oftere enn Hailey. Har ei som heter det i en av klassene mine i år, faktisk (utvekslingselev).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:32   #94
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Navnet er Hailey, men noen staver det Haley, og det forbinder jeg med ett ord som henspeiler på hagl på engelsk... Og skal ikke uttales likt, heller, men de gjør det.

En av jentene i min australske familie heter Halley, det skrives slik, men uttales Hailey. Hun blir populært kalt Hazel.
Men ja, det er fullt lov, også med to l'er.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:41   #95
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Min mann sier konsekvent Vibeecke istedenfor Viibecke som vi sier her i byen.

Vibéke er et navn. Kilde: Postkassa til naboen (sørlandet).

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:45   #96
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Ja, det var det de også sa på det forumet.

Navnet er Hailey, men noen staver det Haley, og det forbinder jeg med ett ord som henspeiler på hagl på engelsk... Og skal ikke uttales likt, heller, men de gjør det.

Hagl på engelsk er vel hail?

Jeg har bodd i sørstatene og der er det mye snodige uttaler der! Jeg hadde en venninne som het Dana, det ble uttalt Dæina, Mens Dara ble uttalt Dera. Dena ble Dina, og Dina ble Daina.

Og gutter kan godt hete Dana og Jody, mens jenter kan godt hete Christian.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:49   #97
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Nå vurderer jeg Pèder kjenner jeg.
Evt Péder.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:52   #98
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Nå vurderer jeg Pèder kjenner jeg.
Evt Péder.

Pedher

Pæder

Pedér

Mulighetene er mange.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 12:53   #99
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Pedher

Pæder

Pedér

Mulighetene er mange.

Pæder!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 13:00   #100
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hagl på engelsk er vel hail?

Indeed, den så jeg ikke, men det stemmer.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no