Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-08, 20:42   #121
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Litt sår fortsatt, Mim?

Nei, nei, nei, inte alls! Jeg er bare uendelig glad for at FP fins og at det eksisterer et forum for foreldre der intelligens og humor går hånd i hånd.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 20:44   #122
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nei, nei, nei, inte alls! Jeg er bare uendelig glad for at FP fins og at det eksisterer et forum for foreldre der intelligens og humor går hånd i hånd.

Kunne bare ikke dy meg.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 20:57   #123
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Var du slem mot et nek? Fyyy! :sepåtittelenmin:
Det var sikkert meg.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 21:20   #124
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg har en unødvendig h i etternavnet mitt, så mange velger å sette inn en unødvendig h i fornavnet mitt også.

Jeg har samme etternavn, men uten den h`en.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 21:33   #125
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Jeg kjenner en som heter Tomm.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 22:23   #126
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Ikke rart du ikke finner eksempler, for den aksenten brukes ikke på norsk.

Den kan brukes på norsk! (siden vi er på spikkeforum...)

Språkrådets glimrende sider finner man flere eksempler, blant annet i ordene òg (nynorsk), fòr og i utenlandske navn som Genève. Men franske lånord med æ-lyd (premiere, barriere) skal ikke ha aksent på norsk. Så aksenten brukes på norsk, men det er sant at det ikke er gode eksempler på ord som får æ-lyd på norsk.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 22:30   #127
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Med apostrofen som i é uttales det som i café.
Med apostrofen som i è uttales det mer som en æ (kommer ikke på noen eksempler her men dog)

Sånn - nå lærte du det - Er man usikker kan man vel la vær å bruke dem i det norske språk - så slipper du flisespikkere (tror jeg iallefall at du kan)


Takk takk

Mange i familien som skriver HC sitt navn mes HK
Og når de sier snoopys navn så sier de ikke a på slutten med e.

Og i etternavnet til mann får vi ofte en d midt inni, av mange rare folk.
For at de mener at vi heter FjellD**** ikke Fjell********

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 22:35   #128
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.


Å skrive Andrè og å forvente at det skal uttales André er jo som å skrive Nils og forvente at det uttales Ole.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:32   #129
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har samme etternavn, men uten den h`en.

Jupp - men h'en gjør det jo veldig unikt da

Forøvrig har jeg ikke fått kommentarer på at jeg lurte på hvordan navnet skrives, men vedkommende som det gjelder har byttet apostrofen, så hun forsto hva jeg mente - Og da ser navnet så mye penere ut atte!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:45   #130
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Din mann er fra nordnorge, sant? Min sier det nemlig også sånn.

Helt klart nordlending ja

Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:50   #131
Shakira
My hips don't lie
 
Shakira sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Innlegg: 944
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

André

Er dette riktig?

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:50   #132
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Shakira, her.

André

Er dette riktig?

Jepp.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 09:58   #133
Shakira
My hips don't lie
 
Shakira sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Innlegg: 944
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jepp.

*lettet*

Da har jeg heldigvis skrevet navnet til sønnen min riktig i snart 13 år.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:00   #134
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Den kan brukes på norsk! (siden vi er på spikkeforum...)

Språkrådets glimrende sider finner man flere eksempler, blant annet i ordene òg (nynorsk), fòr og i utenlandske navn som Genève. Men franske lånord med æ-lyd (premiere, barriere) skal ikke ha aksent på norsk. Så aksenten brukes på norsk, men det er sant at det ikke er gode eksempler på ord som får æ-lyd på norsk.

I stand corrected.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:12   #135
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Je
Å skrive Andrè og å forvente at det skal uttales André er jo som å skrive Nils og forvente at det uttales Ole.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:15   #136
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

ALLE kan få navnet sitt feilskrevet tror jeg.

Jeg ble mildt sagt overrasket da jeg fikk brev til Karstein, og ikke Kristine.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:21   #137
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Med apostrofen som i é uttales det som i café.
Med apostrofen som i è uttales det mer som en æ (kommer ikke på noen eksempler her men dog)

Sånn - nå lærte du det - Er man usikker kan man vel la vær å bruke dem i det norske språk - så slipper du flisespikkere (tror jeg iallefall at du kan)


Aksent plasseres over bokstaver, apostrof mellom bokstaver:
Aksent: André
Apostrof: She's a girl.

Sånn. Måtte bare.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:27   #138
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Jeg ble mildt sagt overrasket da jeg fikk brev til Karstein, og ikke Kristine.

Karstein? Det var et skikkelig maskulint navn.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:35   #139
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Sånn når vi snakker om merkelige navn - jeg så Charterfeber i går, og der var det en snerten dame som altså het Nansy. Da måtte jeg smile litt i skjegget.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:35   #140
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Sånn når vi snakker om merkelige navn - jeg så Charterfeber i går, og der var det en snerten dame som altså het Nansy. Da måtte jeg smile litt i skjegget.

Og Angelica som skulle uttales uten a. Stilig!

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no