Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Oksestek, hvordan få den god?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-12, 15:10   #1
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oksestek, hvordan få den god?

Jeg har aldri vært så veldig fan av oksestek, og har derfor ikke laget det noe særlig selv. Jeg mistenker imidlertid at oksestek kan være noe helt annet enn sånne litt tørre syltynne og smakløse skiver. Nå har jeg kjøpt en masse kjøtt rett fra gården til noen vi kjenner, og deriblant er det en stor surret oksestek av skotsk høylandsfe. Det kjøttet vi har smakt på så langt har vært veldig flott og mørt, så jeg vil gjerne prøve å gjøre det beste ut av denne store fine steken.

Kan jeg steke den i leirgryte? Hvordan får jeg den skikkelig god?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 15:13   #2
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oksestek, hvordan få den god?

Henger her og venter på svarene du forhåpentligvis får Har etpar kalvesteker i fryseren som jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 15:17   #3
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oksestek, hvordan få den god?

Jeg steker ikke stekene mine, jeg koker dem. (I hvertfall oksestekene.) Brune raskt, ha i gryte, dekke med vann, koke i ca 2.5 timer. Avkjøl i vannet over natten. Dagen etter skjæres den i skiver og varmes (sammen med litt kraft) i ovnen under folie. Kraften lager man Fibisaus eller annen saus av. (Oppskrift på Fibisaus skal man finne her inne et sted, tror jeg.) Jeg serverer stek med stekt bacon, paprika og sopp. Alt skjæres i små biter og stekes sammen til baconet er sprøtt. Snadder!

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 15:36   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oksestek, hvordan få den god?

Jeg gnir inn steken med masse salt og pepper, steker steken utenpå i stekepanne i smør (gjerne noe hvitløksfedd i pannen) og legger den i langpanne med løk, gulrot og hvitløk. Stikk inn steketermometer og stek på 125 C til kjernetemperaturen er 65-70 C. La hvile leeeeenge og skjær i skiver.

Av sjyen i pannen lager du saus.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 16:04   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oksestek, hvordan få den god?

Langtidssteking er veldig viktig. Jeg bruner den kjapt i pannen for å få en stekeskorpe som binder væsken. Jeg legger steken i en Ultrapro fra Tupperware m/oppkuttede grønnsaker. Så lar jeg den hvile i 15-20 minutter, sjyen lager jeg saus av.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 16:06   #6
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Oksestek, hvordan få den god?

Jeg pleier å langsteike større steiker. Da bruner jeg den raskt på alle kanter, og legger den i steikepose. Ovnen står på 75 grader. Med steiketermometer gjennom det hullet som det avklipte hjørnet i steikeposen utgjør, passer jeg på temperaturen. Den vil aldri bli over 75 grader, så dette er en fin måte å gjøre det på dersom du skal ut av huset på formiddagen. På slutten skrur jeg opp temperaturen til 150, og så lar jeg den hvile ei stund i aluminiumsfolie.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 17:00   #7
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oksestek, hvordan få den god?

Steker du den da med lokket på eller av? På hvor mange grader og hvor lenge?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Langtidssteking er veldig viktig. Jeg bruner den kjapt i pannen for å få en stekeskorpe som binder væsken. Jeg legger steken i en Ultrapro fra Tupperware m/oppkuttede grønnsaker. Så lar jeg den hvile i 15-20 minutter, sjyen lager jeg saus av.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 17:18   #8
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oksestek, hvordan få den god?

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Steker du den da med lokket på eller av? På hvor mange grader og hvor lenge?

Med lokket på, 125 grader, ca 45-50 min pr 0,5 kg. Men jeg kjenner liksom på "spensten" i kjøttet når den er ferdig.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 30-06-12 kl 17:29.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 17:42   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oksestek, hvordan få den god?

Jeg ville hatt kjernetemperatur på under 65 grader, tror jeg. Kanskje 62? Gråstekt oksesteik er skrekken.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 17:46   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oksestek, hvordan få den god?

Ja, gråstekt er skrekken min og. Heller litt rå i midten. Jeg får prøve.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 17:49   #11
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oksestek, hvordan få den god?

Jeg ser folk anbefaler f.eks. 58 for roastbeef, så jeg tror ikke 62 er direkte rått.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 18:03   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oksestek, hvordan få den god?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Av sjyen i pannen lager du saus.

Ja, det kan jeg altså.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 23:26   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oksestek, hvordan få den god?

Haha, visst kan du.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no