Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om Kjos, norsk arbeidskraft og utflytting

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-14, 12:46   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Om Kjos, norsk arbeidskraft og utflytting

Mannen og jeg satt å se på nyhetene i går om Norwegian streiken.
Og den dreier seg altså ikke om penger, men hvor de ansatte skal være ansatt.
Slik jeg forstår det (med forbehold) så vil altså alle de ansatte være ansatt i det norske eierselskapet, mens Norwegian vil at de skal være ansatt i deres respektive land. Er det korrekt? Og er det noe galt i det?
Det er jo kjempeviktig at man følger gjeldende lover å regler for arbeidsmiljø og rettigheter. Men det antar jeg de gjør.

Så ser man at det er hovedoppgjør, mange oppgjør som er ventet å bli vanskelige. Krever vi for mye? Er vi blitt så ekstremt bortskjemte?
Jeg vet at Statoil nå flytter en stor del av sin it avdeling ut av landet, pga høye kostnader her, det er rett og slett ikke mulig å den delen her med de høye kostnadene, et norsk statseid selskap! Vi har ekstremt gode vilkår mtp ferie, lønn, arbiedstid, sykepenger osv. Er det levedyktig?
En annen meget stor norsk it bedrift leier nå inn indisk arbeidskraft, og taper flere og flere av sine anbud pga pris.

Hva gjør dette med det norske arbeidsmarkedet. Priser vi oss helt ut?


Sist redigert av Trixie : 16-05-14 kl 12:53.
Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 12:51   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.411
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om Kjos, norsk arbeidskraft og utflytting.

Ja, på noen områder priser vi oss nok ut. Mens på andre blir norsk kvalitet verdsatt og man er villig til å betale mer for at oppgavene blir gjort her i landet.

Statoil flytter forresten ikke hele IT avdelingen til utlandet. Hvor har du hørt det fra? Ja, noe er flyttet bort, men absolutt ikke alt. Mye gjøres enda på Forus og skal fortsatt være der.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 12:53   #3
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om Kjos, norsk arbeidskraft og utflytting.

Millact: det er sikkert riktig ang Statoil, det er bare det jeg har hørt, at mye er borte og mer skal. Jeg skal redigere.

Men altså, er det ris til egen bak, med våre høye krav?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:01   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om Kjos, norsk arbeidskraft og utflytting

Storebrand og lignende selskaper har jo flyttet ut hele backoffice-serviceavdelinger til Litauen blant annet.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:02   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.411
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om Kjos, norsk arbeidskraft og utflytting

Ja, mye er borte, absolutt. Det er jo en grunn til at jeg ikke er der lenger selv om jeg gikk frivillig. Selskapet har endret seg enormt på de 15 årene jeg var der.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:03   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.411
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om Kjos, norsk arbeidskraft og utflytting

Hadde mye kontakt med andre store oljeselskaper, bla Shell og Exxon (Esso). De har flyttet mange oppgaver til henholdsvis India og Ungarn.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 14:27   #7
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om Kjos, norsk arbeidskraft og utflytting

Jeg er selv berørt av denne problemstillingen, og det har fått meg til å løfte blikket litt og tenke på hvordan samfunnet vil bli seende ut etterhvert som tilbydermarkedet blir mer og mer internasjonalt. IT-bransjen er en ting, men dette har jo bl.a. skjedd i sjøfart, tekstilbransjen og celluloseindustrien tidligere. Det er ikke tvil om at de samme tjenestene kan kjøpes utenlands for en billigere penge, og selv om jeg unner lavkostland den veksten som følger med slik utsetting, blir jeg bekymret for hva vi skal drive med her hjemme. Skal vi være offiserer på dekk mens filippinerne gjør grovarbeidet så eierne kan bli rikere?
I forbindelse med Statoils utflagging av støttefunksjoner uttalte Ola Borten Moe at "for hver milliard Statoil sparer, tjener staten 780 millioner kroner". Fint for staten? Fint for NAV? Jeg vet ikke.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 21:45   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.411
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om Kjos, norsk arbeidskraft og utflytting

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

I forbindelse med Statoils utflagging av støttefunksjoner uttalte Ola Borten Moe at "for hver milliard Statoil sparer, tjener staten 780 millioner kroner". Fint for staten? Fint for NAV? Jeg vet ikke.

Hvis du tenker at de blir arbeidsledige så er det neppe slik. Vil tro de fleste får jobb raskt, for de finnes jo.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no