Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er nordmenn blitt autistiske? (dn.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-06, 19:07   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Er nordmenn blitt autistiske? (dn.no)

http://www.dn.no/forsiden/article91903.ece

En person kom i en artikkel til å si at vi nordmenn har fått mange autistiske trekk. Han mente at vi er egosentrerte og narssistiske.

Det er jo en spissformulering, men jeg syns han er inne på noe.

Vi syter og klager. Alle undersøkelser viser at vi har aldri hatt det så bra som nå, men aldri vært så misfornøyde....

Har vi autistiske trekk?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 19:14   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.135
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nordmenn blitt autistiske?

Jeg har også hørt det der om at jo bedre tilbud man har, jo mindre fornøyd er man. Altså at f.eks. nordmenn, som har et av verdens beste helsesystemer, er mye mer misfornøyde med helsesvesenet enn folk i mange andre land. Det er mulig det henger sammen med at når ting er gratis, så mister man følelsen av hvor dyrt det egentlig er, og dermed vil man "kreve" langt mer? Eller kanskje det bare er det at jo bedre man har det, jo mer "bortskjemt" man er, desto mindre aksept har man for alt som man ikke opplever som "bra nok".

Det minner meg om et dikt av Piet Hein:


Sorgernes sum

Husråd


Når de store bekymringer
trænger sig på,
blir de daglige ærgrelser
latterlig små.
Men når atter de store
blir vejrede hen,
så vokser de mindre
sig større igen.

Det er, som man bærer
sin sorg i en bylt
som er så-og-så stor
og som skal være fyldt.
Og skal sådan en bylt
være rimelig let,
må man gøre den lille
og knytte den tæt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 19:21   #3
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er nordmenn blitt autistiske?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har også hørt det der om at jo bedre tilbud man har, jo mindre fornøyd er man. Altså at f.eks. nordmenn, som har et av verdens beste helsesystemer, er mye mer misfornøyde med helsesvesenet enn folk i mange andre land. Det er mulig det henger sammen med at når ting er gratis, så mister man følelsen av hvor dyrt det egentlig er, og dermed vil man "kreve" langt mer? Eller kanskje det bare er det at jo bedre man har det, jo mer "bortskjemt" man er, desto mindre aksept har man for alt som man ikke opplever som "bra nok".

Det minner meg om et dikt av Piet Hein:


Sorgernes sum
Husråd

Når de store bekymringer
trænger sig på,
blir de daglige ærgrelser
latterlig små.
Men når atter de store
blir vejrede hen,
så vokser de mindre
sig større igen.

Det er, som man bærer
sin sorg i en bylt
som er så-og-så stor
og som skal være fyldt.
Og skal sådan en bylt
være rimelig let,
må man gøre den lille
og knytte den tæt.

Kjempetreffende dikt det der. Skikkelig bra og veldig sant.

Du er inne på noe i det du skriver. Jeg har sett en endring i verdier i samfunnet vårt etterhvert som de fleste har blitt rikere. Før hadde man bare akkurat hva man trengte. Ingen snakket om merker på tallerkener og serviser. Når vi skulle ha servise så gikk vi på butikken og kjøpte det vi trengte. Det var ikke vanlig og ble nesten sett ned på om man sparte til dyre glass. Besteforeldregenerasjonen min fnøs av den slags finkultur. Man så mer praktisk på ting. Jeg ønsker meg ikke tilbake til de tider, men jeg syns det er trist å registrere hvor mye mange jobber med fasaden. Jeg opplever også at enkelte foreldre er mer opptatt av å holde "fasaden" enn å innse at barnet deres har problemer osv. Det er nok ikke noe nytt, men det har kanskje blitt mer av det enn før.

En del påstander og tanker fra meg.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 19:42   #4
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er nordmenn blitt autistiske?

Jeg tror flere av oss som har bodd noen år i utlandet kan skrive under på at vi nordmenn er sutrete... Inkludert meg selv. Jeg stiller laaaant større krav til effektivitet, kvalitet og service her til lands enn folk fra mange andre nasjoner.
Jeg legger faktisk merke til det med sutring med en gang jeg kommer til Norge. Faktisk allerede på flyet til Norge! Det er klaging for minste lille ting som ikke går på skinner, og lunta er kort. Det er knuffing i køer, og frekke måter å tiltale og svare folk på.

Jeg er ikke det minste i tvil om at det er fordi Norge er veldig, veldig bra og da leter man etter ting å sette fingeren på hele tiden, og man blir rett og slett en gjeng perfeksjonister. MYE kunne vært langt bedre i Norge, og på mange områder har Norge mye å lære fra andre nasjoner. Det er derfor litt farlig at Norge år etter år får betegnelsen "verdens beste land å bo i", for det blir til at politikerne slår seg litt ekstra på brystet, hviler ekstra lenge på laurbærene, og ikke helt ser grunnen til å ta tak i tingene som ikke er så bra.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 19:47   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.869
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nordmenn blitt autistiske?

Er sutring og narsissisme liksom autistiske trekk?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 19:50   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.135
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nordmenn blitt autistiske?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Er sutring og narsissisme liksom autistiske trekk?

En type "egosentrisme" kan kanskje være det? Men ikke sutring, nei, det tror jeg ikke.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 19:52   #7
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er nordmenn blitt autistiske?

Enig med de andre her. Jeg henger meg likevel opp i at det må brukes "diagnoser" for å beskrive dette. Autisme har da ingenting med narsissisme å gjøre. Ja, jeg vet det er ment som spissformulering, men det funker ikke.

Blir like irritert hver gang noen sier "Ja på det området er jeg litt schizofren", når de mener at de liker ulike ting, er ambivalente osv.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 19:59   #8
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er nordmenn blitt autistiske?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

En type "egosentrisme" kan kanskje være det? Men ikke sutring, nei, det tror jeg ikke.

autisme -n sykelig selvsentrering med kontaktløshet og språkløshet Etym.: ty.; avl. av gr. autos selv, se -isme

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 20:00   #9
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er nordmenn blitt autistiske? (dn.no)

Klart vi er det, så nå tar vi alle nisselua godt ned over øynene og ser ikke på hvordan det er i Norge.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 20:08   #10
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er nordmenn blitt autistiske? (dn.no)

Jeg ble selv oppringt i forbindelse med denne undersøkelsen. Det var en rekke direkte spørsmål som ble stilt. Bl.a. om hvordan jeg opplever helsevesenet i Norge. Når sant skal sier at jeg dårlige erfaringer, men jeg vil ikke kalle meg autist for det. Ikke alle spørsmålene kunne gi nøyaktige svar heller. Det er noen som trekker konklusjoner, som ikke alltid er riktige.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 20:11   #11
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nordmenn blitt autistiske? (dn.no)

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg ble selv oppringt i forbindelse med denne undersøkelsen.

Ah, så du er en av autistene.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 20:11   #12
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er nordmenn blitt autistiske? (dn.no)

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Ah, så du er en av autistene.

De var det jeg sa jeg ikke var.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 20:25   #13
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nordmenn blitt autistiske? (dn.no)

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

De var det jeg sa jeg ikke var.

Jeg tøyser med deg kisha.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 20:29   #14
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er nordmenn blitt autistiske? (dn.no)

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg tøyser med deg kisha.

Jeg forsto det.

Det gjorde forsåvidt jeg også.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no