Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Klimastreiken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-19, 21:52   #21
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klimastreiken

Slik vil de praktisere det på vgs til eldste:

Sitat:

- Elever som har en aktiv rolle i organisering eller gjennomføring av klimastreiken, kan søke om å få fraværet strøket innenfor rammen av de 10 dagene som kan trekkes fra av ulike årsaker. For å få dette vurdert, må årsaken til fraværet dokumenteres av politisk organisasjon eller lignende.

- Elever som deltar i streiken uten å ha en aktiv rolle i organisering eller gjennomføring, får fraværet ført som L-fravær (legitimert fravær) ved å sende melding til kontaktlærer senest dagen streiken gjennomføres. Fraværet vil da telle på fagfravær og framkomme på vitnemål eller annen dokumentasjon, men medfører ikke eventuelle konsekvenser for ordenskarakter.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 22:19   #22
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klimastreiken

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Udir har gitt retningslinjer om at det skal føres udokumentert fravær som teller på fagfraværet. Skolen jeg jobber på følger dette. (Videregående)


Min også (som er den samme som Herremannen går på). Elevene skal ha udokumentert fravær, men ellers er det jo som med alt annet udokumentert fravær, at hvis de gir beskjed på forhånd teller det ikke som punkter i orden.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 22:28   #23
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klimastreiken

Ser på nett at noen mener man skal få lovlig fri, busser til demo betalt av skole samt lærere ha tilsyn. Det er vel strengt tatt ingen streik...

Vi kommer til å nekte vår 6 klassing å streike, hvis det skulle komme opp. Skole først.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 22:49   #24
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.790
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klimastreiken

Frøkna vil gjerne streike hvis venninnene blir med. De har nettopp hatt prosjekt hvor de har jobba mye med klimakrisen og hun er reelt litt engasjert i saken og ikke ute etter en fridag. Jeg synes det er flott og vil la henne delta så sant det ikke kræsjer med tentamen eller prøver.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 22:49   #25
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Vet ikke. Tror ikke det.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 22:59   #26
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Så vidt jeg vet er det i grunnskolen i Oslo gitt beskjed om at dette kan innvilges dersom det søkes om permisjon i forkant av dagen.
På videregående skal det telle på fagfraværet, men kan legitimeres, som alt annet.

Storebror skal ikke streike.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-19, 23:01   #27
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Klimastreiken

På ungdomsskolen til gutta har ikke dette vært noe tema (Oslo).

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-19, 08:39   #28
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Ja, lærerne på vgs der eldste går sier de kommer til å ha et plutselig anfall av hukommelsessvikt denne dagen, så de oppfordret alle til å stille opp og markere, de har sagt de er pliktig til å føre fravær, men at selv en lærer kan glemme og surre noen ganger..Ja, også skal de møte i klasserommet og gå i samlet flokk og gå til demoen. Det skal ikke være en vanlig fridag.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-19, 13:43   #29
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.386
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klimastreiken

Jeg har mildt oppfordret fjortisen til å delta. Sagt at han har så lite fravær at det ikke kommer til å utgjøre noe problem, for meg eller framtida hans. Men han ble igjen på skolen da bergensskolene demonstrerte i går. De var visst 6 igjen i mattetimen.

Synes det er helt greit at det er ulegitimert fravær å streike, og er enig i at engasjement godt kan koste litt. Men tenker at de som er engasjert og til daglig er godt innafor fraværsgrensa kan ta den "risikoen".

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-19, 13:58   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Jeg mailet litt med skolen til Hiawata (ungdomsskole), og de kommer til å få fravær. Det gikk jeg ut i fra, men jeg har sagt at vi kommer til å oppfordre ham til å sette seg godt inn i saken og ta en avgjørelse selv. Det er helt i orden for oss at han streiker. Jeg har sagt i fra til lærerne at vi sier i fra om han gjør det, slik at de vet hvor han er.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-19, 14:00   #31
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klimastreiken

Jeg er lunken til hele opplegget, og kommer ikke til å oppfordre ungene mine til å dra.
De har ikke uttrykt noe ønske om det heller.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-19, 14:22   #32
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.714
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Jeg har funnet et smutthull for mine elever og har laget opplegg både for dem som vil delta og de som vil ha ordinær undervisning. :nøgd:

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-19, 14:48   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Det viste seg at snuppa hadde rett. De får godkjent fravær hvis foreldrene søker. Hun vil gjerne delta, og jeg synes at engasjement for klimasaken er en god ting. Så jeg har søkt om fravær for henne.

Minstemann har ikke spurt og kommer neppe til å ønske noe annet enn å være på skolen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-19, 17:10   #34
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

16-åringen min er hoderystende og høylydt oppgitt over en av kameratene som planlegger å søke seg fri for å streike, men så gi beng i å dra til Oslo, for å være hjemme og sove i stedet.

Slik ungdom fortjener å få huset sitt oversvømt om en 20 års tid.

Men, joda, skuffende mange elever som argumenterer knallhardt for å få dokumentert fravær som ikke hadde tenkt å sette sin fot i byen i går. Og jeg tenker jo som så at hvis man er interessert i å se hvor mange ungdommer som oppriktig bryr seg om klimaet, så bør man jo arrangere klimamarsjen klokka 15.00 (slik at alle kunne fått fri siste time for å dra til byen, f.eks) i stedet for midt på dagen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-19, 18:06   #35
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klimastreiken

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Mine har ikke sagt noe.

På videregående er det sagt at de ikke får godkjent fravær. Jeg er usikker på om det var det samme i alle fylker. Ungdomsskolen har jeg ikke sjekket.

Her får dei fravær på vanleg måte som dei kan søke fritak for med grunnlag i at dei har vore med på politisk møte. Vgs.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-19, 20:35   #36
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Klimastreiken

Begge mine har et sterkt ønske om å delta og er engasjert i miljø utover denne streiken. Jeg har fått fri av min leder så jeg kan følge mine 2 barn som ønsker å delta. Veldig stolt av arbeidsgiveren som viser støtte til et slikt initiativ.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-19, 07:38   #37
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klimastreiken

Min spurte: får jeg lov til å streike? Jeg tenker det er svar nok i seg selv. Hvis hun var skikkelig engasjert ville hun ikke brydd seg om det, om hun fikk lov eller ikke. Hvis det handler om en fridag så er svaret nei. Hvis det er ekte engasjement så må de gjerne streike. Men da bør det også bety at hun kjøper mer brukt osv framover.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-19, 08:11   #38
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klimastreiken

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Min spurte: får jeg lov til å streike? Jeg tenker det er svar nok i seg selv. Hvis hun var skikkelig engasjert ville hun ikke brydd seg om det, om hun fikk lov eller ikke. Hvis det handler om en fridag så er svaret nei. Hvis det er ekte engasjement så må de gjerne streike. Men da bør det også bety at hun kjøper mer brukt osv framover.

Det synes jeg er et godt poeng. Jeg utfordret elevene mine litt på dette med klimaengasjement og komfort. Mange av dem er nemlig veldig misfornøyde med at det ikke er nok parkeringsplasser til at alle elevene kan kjøre til skolen (byskole med relativt bra kollektivtrafikk). Jeg er veldig for at elevene skal engasjere seg, og jeg digger denne klimastreiken - men jeg pekte på at det er jo litt paradoksalt hvis elevene kjører inn til sentrum for å gå i den streiken fra en skole der bussen går hvert 7. minutt i retning sentrum ...

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-19, 08:18   #39
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Klimastreiken

På min skole dro en haug med elever fra 9.trinn avgårde for å streike, men ironisk nok var det ikke akkurat dem som normalt framstår som særlig engasjerte i noe utenfor seg selv.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-19, 22:38   #40
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klimastreiken

Nå er det full diskusjon på Facebook-gruppa for foreldrene i klassen til minstemann. En av fedrene klarte å lire ut av seg at han ikke tror at klimaendringen er menneskeskap, og når du kombinerer det med et par gamle blitzere/antikapitalister, så tar det av.

Knerten ser ut til bli en av svært få som skal ha undervisning på fredag. Han mente at han var for liten til å ta noe standpunkt, og i tillegg så mente han at «jeg er nok litt mer glad i skolen enn de fleste andre».

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no