Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Buffet enklest mulig

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-18, 20:35   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Buffet enklest mulig

Planlegger 80-årslag. Svigerfar denne gangen.
Som vanlig er det ikke så mange å spørre om hjelp til matlaging. Det blir stedatter og jeg som må stå for mesteparten.

Ønsker ikke ordinært koldtbord. Og heller ikke tapasmat.
Det blir uansett for mye å lage istand så mange retter så tenker å gå for flest varmretter og noe innslag av kaldt som passer til.
Vi skal leie lokale med stort kjøkken. Vi blir et sted mellom 25-30 personer.

Har tenkt ut:
En gryte. Stedatter skal lage og blir varmet opp på stedet. Tipper det blir en Torogryte.
Jeg lager en lasagneform som lages dagen før og stekes på stedet.
Karbonader med stekt løk. Svigermor lager. Varmes opp på stedet.
Stekte pølsebiter. (Jacobs gourmetpølser;ostepølse og chorziopølse) Stekes på stedet.
Pai. Tenkte å lage ferdig, fryse ned og steke på stedet. Usikker på om vi trenger dette som fyllmat..
Kyllingklubber. Varmes på stedet.
Dropper potetsalat og lager en stor form med fløtegratinerte poteter. Stekes på stedet.

Roastbiff. Kald på fat.
Grønn salat med ruccula, agurk, småtomater, fetaost og pinjekjerner.
Pastasalat med pesto eller kremet type.
Fat med grønt; hjertesalat, agurk, tomat, osv.

Foccacia, landbrød og spiralloff..
Smør, aioli og remulade.

Får hjelp til å lage en suksesskake, verdens beste og en kake til.
Jeg lager marsipankake og muligens Oreokake.

Ser dette ok ut eller blir det rart med så lite typisk koldtbord? Jeg vet at mamma og svigers sjelden lager middag og vi selv er mest glad i middag/varm mat og siden det meste faller på meg så bestemmer jeg det meste her. Mannen spiser ikke majonesmat etc så derfor unngås sånn type mat.

Er det gris med kyllingklubber? Tenkte først på kyllingvinger men det er vel mer mat på klubber..
Hvor mye løk trenger man å steke til karbonader?




__________________

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-18, 20:39   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Det høres helt topp ut, masse godt!

Ang karbonader og løk så kan du sikkert google deg frem til svar.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-18, 21:41   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Jeg savner noe fisk, gravlaks eller røykelaks er jo superenkelt, og eggerøre er også enkelt, kan serveres kaldt og lages i dagene før.

Spekemat og rømme er også enkelt og slipper oppvarming og holder i varmen, men ser at du ikke ønsker vanlig koldtbord. Har dere varme plater så maten holder seg varm når det skal stå ute til servering - det er vesentlig hvis det skal være mange varme retter.

Lykke til!

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-18, 21:47   #4
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Pølsekiosken: Rema sin grillchorizo er god.


Jeg ser ikke helt hvor de fløtegratinerte potetene henger sammen med resten, men det er jo godt da så bare å kjøre på.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-05-18, 22:43   #5
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Det blir finfint det der, men du skal få et par innspill av meg:

Det er mye tung mat her, så pastasalaten ville jeg hatt ukremet.
Av samme grunn ville jeg hatt pai med, den er et lettere innslag på buffeten.
Om du ikke synes fløtegatinerte er veldig viktig, hva med å enten ha saltkokte poteter eller en lun potetsalat (kokte poteter iblandet en oljedressing, litt løk, gressløk, soltørkede tomater o.l), også det for å balansere tungehtsskalaen.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-18, 22:49   #6
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Ang. mykstekt løk, den faller jo veldig sammen og det går mye løk, så der ville jeg beregnet 3 pers pr. en normalt stor løk.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-18, 23:02   #7
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Vi har akkurat stekt opp løk, usikker på hvor mange, men en liten bærepose gikk det nok med. Ble til en nett liten form.

Jeg synes heller ikke det er nødvendig med fløtegratinerte poteter. Ovnsbakte småpoteter med urter og havsalt er godt og litt lettere.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-18, 23:15   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Stemmer også for saltbakte småpoteter (eller potetsalat, men helst førstnevnte) i stedet for fløtepoteter. Ikke så tungt, enda enklere å lage (lager jo seg selv) og enda mer likt av de fleste vil jeg tro. En av mine favoritter.
Og MYYYE løk ja. Jeg steker ofte løk til karbonader og diverse her hjemme for ungene elsker det. Ender opp med å bruke en halv dag omtrent om alle skal ha løk, for det skal steke en stund og må gjøres i flere omganger (eller bruke flere panner) om jeg skal klare å lage nok. Det blir utrolig lite stekt løk utav rå løk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-18, 23:20   #9
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Takk for innspill. Dere er supre. Skjønner hva dere mener.
Tenkte mest for å ha noe kremet, siden jeg dropper kald potetsalat Skal søke opp en oljebasert type potetsalat. Bruke disse salatpotetene da? Amandinepoteter?
Tar gjerne imot konkret oppskrift på en sånn oljebasert potetsalat.

Det er ikke aktuelt å ha laks og eggerøre. Heller ikke spekemat. Der er det også eggerøre så det utgår. Ønsker ikke noe mer sånn koldtbordaktig. Dessuten spiser jeg aldri dette på koldtbord selv.



Da dropper jeg kremet pastasalat. Passer denne bedre? https://trinesmatblogg.no/2010/06/en...erdag-og-fest/

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-18, 23:37   #10
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Kan ellers slå et slag for kremet brokkolisalat. Det er lett selv om den er kremet synes jeg.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-18, 23:39   #11
Shun
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.206
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Fransk potet- og purresalat er veldig god. Har brukt Amandinepoteter til den.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-05-18, 23:43   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Her er en potetsalat:https://matpaabordet.no/2018/05/04/p...d-vinaigrette/

Denne har jeg prøvd, bra alternativ til en vanlig grønn salat:https://matpaabordet.no/2015/07/10/sommerens-kalsalat/

Og til slutt en brokkolisalat: https://matpaabordet.no/2014/07/17/brokkolisalat/

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-18, 23:57   #13
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Takk for innspill. Dere er supre. Skjønner hva dere mener.
Tenkte mest for å ha noe kremet, siden jeg dropper kald potetsalat Skal søke opp en oljebasert type potetsalat. Bruke disse salatpotetene da? Amandinepoteter?
Tar gjerne imot konkret oppskrift på en sånn oljebasert potetsalat.

Det er ikke aktuelt å ha laks og eggerøre. Heller ikke spekemat. Der er det også eggerøre så det utgår. Ønsker ikke noe mer sånn koldtbordaktig. Dessuten spiser jeg aldri dette på koldtbord selv.



Da dropper jeg kremet pastasalat. Passer denne bedre? https://trinesmatblogg.no/2010/06/en...erdag-og-fest/

http://www.bama.no/lisesblogg/de-sun...odlok-og-urter

Her er en oppskrift på potetsalat. Når det er mange eldre eller mange barn tilstede pleier ikke jeg å lage de som smaker tydelig av sennep eller eddik, min erfaring er at (generalisert) disse ikke er spesielt glad i det.
I oppskriften er det spinat og mye urter, jeg dropper spinaten og har bare gressløk/vårløk og timian og bittelitt rosmarin av urter, og ikke så mye som i oppskriften. Det blir en mer allmenn og allsidig potetrett da.
Amadine er fint å bruke, men jeg liker enda bedre mandel om jeg finner små av de.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-18, 00:06   #14
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Jeg tror vi er fryktelig kjedelige i matveien, gitt. Og må ta litt hensyn til hva man liker, når vi først skal lage istand...

Stemmer, Nextlife. Det funker ikke med potetsalat med sennep her. Ikke med dill heller.
Så en med poteter, reddik, vårløk og gressløk. Og bruker dressingen til den du la ut nå sist, fra Bama. Den funker sikkert. Tusen takk for tips.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-18, 00:15   #15
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg tror vi er fryktelig kjedelige i matveien, gitt. Og må ta litt hensyn til hva man liker, når vi først skal lage istand...

Stemmer, Nextlife. Det funker ikke med potetsalat med sennep her. Ikke med dill heller.
Så en med poteter, reddik, vårløk og gressløk. Og bruker dressingen til den du la ut nå sist, fra Bama. Den funker sikkert. Tusen takk for tips.

I familiefeiringer har man som regel en god peilig på hva som likes og ikke,- og hva som slår an, og da er det greit å styre etter det.

Lykke til!

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-18, 10:55   #16
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Buffet enklest mulig

Det ser veldig bra ut!

Jeg laget brokkolisalat til konfirmasjon nettopp. Det var masse mat igjen, men det ble spist opp, gitt. Brukte druer og valnøtter i stedet for rosinger og pinjekjerner.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no