Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Proteinbar ("slankebar") til små barn...

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-11, 11:10   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.274
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Proteinbar ("slankebar") til små barn...

Ei venninne av meg spiste i går en proteinbar (type nutrilett, herbalife etc), og ga en bit til Lillesøster.

Der og da tenkte jeg ikke over det, men når en annen fortalte at hun brukte å gi slike barer til sønnen sin begynte jeg å tenke.

Er egentlig slike proteinbarer noe greit for små barn? Det protesterer litt i meg, men jeg vet liksom ikke hvorfor?

De er vel tilsatt både det ene og det andre?

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:12   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinbar ("slankebar") til små barn...

Jeg synes ikke det er greit.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:14   #3
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.274
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Proteinbar ("slankebar") til små barn...

Jeg kjente også at jeg syntes ikke det var greit at Lillesøster, men fikk meg ikke til å si noe, for jeg ble så paff...

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:15   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinbar ("slankebar") til små barn...

Jeg synes ikke engang det er helt greit å spise for oss voksne hvis det ikke defineres som snop. Altså kan ungene få, men da er jeg klar på at dette er godteri.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:16   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinbar ("slankebar") til små barn...

Det er i hvert fall ikke greit som måltidserstatning. I stedet for sjokolade er det vel ... ikke mer skadelig, men antagelig ikke sunnere heller? Små barn skal vel ha en jevn fordeling av karb, fett og proteiner, ikke overdose proteiner, mener jeg Esme har sagt her tidligere?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:17   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinbar ("slankebar") til små barn...

De proteinbarene er vel også fulle av kunstig søtning som ikke anbefales til barn under tre?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:21   #7
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Proteinbar ("slankebar") til små barn...

Det står på at de ikke skal spises av barn, ungdom, gravide, ammende og personer med spiseforstyrrelser.
En liten bit er sikkert ikke farlig, men jeg ville ikke gjort det nei.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:21   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinbar ("slankebar") til små barn...

Det kommer vel helt ann på hva det brukes som?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:32   #9
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Proteinbar ("slankebar") til små barn...

Hvis det er som i 'å smake en bit' så er det vel greit nok. Kommer an på hvordan det blir presentert. Men som en del av barns kosthold - et rungende NEI fra meg. Barn skal ikke trenge å forholde seg til at mat kan være mer enn mat. Jeg synes barn skal lære seg å spise 'vanlig mat' inkludert brød, ris, pasta, poteter, kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt. Og godteri, kaker osv til lørdag og fest.

Proteinbarer får jeg ikke til å passe inn i det bildet av 'et normalt kosthold'. Hvis jeg hadde spist slike, så hadde jeg nok enten a) drevet med bodybuilding - sånn at det hadde vært en rimelig opplagt forklaring på hvorfor jeg som voksen 'måtte' spise dette. eller b) uten en slik forklaring hadde jeg aldri spist dette foran ungene.

(nå hører det med til historien at jeg har et skikkelig skakkjørt kosthold. Jeg overlever mer eller mindre på drittmat, men dette er noe jeg ikke viser til ungene. I hverdagen er det stort sett middag vi spiser sammen, og da spiser jeg det samme som dem stort sett.)

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:43   #10
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Proteinbar ("slankebar") til små barn...

Foreldre&Barn denne måneden har en OK artikkel om barn og lavkarbo-kosthold generelt for de som er interessert. Jeg kjenner det slår ut på ryggmargsrefleksen min å snakke om streng lavkarbo til vanlige unger, og enda mer når det er snakk om spesialmat som dette. Å smake en bit er noe annet, men jeg er ikke helt komfortabel med det heller kjenner jeg. Lett å få ubalanse i kosten med for mye proteiner om dette blir en vane, og det kan være hardt for en kropp i vekst.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:44   #11
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.732
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinbar ("slankebar") til små barn...

Jeg spiser slike iblant som måltidserstattere, men vil aldri tenke på å gi det til barna mine. (eller vise dem at jeg spiser det, for den del). Enig i det mkj sier om at unger bør ha et balansert og normalt kosthold.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:47   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinbar ("slankebar") til små barn...

Å la et barn få smake en bit, ser jeg ikke noe problem med i det hele tatt, men utover det ville aldri gitt det til et barn annet enn i nødstilfelle. Jeg spiser det ikke selv heller, for den del, annet enn som absolutt nødproviant.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:49   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinbar ("slankebar") til små barn...

Jeg tenker også at barn alltids kan få smake en bit, dog ville jeg ikke likt at ettåringen fikk det. Men da ville jeg kalt det godteri. Jeg synes ikke barn trenger sette seg inn i måltidserstattere av denne typen.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 11:54   #14
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Proteinbar ("slankebar") til små barn...

Jeg kjenner at jeg blir sint når det kommer til barn og nutribars.
Jeg vet om flere barn som får dette til frokost og tenker at det er ikke fordi barnet har tatt et valg(vil ikke spise noe annet), men at voksne ikke tenker på hvilde forbilder vi er.

Bruk det som det er tenkt, en måltidserstatter i øyeblikk hvor man ikke rekker eller trenger mat, men gi det ikke til barn!
En sånn bar inneholder utrolig mange kalorier dersom der er for næringens skyld, men jeg vil tro at et barn allikevel vil bli sulten ganske fort etterpå.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no