Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva har du i kjøttkakene?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-06, 00:17   #1
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Hva har du i kjøttkakene?

Hva har du i kjøttkakene? Hvilke krydder?

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 00:20   #2
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har du i kjøttkakene?

Nå er jeg også spent, skal lage kjøttkaker i morgen. Lenge siden sist, gitt.

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 00:21   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har du i kjøttkakene?

Vi pleier å lage italienske kjøttboller - da bruker vi hvitløk, basilikum, soltørket tomat, parmesan og pinjekjerner. Vet ikke om det kvalifiserer som kjøttkaker.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 00:21   #4
juzzy
Wannabe
 
juzzy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 126
juzzy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva har du i kjøttkakene?

*abonnerer*

__________________
Prinsessa 2000 Prinsen 2005
juzzy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 00:24   #5
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har du i kjøttkakene?

I kjøttkakene (som i mors kjøttkaker) bruker jeg finkakket løk, litt hvitløk, salt og pepper. I tillegg har jeg egg og potetmel.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 00:30   #6
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har du i kjøttkakene?

Veronal: Det hørtes ut som en deilig miks.
Er det noen som orker å fortelle om kjøttkakelaging fra bunnen av?

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 01:00   #7
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva har du i kjøttkakene?

Til vanlige kjøttkaker tar jeg kjøttdeig, heller over griljermel (par spiseskjeer) og melk (par desiliter). Lar det stå og svelle litt, blander så i grillkrydder (Santa Marias Allround) og pepper, blander litt sammen og tar så i et egg før jeg mikser litt mer. Man må ikke mikse for lenge, for da blir de seige. Spe med mer melk dersom røren er for tykk, den skal være grei å lage fine kaker av med skje og stekes i pannen. Det er også godt å ha i hakket løk

Italienske kjøttboller lager jeg med karbonadedeig, timian, revet parmesan og salt/pepper, samt bittelitt presset sitron.

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 11:32   #8
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har du i kjøttkakene?

Nå har jeg etter tips kjøpt griljermel, og der stod det faktisk oppskrift på kjøttkaker på baksiden.

Noen flere hete tips for å bli skikkelig husmor og lage mors kjøttkaker?

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 12:40   #9
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Sv: Hva har du i kjøttkakene?

Jeg lager en del kjøttkaker, slik som jeg har lært det av mamma. Er litt lei dem, så fint med nye tips.

Jeg finrasper en løk. 400 gr kjøttdeig, salt, sort pepper, muskat, bitte litt ingefær, potetmel, litt og litt vann. Kjører alt sammen i foodprocessoren. Lager brun saus på gamle måten, bruner mel og har litt løk i, også. Syns løken gir grei smak på sausen.

Steker kjøttkakene på middels varme, omtrent 4 min på hver side. Koker de etterpå i sausen.

Hva har dere som tilbehør?

Vi har poteter, gulrot, erter eller broccoli og tyttebærsyltetøy. Noen ganger lager ulike stuinger til. Gulrotstuing, ertestuing eller kålstuing.


Ser masse gode tips er kommet her!

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 12:42   #10
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva har du i kjøttkakene?

Cumin, hvitløk og koriander. Andre krydder etter humør.

Variant hvor jeg hakker soltørkede tomater og svarte oliven er poppis her. (dette blir kjøttboller, ikke -kaker, når jeg tenker meg om)

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 14:20   #11
Svaggen
Aktiv
 
Svaggen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 189
Svaggen er litt kul
Standard

Sv: Hva har du i kjøttkakene?

Ikke noe avansert, bare salt, pepper, finhakket løk og allroundkrydder.
Jeg våger ikke å kødde med mors kjøttkaker.....

__________________
Mamma til tre
Svaggen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 18:51   #12
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Sv: Hva har du i kjøttkakene?

Jeg lagde en stooor porsjon i dag med baade farse og kjoettdeig.

1 kg farse
800 gram kjoettdeig
1,5 dl ex virgin olivenolje
2 egg
1 roed loek, hakke foerst
ganske mye purre, finsnitte foerst
pepper
chilli
salt

De siste 3 har jeg ikke maal paa. Man kan eventuelt vaere litt forsiktig med krydringen foerst og steke seg en proevekake, deretter kan man bare etterkrydre til man er fornoeyd.

Kjoerte alt i kjoekkenmaskin. Disse er litt sterke og veldig gode.
Jeg er litt lat, saa jeg fyller ofte stekepannen med deig. Klemmer det utover og steker en stor kake. Skjaerer i snipper naar vi skal spise. Da har jeg tid til aa pakke vekk resten av deigen og rydde litt paa kjoekkenet mens kaka steker.

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 19:29   #13
Doxa
hmmm
 
Doxa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Sv: Hva har du i kjøttkakene?

Kjøttkaker - 4 porsjoner
400 g kjøttdeig
1 1/2 ts salt
1/4 ts pepper
1/4 ts muskat
1/4 ts ingefær
2 ss potetmel
1 1/2 dl vann eller melk
2 ss smør til steking
6 dl vann
1 buljongterning

Jeg pleier å erstatte 1/4 av mengden kjøttdeig med medisterdeig (ca 100g). Medisterdeigen binder kakene bedre sammen/de blir lettere å forme samt holder bedre på fuktigheten.
Jeg lager somregel en kjempeposjon slik at endel kaker også havner i frysa.

__________________
Gutt '02 • Jente '03
Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no