Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-08, 19:32   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Da min far fikk barn broderte han en adventskalender (pakkekalender) som vi tre barna delte. Det var alltid twist som var pakket inn, og tre like biter hver dag, som vi da altså delte. Jeg fikk lov å åpne pakken hver tredje dag - det var et strengt regime. Det var knyttet ufattelig stor spenning til hvilken twistbit som ventet. Vi visste jo at det var twist, men allikevel var innpakkingsritualet hellig og svært hemmelig, det foregikk alltid 30. november etter at vi hadde lagt oss, (i stummende mørke også, innbiller jeg meg) og vi fikk ikke lov til å ta på pakkene som hang på kalenderen for å gjette hvilken sort det var.

I tillegg hadde jeg alltid den kalenderen som fulgte med Donald-bladet. Den hang over sengen min, og det første jeg gjorde da jeg våknet var å åpne dagens luke og titte på bildet. Noen av bildene husker jeg fortsatt, som f eks et bilde av Snipp og Snapp som satt og tittet ut av et vindu. Enkle gleder.

Et par år fikk jeg også en slik tyskprodusert sjokoladekalender som "alle" hadde av besteforeldrene mine. (Den kom da i tillegg til den hjemmelagede varianten - det ville vært utenkelig å legge den bort selv om vi hadde ørtogfjørti andre.) Det var alltid spennende å se hvilket motiv sjokoladen hadde. En gang hadde en venninne sniktittet på sjokoladen som lå i den store julaftenluken, og kunne avsløre at det var et nissefjes. Hun ødela alt.

Vi søsknene har alle gått og siklet på å overta kalenderen pappa laget. Det endte med at søsteren min gav den til sine barn. Gleden var derfor stor da min pappa overrasket oss med å ha sydd en lik til min sønns første adventstid. Så da har vi også fått en slik. Det blir dog ikke twist på denne da. Men etterhvert som han blir eldre og tåler sukker til frokost litt bedre skal jeg vurdere det.

Såh - fortell hvilke kalendertradisjoner dere hadde som barn!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 19:35   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.871
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Jeg husker ikke hva slags kalender det var, men det var med sånne små figurere som man kunne lage kjede av. Elsket den kalenderen, hadde den i mange år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 19:37   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Søsteren min og jeg hadde hver vår broderte kalender. Pakkekalender hvert år.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 19:40   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.690
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Jeg hadde aldri pakkekalender, men kalenderen som hørte til barnetv. Portveien 2 var den første. :ung:

Jeg har tatt igjen ved å lage pakkekalendre til mine barn.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 19:41   #5
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Jeg husker jeg hadde en som min mor laget. En rund papplate, med 24 fyrstikkesker limt rundt kanten. De var kledd med gullpapir og hadde tall på. Veldig fin!! Inni var det vel helst godteri tror jeg (husker ikke så nøye)

Ellers husker jeg at jeg hadde slike ferdigkjøpte som hadde en lite plastdyr inni hver luke.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 19:42   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Mamma broderte pakkekalender til meg, med diverse småleker og godteri (i helgene ). I tillegg hadde jeg Donaldkalenderen og ofte et par andre også. Det var i perioder om å gjøre å ha flest . Da jeg var 4-5 hadde jeg en med små plastting man kunne træ på snor og lage smykker av.

Storebror har hatt pakkekalender fra han var 5 måneder gammel. Lillesøster får vente til neste jul. Akkurat nå driver mamma og broderer dem hver sin kalender i ulikt design.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 19:44   #7
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Husker en av mine første kalendere. Den fikk jeg av onkelen min som bor i Sverige. Det var fine bilder i den, og jeg klistret igjen lukene og brukte den om igjen og om igjen. Ellers var det sedvanlig Donald-kalender, plastdingskalender eller sjokoladekalender.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 19:53   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.135
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Mamma laget adventskalender til oss - en loddrett "løper" med filtengler, filt-tall og en ring sydd fast ved hvert tall. Broren min og jeg åpnet annenhver dag. Det jeg kan huske av gaver er at det noen ganger var en marsipanfigur, noen ganger viskelær og litt fancy "tjukke" klistremerker og sånt - og så var det sikkert hårspenner og småleker, jeg husker jammen ikke. På ett eller annet tidspunkt begynte vi også å ha en lodd-kalender, som ble solgt til inntekt for ett eller annet lokalt, med loddnummer i hver luke og der dagens trekning stod i lokalavisen. Det var stor spenning de første par årene, men vi vant aldri noe.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 19:54   #9
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Loddkalender hadde jeg også. Jeg vant et par småting tror jeg. Ullsokker og tørrfisk?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 19:58   #10
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Mamma lagde kalender til oss. Først delte eg og søstra mi ein kalender, men to pakkar pr dag, seinare fekk vi kvar vår kalender.
Inni pakkane var det marsipankuler,sjokoladebitar, og da vi vart litt større hårstrikk, klemmer, viskeler ol.
I dag har eg vore og kjøpt 48 gåver til mine jenter. Tanta deira har laga ein nydeleg kalender som eg gleder meg til å henge opp pakkar på.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:00   #11
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Mormor broderte adventskalender til meg og søstra mi. Det hang på to pakker for hver dag, godis, julepynt, diverse småtteri, jeg husker ikke. Jeg ble veldig glad da søstra mi syntes det var greit at jeg overtok kalenderen, så i år får poden pakkekalender for første gang.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:03   #12
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Husker mamma hadde spent opp noe filt på en ramme. Oppå der var det limt på et juletre med pynt. Så hang hun pakker på dette treet.

Kan ikke huske at jeg fikk det hvert år, men hadde ulike. Sjokoladekalenderne var faktisk veldig populære da jeg var liten. Det var vel noe a la disse billigvariantene man nå kan kjøpe på Rimi. I tillegg hadde jeg Donaldkalender og en kalender som lignet på sjokoladekalenderen, bare med plastfigurer istedet.

Som hos zol, så var det om å gjøre å ha flest.

Husker også at jeg var veldig misunnelig på venninna mi som hadde en pappjulenisse. Man kunne dra i en tråd, så gikk armer og bein opp. Inni var det litt sånn smågodt-godteri.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:07   #13
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Husker også at jeg var veldig misunnelig på venninna mi som hadde en pappjulenisse. Man kunne dra i en tråd, så gikk armer og bein opp. Inni var det litt sånn smågodt-godteri.

Åh, den husker jeg. En venninne av meg hadde også en slik.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:16   #14
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.684
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Jeg hadde barnetv kalenderen ( husker spesielt sesam stasjon) og sjokoladekalender og Donald kalender.

Og så hadde vi hvert år Nisse kalender. En tre nisse med papp poser som henger på. og oppi hver pose var en liten figur i tykk papp (sånn 5mm tykt) Som vi festet med kitt på et bilde på veggen. Samme figurene og bildene hvert år men bilde ble aldri likt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:18   #15
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Åh, den husker jeg. En venninne av meg hadde også en slik.

:mimre:
Den gjorde inntrykk.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:21   #16
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Jeg hadde pakkekalender. Oldemor broderte den til pappa da han var liten, så arvet jeg den av han og nå har Vesla den. Den er JUL for meg og jeg elsker den.

Jeg hadde også Donald-kalenderen og av og til sjokoladekalender.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:26   #17
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Donaldkalender og loddkalender delt mellom meg og min bror. Hadde av og til sjokoladekalender (egen) i tillegg, eller en med små plastikkfigurer i (?). Hjemmelaget julekalender fikk jeg for første gang av Herr Snurp, vår første jul som par...

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:31   #18
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Sjokoladekalender. Jeg og broren min fikk åpne annenhver luke.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:39   #19
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Hos oss har det alltid vært sånn sjokoladekalender mener jeg? Det var stort husker jeg.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 20:42   #20
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Jeg hadde en sånn kalender med bittesmå plastdingser. Den var uhyre spennende. Seinere fikk jeg sjokoladekalender, og mot slutten av barneskolen lagde ei venninne og jeg pakkekalender til hverandre.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no