Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kjøkken: Hjelp meg å tenke ut noe lurt

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-15, 12:30   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Kjøkken: Hjelp meg å tenke ut noe lurt

Jeg smir mens jernet er varmt (les: mannen er på gli) og tenker å fikse kjøkkenet også, litt avhengig av hva badet koster. Men kjøkkenet vårt er teit. Noen som har noen lure løsninger? Jeg har for lite skapplass syns jeg, og vil gjerne ha mer benk - men det er ikke noe must med den benken.


Her er tegningene:



Det blå er pipe, så det kan jeg ikke gjøre noe med. Det gule er en dør som jeg vurderer å tette igjen, men det er kanskje dumt siden det blir en omvei fra gangen til kjøkkenet? Er det noe jeg vil angre på? Jeg tenker at hvis jeg tetter igjen kan jeg ha høyskap på den veggen, med stekeovn i arbeidshøyde. En annen mulighet er jo høyskap på den veggen der koketoppen er i dag, men det er litt klønete da taket skrår ned de siste 20 cm foran vinduet, ogi tillegg må jeg evt ha platetoppen foran vinduet, og det er kanskje ikke noe smart?

Det grønne er i dag benk med underskap, men benken er smal og teit. Det røde er åpning mot spisestua, som bare er et hull nå, men jeg vurderer å åpne hele veggen, evt bort til kjøleskapet som står ved siden av pipa. Men det blir kanskje rart? Taket er mye høyere i stua enn kjøkkenet (det er loft over kjøkkenet men skråtak i stua).

Kan jeg ha benk som går hele veien langs veggen inn i stua, eller blir det rart? Det er så vanskelig, jeg kan ikke interiør. Jeg har tenkt å skifte gulv så stuegulvet går i ett med kjøkkengulvet. Tror jeg.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg kjøkken.jpg (89,0 KB, 177 visninger)
Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 13:29   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkken: Hjelp meg å tenke ut noe lurt

Hvis du åpner der det er rødt kan du la være å ha spiseplass på kjøkkenet og bruke spisestua i stedet. Da frigir du masse plass til andre ting. Så jeg ville ha vurdert å stenge der det er gult og åpne der det er rødt ja. Har du en lang benk kan du jo ha noen barkrakker til å sitte på for frokostspising for eksempel hvis dere ikke pleier å spise sammen uansett.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 13:31   #3
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøkken: Hjelp meg å tenke ut noe lurt

Vi har planløsning som ligner, og valgte å fjerne døra inn til gangen, og å åpne opp veggen mot spisestua. Vi vurderte å la benken fortsette inn i spisestua, men valgte heller å lage en slags halvøy/utstikker eller hva jeg skal kalle det. Er strålende fornøyd med masse benkeplass, og angrer overhode ikke på at vi fjernet gangdøra.

Skal se om jeg får lagt inn et bilde, riktignok tatt før vi var helt ferdige, men pyttsann.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (366,1 KB, 91 visninger)
Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 13:33   #4
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkken: Hjelp meg å tenke ut noe lurt

Helt enig med Nenne. (Vi skal gjøre nett det samme selv, droppe spiseplass på kjøkkenet og bruke spisestuen)

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 13:53   #5
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkken: Hjelp meg å tenke ut noe lurt

Det var fint Muskat! Savner du døra til gangen? Jeg tror det blir finere fra stuedelen av stua også hvis jeg stenger det gule, blir bare litt lenger å bære posene. Det er i teorien en skyvedør der nå, men den satt seg fast inni veggen på 90-tallet engang, og har stått fast siden.

Vi har ikke spisebord på kjøkkenet nå heller, bruker bare spisestua.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 14:13   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkken: Hjelp meg å tenke ut noe lurt

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Vi har planløsning som ligner, og valgte å fjerne døra inn til gangen, og å åpne opp veggen mot spisestua. Vi vurderte å la benken fortsette inn i spisestua, men valgte heller å lage en slags halvøy/utstikker eller hva jeg skal kalle det. Er strålende fornøyd med masse benkeplass, og angrer overhode ikke på at vi fjernet gangdøra.

Skal se om jeg får lagt inn et bilde, riktignok tatt før vi var helt ferdige, men pyttsann.

For en fin veggfarge! Hva heter den? Og nydelig benkeplate! Betong? :myser:

Ellers enig med Nenne.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 15:40   #7
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøkken: Hjelp meg å tenke ut noe lurt

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

For en fin veggfarge! Hva heter den? Og nydelig benkeplate! Betong? :myser:

Veggfargen heter Duck Egg Blue (fra Fargerike), og benkeplaten er betongimitasjon i laminat.

Neket: Jeg savner ikke døra inn til gangen i det hele tatt. Vi har høyskap på den veggen nå, og har fått mye bedre skapplass.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 22:23   #8
Mamma til fire
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2015
Innlegg: 5
Mamma til fire har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kjøkken: Hjelp meg å tenke ut noe lurt

Jeg hadde gjort som de andre sier, ikke hatt kjøkkenbordet på kjøkkenet, men laget en bredere benk der det er grønt og med gode overskap og skuffer nede.
Mot stuen ville jeg hatt det åpent, men hatt en benk som en kan legge ned og bruke som kjøkkenbenk eller liten spiseplass

Mamma til fire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 22:32   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkken: Hjelp meg å tenke ut noe lurt

Vi har ikke hatt kjøkkenbord på mange år, bruker bare spisestua som er rett ved kjøkken med åpen løsning.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:49   #10
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkken: Hjelp meg å tenke ut noe lurt

Jeg drar opp denne igjen, vi har selvsagt ikke gjort noe med kjøkkenet enda.

Vi har nå to alternativer:

1) Åpne der det er rødt, stenge igjen det gule. Tror det blir litt rart med ulik takhøyde - jeg greier ikke helt se det for meg. Da blir løsningen som foreslått over, med benk som går inn i stua, og høyskap på den ene veggen (der det er gult)

2) Åpne både gult og rødt, og lage skråtak på kjøkkenet også - altså fjerne litt av loftet. Og sette inn en pen peisinnsats i midten. Dette blir jo mye dyrere, og i tillegg mister jeg mulighet til en vegg med høyskap, og tror egentlig ikke at jeg kan ha overskap i det hele tatt - så det blir endel mindre skapplass.

Jeg heller mot alternativ en, men er veldig i tvil om taket.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:59   #11
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøkken: Hjelp meg å tenke ut noe lurt

Jeg ville lukket der det er gult, fjernet kjøleskap og det andre som er inntil pipa slik at det blir inngang til kjøkkenet, og latt det vært en "barløsning" der det er rødt.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no