Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Testing i skolen - hva når fasiten er feil?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-15, 08:36   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Testing i skolen - hva når fasiten er feil?

Første gang jeg ble utsatt for nasjonal testing var i USA, på high school. Jeg husker jeg var helt fortvilet, jeg hadde bodd i USA et par uker og skjønte ikje hva mange av ordene betød. Jeg fikk forklart at for mitt vedkommende var det ikke så farlig, alle måtte ta testen, men jeg skulle jo ikke bruke den til noe.

Her hjemme har Morgenbladet hatt et par artikler hvor bl.a en kjent forfatter løser en eksamensoppgave, også viser det seg at det er feil i diktet som skal analyseres, slik at enhver analyse blir "feil" (fritt etter hukommelsen, via mobil på cafe, orker ikke lete frem artikkelen).

Grunnen til at jeg begynte å tenke på dette nå, var denne artikkelen i Washington Post, hvor en elev får feil på et riktig svar, fordi fasiten er feil. Til tross for at læreren retter prøvene manuelt.
http://www.washingtonpost.com/blogs/...era/?tid=sm_fb

Jeg syns noen av spørsmålene artikkelforfatteren reiser er interessante, også i et norsk perspektiv. Hva skjer når vi automatiserer testingen i skolen slik man gjør med de nasjonale prøvene? Når det ikke lenger er en person som dobbelsjekker testresultatene? Hvordan er det med f.eks mattetentamener/eksamener som gjøres på data i Norge? Blir de sjekket av læreren, eller tar man utgangspunkt i en automatisere fasit?

Jeg skal ikke gå all conspiracy på dette, vi er jo langt unna amerikanske tilstander, men syns det er et interessant perspektiv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-15, 09:05   #2
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Testing i skolen - hva når fasiten er feil?

Feil i diktet? Altså at diktet er trykt med feil ord f eks?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-15, 09:31   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Testing i skolen - hva når fasiten er feil?

http://morgenbladet.no/debatt/2014/s...e#.VTdOFhf1-bQ

Sitat:

Oppgaveteksten gir følgende tydning av uttrykket «Forklarer trolig» i verslinjene ovenfor: ’Forklarer’ = ’fremhever’ og ’trolig’ = ’trofast’. Da blir eventuelt meningen at våpenbraket fremhever nordmennenes trofasthet. Olaug Nilssen tar selvsagt denne forklaringen for god fisk, og derfor får hun store vansker med å tolke diktet. Problemet er nemlig at meningen er den stikk motsatte.

Her er eksamensbesvarelsen og bedømmelsen, begge krever abonnement på Morgenbladet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-15, 10:00   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Testing i skolen - hva når fasiten er feil?

Jeg kan i hvert fall si at ved sensur til eksamen i norsk i vgs (som eksempelet til Morgenbladet er hentet fra) har vi både sensorskolering og formøte før selve fellessensuren der vi får beskjed hvis slike uventede problemstillinger dukker opp, og avhengig av typen problem får vi enten beskjed om eller diskuterer hvordan vi skal forholde oss. I tillegg er det minst to, ved tvil tre eller fire ulike sensorer som leser besvarelsene før karakter settes, og overordnet mål for sensuren (og all vurdering) er å lete etter det kandidaten viser at h*n kan, ikke hva han viser at h*n ikke kan. Så jeg mener det er ganske gode systemer på plass i akkurat dette faget for å unngå kjempestore uheldige utslag.

Jeg kan ikke si noe om prøver som leveres digitalt og vurderes helautomatisk.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-15, 11:16   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Testing i skolen - hva når fasiten er feil?

Jeg vet ikke om noen mattetentamener eller eksamener som gjøres på data i Norge uten manuell sjekk. Jeg tror matematikk er et av de fagene der det tviholdes mest på håndskrevne deler, og i videregående skole er det også delt eksamensordning.

Jeg kan imidlertid bekrefte at ved rene digitale kartleggingsprøver er det ikke gitt at lærer har mulighet til å rette i det hele tatt. Her snakker jeg selv for Vg1 matematikk i videregående skole. Og vi lurer også på hva som godkjennes og ikke, for det er det ingen som vet. En tilbakemelding vi også gir.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-15, 16:08   #6
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Testing i skolen - hva når fasiten er feil?

Den teksten ja. Den er jo aktuell i disse dager

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no