Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er dine grenser ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-15, 19:02   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva er dine grenser ...

... for å ta imot ting fra svigers? Det være seg innskudd til bolig, ny bil, betaling av regninger, penger til oppussing, klær og leker til barna, røyk til mannen etc etc.

Tar du imot alt du får? Setter du en grense et sted? I tilfelle hvor? Og hvorfor?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 19:05   #2
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Det har aldri vaert noe tema hos oss aa faa ting fra svigers - bortsett fra gaver til jul og bursdager. Saa lenge jeg ikke hadde fölt at jeg skyldte dem noe eller at det hadde gaatt ut over deres ökonomi aa gi oss ettellerannet, hadde jeg ikke hatt noen grenser, tror jeg, men det er ofte vanskelig aa synse om saant rent hypotetisk.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 19:07   #3
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.754
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Fra svigers måtte det i tilfelle være mannen som setter grensene. Vi har ikke fått noe fra de, bortsett fra at mannen har fått noe forskudd på arv. Ungene får innimellom en 100-lapp eller en 200-lapp. Sist nå fikk de noe leskedrikk fra Sverige. Jo, mannen har en gang fått en strut med snus fra Sverigetur av de (på forespørsel fra ham).

Ja, vi får jule og bursdagsgaver altså.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 19:11   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Det blir litt hypotetisk, men i utgangspunktet hadde vi vel tatt i mot alt som ikke var ulovlig, umoralsk eller satte oss i en ubalansert relasjon; gitt at de ikke ga penger de egentlig ikke hadde råd til å gi bort?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 19:13   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Det blir jo hypotetisk, men hos oss vil en større gave medføre krav om innflytelse og et krav om avhengighet så hadde nok mannen min sagt nei til det.
Men som sagt det er helt hypotetisk. Om det hadde dreid seg om forskudd på arv så hadde han nok tatt i mot. Jeg hadde ikke hatt medbestemmelsesrett på det, vi ordner våre familiegreier hver for oss.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 19:14   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det blir litt hypotetisk, men i utgangspunktet hadde vi vel tatt i mot alt som ikke var ulovlig, umoralsk eller satte oss i en ubalansert relasjon; gitt at de ikke ga penger de egentlig ikke hadde råd til å gi bort?


Jeg er vel litt der jeg også.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 19:14   #7
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Dersom vi er veldig desperate, kan vi låne 3-400 kroner kanskje, men passer alltid på å få betalt de tilbake med en gang vi får penger, om vi så bare får 500 kr inn fra noe sted.

Etter jeg måtte stå skolerett til svigerfar for hvordan vi hadde råd til ferie når vi skyldte dem 400 kroner fra året før, så passer jeg meg noe voldsomt ja.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 19:15   #8
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det blir litt hypotetisk, men i utgangspunktet hadde vi vel tatt i mot alt som ikke var ulovlig, umoralsk eller satte oss i en ubalansert relasjon; gitt at de ikke ga penger de egentlig ikke hadde råd til å gi bort?

Det Candy sa.
Vi har liksom ikke fått noe som har gjort at vi har måttet tenke så veldig nøye over det. Svigermor har kunnet hjelpe oss økonomisk, men da i form av et lån som er tilbakebetalt.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 19:38   #9
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Vi får ingenting av svigers, så dette greier jeg knapt å sette meg inn i. Svigermor har tilogmed invitert på middag for så å be oss kjøpe med maten, så kunne hun stå for grillkullet.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 19:42   #10
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Det er et hypotetisk spørsmål, folkens. Jeg lurer på hva dere tenker om temaet. Er det greit så lenge mannen sier ja? Er det greit hvis han får penger uten å si fra om det? Er det greit om svigers har betalt halve huset du bor i osv osv. Hvor går din grense?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 19:51   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.533
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Vi får ingenting av svigers, så dette greier jeg knapt å sette meg inn i. Svigermor har tilogmed invitert på middag for så å be oss kjøpe med maten, så kunne hun stå for grillkullet.

Høres ut som vi har samme svigerforeldre. Vi ble ganske satt ut da vi ble invitert dit på middag på nyttårsaften, og det viste seg at vi måtte kjøpe inn og lage maten der.

Jeg tror ikke jeg har noen grenser for stor gave / forskudd på arv svigerforeldrene mine kan gi oss. Men det kommer aldri til å skje, så...

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 19:59   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Det er et hypotetisk spørsmål, folkens. Jeg lurer på hva dere tenker om temaet. Er det greit så lenge mannen sier ja? Er det greit hvis han får penger uten å si fra om det? Er det greit om svigers har betalt halve huset du bor i osv osv. Hvor går din grense?

Tja. Så lenge det ikke er noen «haker» ved det, om du skjønner. Om det er sånn at svigers hadde mye penger, og ønsket bidra, så ville jeg ikke nekte. Men om det er sånn at de vil betale for å kunne være med å bestemme og styre over min og min samboers liv, hus og eiendeler;
Det ville gitt muligheter ift sparing og sikring av både egen og barnas fremtid tenker jeg. Men jeg tror nok dette avhenger veldig av hvordan svigerfamilien «er» av typer også. Og det har man som regel ganske oversikt over etter min erfaring.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 20:04   #13
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.843
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Vi hadde nok tatt i mot, om det ikke var noen krav som ble stilt samtidig.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 20:04   #14
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.754
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Det er så hypotetisk. Vi har aldri hatt behov for å låne av noen av oss dine foreldre.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 20:04   #15
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Svigers, og spesielt svigermor, gir mye. Altfor mye! Uansett om det bedyres at det ikke er noen haker ved de (altfor) mange gaver og lignende, så føler jeg det slik. (Det er en "greie" med meg; jeg er vandt med fra mine egne foreldre (dessverre) at det alltid var en grunn.)
Så da blir valget mellom å føle på det, eller å fornærme ved å ikke ta imot.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 20:12   #16
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Jeg har ingen. Kona får ta seg av denslags, hennes foreldre.

I praksis har ikke svigermor mulighet til å bidra med noe særlig annet enn strikketøy og barnepass. Begge deler tar vi villig i mot. Svigerfar har mer penger enn han trenger, så der har vi ingen samvittighetskvaler om han skulle finne på å drysse dem rundt seg (ikke at det er en utbredt problemstilling, altså). Han er kausjonist på lånet vårt og har betalt deler av det yngste barnet vårt - eller produksjonen av det i hvert fall. Begge deler er helt i orden for alle parter.

Jeg hadde kanskje satt ned pumpsen ved røyk til barna, forresten.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 20:17   #17
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Det er et hypotetisk spørsmål, folkens. Jeg lurer på hva dere tenker om temaet. Er det greit så lenge mannen sier ja? Er det greit hvis han får penger uten å si fra om det? Er det greit om svigers har betalt halve huset du bor i osv osv. Hvor går din grense?

For meg er det inge forskjell på om det er svigers eller mine foreldre som eier halve huset mitt.

Jeg nekter å ta i mot noe som helst fra folk som setter meg i takknemlighetsgjeld og som liker å fortelle meg hva gavene våre koster. Jeg tar derfor ikke i mot annet enn jule- og bursdagsgaver fra slike mennesker, men mannen må selvsagt gjøre som han vil.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 20:19   #18
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Det er et hypotetisk spørsmål, folkens. Jeg lurer på hva dere tenker om temaet. Er det greit så lenge mannen sier ja? Er det greit hvis han får penger uten å si fra om det? Er det greit om svigers har betalt halve huset du bor i osv osv. Hvor går din grense?

Har de betalt ned hans del av boliggjelden over tid, uten at du har visst det? Om dere er gift, så syntes jeg det er et tillitsbrudd.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 20:21   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Nok en gang er jeg med Candy. Jeg har et godt forhold til svigers, og hadde ikke følt på noe ubehagelig takknemlighetsgjeld.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-15, 20:23   #20
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er dine grenser..

Nøyaktig det Candy sa.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no