Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Macbook Pro - Hvilken skal man ønske seg?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-11, 08:54   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Macbook Pro - Hvilken skal man ønske seg?

Anbefal meg en Macbook Pro, som er rask og har nok lagringskapasitet.
Jeg har null peiling på Mac, utover det lille jeg har tafset på Elkjøp.

Hvor kjøper man den billigst eller best?

  Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 09:27   #2
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Macbook Pro - Hvilken skal man ønske seg?

Ny MacBook Pro lanseres mest trolig på torsdag, så anbefaler å vente til da med å ta noen beslutning.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 10:22   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Macbook Pro - Hvilken skal man ønske seg?

Takk for tips - da skal jeg vente.

  Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 10:30   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Macbook Pro - Hvilken skal man ønske seg?

Er det så stor forskjell på i5 og i7-prosessor, at jeg bør velge den raskeste?
Eller vil jeg med mitt bruk, som er enkelt hjemmebruk klare meg med i5?

  Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 11:02   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Macbook Pro - Hvilken skal man ønske seg?

Forskjellen mellom i5 og i7 vil for de fleste være marginal - mange vil ikke merke forskjell. Viktigste med konfigurasjonen er kanskje at man velger skjermen som passer best. For 15" MBP hadde jeg prioritert å få skjermen med høyest oppløsning og med matt overflate.

Jeg hadde heller gått for tregeste i5 og evt. brukt penger på å få SSD i stedet for harddisk hvis man er opptatt av ytelse. Forskjellen mellom SSD og harddisk er virkelig noe man merker.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 11:11   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Macbook Pro - Hvilken skal man ønske seg?

Ja, SSD tenkte jeg nok var lurt. Matt skjerm med 1400 og noe i oppløsning? Og da holder det med i5 prosessor?
SSD på 512 GB, matt skjerm + god oppløsning, i5 prosessor, men vil jeg ha 15" eller 17" skjerm? Den skal vel i stor grad brukes bare hjemme tror jeg.

  Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 12:25   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Macbook Pro - Hvilken skal man ønske seg?

Matt skjerm med 1680x1050-oppløsning er det vel. 1440x900 på 15" synes jeg er for lav oppløsning.

Om du trenger SSD på 512 GB får være en vurdering - det koster svært mye. Personlig klarer jeg meg lenge med 256 GB lagringsplass på den bærbare. 128 GB hadde jeg for så vidt også klart meg greit med. 512 GB SSD gir et pristillegg på over 11 000 kr. Det er drøyt (og fullstendig overpris av Apple, men det er man for så vidt slik man kjenner Apple....).

Men jeg ville nok ventet noen dager nå og sett opp det ikke kom lansering av nye modeller. Flere pc-produsenter har i dag hatt sin offisielle lansering av Sandy Bridge-baserte pc-er, hvilket betyr at de aller nyeste prosessorene m.m. fra Intel er tatt i bruk. Skulle i teorien kunne bety en del på flere områder - ikke bare ytelse, men også noe lengre batteridriftstid, bedre funksjonalitet og enkelte andre småting.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 12:35   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Macbook Pro - Hvilken skal man ønske seg?

Nei jeg trenger strengt tatt ikke det altså, for det finnes vel eksterne lagringsløsninger som fungerer like bra som på pc?
Da holder det sikkert med 128 også, for alt som lastes ned legges på en ekstern disk.
Og jeg mente selvsagt 1600 og noe, ikke 1400 oppløsning.
Og jeg tror 15" er stort nok egentlig.
Skal vente til de nye blir lansert ja, når jeg først skal ha en nå.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no