Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenåringer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-18, 12:08   #41
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Vi har på lys i ganger og bad hele døgnet, men har byttet pærer til slike som ikke trekker så mye strøm. Stue/kjøkken står på fra vi står opp til vi legger oss, selv om vi er på skole/jobb hele formiddagen. På soverom, kjeller og vaskerom står lyset kun på når det er noen der.

__________________
05 og 07

Sist redigert av Elise : 09-03-18 kl 14:41.
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 12:09   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Ja, vi har også bare sparepærer i ulike varianter, bortsett fra på badet, tror jeg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-18, 00:38   #43
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Vi har LED i omtrent alle pærer og det går virkelig ikke mye strø, på lys. Jeg synes dessuten det er utrolig koselig med lys på og blir irritert på mannen som på død og liv vil slukke i vaskerommet, jeg vil ikke bruke tid på å skru på luset når jeg skal inn og hente noe der eller sette på en maskin.

Vil ikke bruke tid på å skru på lyset? Tid? Virkelig? Du er så effektiv i din hverdag at du ikke har tid til å skru på og av lyset?

Som Lhi-My skrev: Unødvendig bruk av lys er en uting. Jeg forstår at vi er forskjellige når det kommer til fokus på miljøvern, men hvorfor i alle dager vurderer man å alltid ha lyset på i vaskerommet eller å la lys i stue og kjøkken stå på selv om det ikke er folk hjemme? Hva er årsaken til det? Jeg forstår det virkelig ikke.

Når det gjelder rotete tenåringer, så må jeg si at jeg satser på at runde nummer to med tenåring fungerer bedre enn runde nummer én. Jeg merker i alle fall at det å ha tid og overskudd til å forklare hva som skal gjøres i stor grad trumfer det å kjefte og smelle.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-18, 16:28   #44
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Jeg er veldig glad jeg ikke har det så travelt at det tar opp unødvendig tid å slå på lyset. Jeg synes også det er fascinerende hvordan miljøvernprinsippet må vike fordi det er koselig å ha lys stående på vaskerommet, eller på stue/kjøkken når ingen er hjemme.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-18, 16:33   #45
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Vi har Philips Hue pærer og lamper i huset, den gjør mye av jobbe med å slå av og på selv. Både via bevegelsessensorer og rutiner for når lyset skal av og på. Anbefales!
Jeg kan også slå av og på lyset via en app.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-18, 22:25   #46
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Opprinnelig lagt inn av Isa, her.

Vi har Philips Hue pærer og lamper i huset, den gjør mye av jobbe med å slå av og på selv. Både via bevegelsessensorer og rutiner for når lyset skal av og på. Anbefales!
Jeg kan også slå av og på lyset via en app.

En sånn app skal jeg ha hvis vi noen gang skal legge om strøm og slikt senere.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-18, 22:55   #47
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

En sånn app skal jeg ha hvis vi noen gang skal legge om strøm og slikt senere.

Trenger ikke vente til dere skal legge om strømmen, man trenger bare en boks fra Philips Hue som kobles på nettverket, og bytte pærer i vanlige lamper.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-18, 22:58   #48
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Er ikke de pærene veldig dyre? Jeg har sett på IKEA sine, men har ikke prøvd enda. Praktisk da.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-18, 23:13   #49
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Er ikke de pærene veldig dyre? Jeg har sett på IKEA sine, men har ikke prøvd enda. Praktisk da.

Jo, de koster jo litt. Men varer lenge. Startpakke med bridge og 3 pærer koster 1600. E27 pære som kan dimmes koster rundt 400. Fargepærer dyrere, men det har jeg ikke kjøpt.
Det jeg liker best er muligheten til å lage rutiner, at lyset slukkes til tidspunkt. Vi har også satt opp at lysene slås sakte på på soverommene på morgenen. Bevegelsessensor har vi også og nattlys som går automatisk på. Eneste jeg ikke har fått ordnet er at lysene slår seg litt random på når vi er borte, man kan simulere som om noen er hjemme. Og for ikke å snakke om alt artig man kan gjøre. Lysene kan slå seg på når Fitbiten merker at du er våken!

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-18, 00:56   #50
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Oi Isa, interessant det du sier om nettverk og dimmere. Det siste er et møst for meg, som til tider er svært lysømfintlig. Jeg skal diskutere det med Helten.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-18, 09:33   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Jeg ønsker meg også Hue. I mellomtiden har vi «light»-systemet Jedi, til Clas ohslon, pærer med fjernkontroll og stort utvalg lys. Fra helt sterkt, hvitt lys, til behagelig varmt «yogalys». Og mulighet til å stille styrkegrader på de ulike variantene. Kan ikke programmeres, men funker greit til vårt bruk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-18, 10:00   #52
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Philips Hue så genialt ut! Kan man dimme bare en lampe, eller må alle stilles inn likt? Ser det kan gå 10 pærer på en bryter.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-18, 10:17   #53
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Vil ikke bruke tid på å skru på lyset? Tid? Virkelig? Du er så effektiv i din hverdag at du ikke har tid til å skru på og av lyset?

Nå svarer jeg for meg selv og ikke HV:
I min travle jobbhverdag, der vi knapt har tid til å gå på do, har vi sparepærer på toalettet. Jeg slår på lyset, famler meg inn, setter meg på toalettet og er nesten ferdig å tisse før det har blitt så lyst at jeg ser hva jeg gjør. Det er sikkert forskjell på sparepærer, men på jobben tar det altså så lang tid før de lyser at jeg ikke har tid til å stå å vente om jeg skal rekke å gå på do.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-18, 10:23   #54
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Men det er nesten meningsløst å drive og skru av og på sparepærer mange ganger i timen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-18, 12:17   #55
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Et toalett på skole hvor mange lærere har sin arbeidsplass kan jo ikke sammenliknes med vaskerommet til en familie på 5-6.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-18, 14:47   #56
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Et toalett på skole hvor mange lærere har sin arbeidsplass kan jo ikke sammenliknes med vaskerommet til en familie på 5-6.

Jeg sammenlignet ikke toalett og vaskerom, jeg påpekte at det kan ta tid å ta på lys når man har sperepærer. Man kan ha en travel hverdag både hjemme og på jobb.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-18, 15:13   #57
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det veldig dyrt å la lysene stå på i alle rom? Pluss ranting om rotete tenårin

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Philips Hue så genialt ut! Kan man dimme bare en lampe, eller må alle stilles inn likt? Ser det kan gå 10 pærer på en bryter.

Neida, kan dimme en og en pære via appen. Fjernkontroll er det bare barna som har (så de kan slå av lyset når de ligger i senga uten telefon) Ellers kan man bruke den vanlige bryteren også, ved å slå lyset av først og deretter på igjen. For det har vært litt uvant, siden vi ikke har fjernkontroll på alle pærene. Men det har løst seg ved å lage rutiner om når lyset skal være på og av og bevegelsessensor. Og telefonen er jo aldri langt unna.

Har kjøpt denne plafonden og, veldig fin!

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no