Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-13, 11:02   #41
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Jeg er født i 73 og gikk ikke i barnahage. Mamma jobbet deltid når jeg var liten og da var jeg hos mormor, men når jeg fikk en søster et par år senere ble hun hjemmeværende i noen år. Da var jeg i lekepark et par timer hver dag. Når jeg var 3 år så hadde jeg våknet først av alle, kledd på meg og gått i lekeparken. Når mamma og lillesøster våknet litt senere, da var ikke jeg der, og hun fikk fullstendig panikk, politi og full pakke. Damene i lekeparken hadde syntes det var litt rart at jeg kom alene, men hadde ikke tenkt på å ringe mamma og sjekke dette.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 11:15   #42
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Født i 75, gikk i barnehage, men vet jammen ikke hvor gammel jeg var da jeg begynte. Vet at jeg tok bussen til barnehagen alene da jeg var 4 år. Andre tider da gitt.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 11:25   #43
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.851
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Født i 1969.
Har aldri gått i barnehage men var såvidt innom en dag da tanten min skulle begynne å jobbe i barnehage og mamma skulle kjøre henne.
Pappa var sjømann og mamma var hjemmeværende til jeg var 12 år. Vi var nabo med fettere og kusiner så vi var minst 4, etterhvert 6 som lekte i skogen dagen lang.

Da jeg var 5, eller var det 6, begynte jeg på førskole på skolen. To dager i uka var vi der fra 8 til rundt 11. Da kom skolebussen og hentet oss.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 11:29   #44
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Jeg er født i -77. Fram til jeg var fem var jeg en periode i barnehage, en periode i familiebarnehage, en del var jeg hjemme med mamma og så hadde jeg visst praktikant en periode.
Jeg mistrivdes med å ikke være hjemme, men jeg skriver det vel så mye på "ustabilt hjemme-kontoen" som på at barnehage ikke er et godt sted å være.
Da jeg ble 5 begynte jeg i halvplass i en barnehage der jeg ble værende til jeg begynte på skolen. Der trivdes jeg delvis. I perioder trivdes jeg godt, i perioder følte jeg det litt utrygt. Hadde nok vært bedre om jeg hadde hatt litt nære venner der, tror jeg.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 11:31   #45
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.112
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Født i 76 og ingen barnehage. Mamma var hjemme. Jeg fikk en bror i 80. I 83 flyttet vi, så da gikk jeg i seksårsklubb et par dager (?) i uken der vi bygde hus, slik at jeg skulle kjenne noen før skolestart. Mamma ble også dagmamma etterhvert, så min bror gikk heller ikke i barnehage.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 11:32   #46
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Født i 75, gikk i barnehage, men vet jammen ikke hvor gammel jeg var da jeg begynte. Vet at jeg tok bussen til barnehagen alene da jeg var 4 år. Andre tider da gitt.

Jeg tog toget alene fra Oslo til Tønsberg da jeg var 4. Nå lurer vi på om vi tør å la Skatten gjøre det samme, han blir 11.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 11:35   #47
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg tog toget alene fra Oslo til Tønsberg da jeg var 4. Nå lurer vi på om vi tør å la Skatten gjøre det samme, han blir 11.

Er det sant?!

Ja, det første altså. Det siste går nok bra.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 11:40   #48
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.380
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Født tidlig 80-tall, gikk i barnehage, men usikker på når jeg startet. Kan ikke ha vært veldig liten, for jeg stoppet mamma i porten og mente at jeg skulle klare meg selv. Før det gikk jeg i barnepark noen timer hver dag. Byttet barnehage enda en gang, så jeg gikk totalt minst 3 forskjellige steder. Husker ikke så mye av hva vi gjorde, men det er noen enkelthendelser som har brent seg fast; ei jente hadde vært hos frisøren og klippet av hele fletta si, ei jente hadde brukket benet fordi hun var påkjørt, og så husker jeg julespillet hvor jeg var Maria eller noe sånt. Jeg husker det var så veldig merkelig at mamma skulle være inne i barnehagen. Siste året før skolen tror jeg ikke jeg gikk i barnehage, da var det førskole.

Mamma jobbet på sykehus, og det ble mye ettermiddager, helg og netter de periodene vi ikke gikk i barnehage, tror jeg. Mamma hadde ikke bil, så min pensjonerte morfar hentet meg og kjørte meg til barnehagen når det var såpass ruskete vær at vi ikke gikk, eller at mamma skulle på jobb.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 11:54   #49
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.836
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Jeg er født i 1970 og gikk ikke i barnehage.
Min søster som er føst i 1972, gikk i barnehage fra hun var 5-7 år, men kun halv dag, da mor var lærer og jobbet 50 %. Mor begynte å undervise igjen da jeg begynte i 1 klasse. Jeg satt på med henne til og fra skolen som den gang var fra kl 8.30-11. Min søster gikk i barnehagen fra rett over åtte til rett over elleve hver dag.
Mor jobbet i alle år slik at hun fulgte vår skoledag, for oss var det fantastisk. (D.v.s hun jobbet 100 % i skolen fra jeg begynte på ungdomsskolen, og min yngre søster begynte i 5 klasse.) Fra 5 klasse gikk alle full dag på skolen.

Jeg ser en del skriver (i andre tråder) at de var ute dagen lang, uten de voksne var til stede, til tross for de var hjemme. Slik var det ikke hos oss. Vi hadde store gode rom, og fikk ha venner inne så mye vi ville. Vi var mye ute å lekte, ikke for vi måtte, men fordi vi ville. Vi hadde friområde rett ved siden av vår tomt, så det var lett for mor å følge med oss i leken ute.
Vi spilte mye spill, både kortspill og brettspill, og mor eller far leste for oss hver kveld. Mor likte godt å pusle sammen med oss, det er også gode minner fra barndommen. Husker også lange late dager på stranden.
Vi hadde en fantastisk barndom og mine foreldre er mine store forbilder.

Jeg kan heller ikke huske mor gjøre mye husarbeid, slik mange skriver. Mor og far tok huset sammen på lørdagen, far støvsude, mor vasket gulver. Vi hadde våre oppgaver, bl.a vask av bad og rydding av rommene våre.
Mor har nok gjort en del utenom det, men må da ha gjort det når vi var ute å lekte, jeg kan iallefall ikke huske det.


Sist redigert av Tilde : 17-02-13 kl 12:02.
Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 12:02   #50
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Jeg er født i 1980 og begge foreldrene mine jobbet. Er faktisk litt usikker på hvor jeg var de to første årene, mulig mamma var hjemme sammen med meg og lillesøsteren min som er født i 1981.
Fra jeg var 2-4 år var pappa hjemme sammen med oss. Da var begge arbeidsledige og de blitt enige om at den første av de som fikk jobb, fikk jobbe og den andre skulle være hjemmeværende. Mamma fikk jobb først så pappa ble den heldige. Jeg lurer på om han gikk på kveldsskole i den tiden. Det var helt umulig å få barnehageplass og jeg husker mamma snakket ofte om det, og syntes det var så urettferdig at "alle andre" fikk, men ikke hennes barn.
Fra tiden hjemme med pappa har jeg gode minner. Jeg husker aller best av vi la asfalt på gårdsplassen og jeg fikk sitte på den maskinen som flater asfalten, det var så stas. Også var det veldig gøy å sykle etterpå.
Da jeg var 4-5 år fikk vi omsider plass i en korttidsbanehage som var åpen fra 10-14, jeg husker det var veldig upraktisk i forhold til jobben til mamma, men det gikk visst på et vis allikevel.
Året før jeg begynte på skolen fikk jeg valget mellom å fortsette i barnehagen eller ny sykkel. Barnehagen var visst ganske dyr, så jeg ble nok presset til å velge den sykkelen. Søsteren min fikk dagmamma, men jeg nektet å være der så jeg fikk være alene hjemme, tror jeg. Den dagmamma'en bodde i samme gate og jeg kunne komme og gå som jeg ville, men jeg likte ikke henne noe særlig. Men det var ganske mange unger i gata som jeg lekte med. Tror jeg må undersøke om jeg var hjemme alene hele dagen, det høres litt rart ut, spesielt med tanke på mamma som er ganske hysterisk av seg.

Jeg likte meg helt greit i barnehagen. Elsket samlingsstunden og å disse sammen med en jente som het Marie. Jeg husker jeg hadde bursdag en gang og da fikk jeg være med på kjøkkenet sammen med en av tantene helt alene og være med på å lage maten, det var så stas.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 12:16   #51
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Er det sant?!

Ja, det første altså. Det siste går nok bra.



Jeg husker den togturen veldig godt. Jeg spratt opp på hver holdeplass og lurte på om vi var fremme nå.

Jeg ble møtt i Tønsberg da, og mamma hadde funnet en kupe med en hyggelig dame som også skulle dit. Men likevel. Synes jeg ser jeg lar Punktum gå på toget alene. Tror ikke mamma heller hadde satt Punktum på toget.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 12:19   #52
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.605
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Jeg er født i 78 og jeg gikk i bhg. Husker ikke når jeg begynte. Husker jeg likte meg veldig godt i bhg. Husker å bli spylt ren med hageslangen før vi gikk inn. Husker sangstunder, mikado, karneval og huskene. Og perling. Ikke minst perling. Det var ingen jevnaldrende i gåavstand fra der jeg bodde så jeg syntes det var supert å ha noen å leke med. Min eldre søster gikk ikke i bhg og jeg tror ikke jeg begynte før jeg var tre eller noe. Mine yngre brødre startet da de var helt små. Da ble det mer vanlig med bhg og det ble flere plasser. Min mor var aktiv i politikken og jeg husker vi gikk med t-skjorter det stod "ja til offentlege barnehagar" på.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 12:22   #53
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.867
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Jeg er født i 1980 og gikk hos dagmamma, som var en nabo frem til jeg var 4. Da begynte jeg i barnehagen. Har mange minner fra barnehagetiden. Hadde to gode venniner der og vi fant på mye rart. Vi stakk også endel fra barnehagen. Det var ikke så vansklig for et par femåringer å klatre over gjerdet Ellers var vi på flere turer og lærte mye om naturen.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 12:30   #54
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Jeg er født i 1972, og har ikke gått i barnehage. Mamma var hjemme. Mine erindringer fra barndommen handler mye om utelek sammen med bestevenninna mi - vi var sjelden inne hos hverandre før vi kom litt opp i skolealder. Jeg husker ikke at noen voksne var ute med oss, men forhåpentligvis så de etter oss fra vinduene, kanskje. ;-)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 12:40   #55
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.133
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Mamma har alltid jobbet, hel- eller deltid, og vi ble passet av praktikanter og dagmammaer. De to dagmammaene var nabodamer med døtre på min alder. Begge to veldig dominerende jenter, og jeg vet ikke hvor heldig det var. Mamma har ofte sukket at hun skulle ønske det hadde fantes et barnehagetilbud. Det hadde nok vært mye bedre for meg enn den "gatas justis" jeg levde i.

Et minne fra en venninne: hun tok buss 10 km til barnehagen sin da hun var 5-6 år. Og hun husker levende at hun var for liten til å rekke opp til stopp-snoren, så hun reiste seg og stod i setet for å få det til, og da fikk hun kjeft av bussjåføren. Hun syns fortsatt dette var grovt urimelig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 12:48   #56
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Jeg er født i 1975, og gikk i barnehage fra jeg var tre til jeg var sju. Før det var det tanta mi som passet meg, siden hun var hjemme med søskenbarna mine samtidig. Foreldrene mine studerte, også da jeg begynte i barnehagen. Jeg gikk ett år i kommunal barnehage, deretter ett år i studentbarnehage og til slutt to år i en tredje (kommunal) barnehage. Har masse gode minner fra alle tre. I den første barnehagen husker jeg godt barnehagetanten (=førskolelæreren) med bergensdialekt som viste meg plassen min i garderoben, som hadde en LAMPE som bumerke. Jeg husker skirenn, som gikk UTENFOR GJERDET! Vi fikk diplom også. Jeg husker at jeg alltid var den siste som var ferdig med å spise, slik at jeg satt alene igjen ved bordet når de andre hadde gått ut for å leke. Jeg hadde bare så uendelig god tid, det var ikke leit på noen måte. Og så husker jeg kjæresten min, som var ett år eldre. Vi kysset under klatrestativet.

Studentbarnehagen jeg gikk i - bak Universitetsbiblioteket i Oslo - var i følge foreldrene mine gammel og trekkfull, men jeg hadde det veldig bra der. Husker vi hadde smøremåltid, og at vi måtte sende pålegg til hverandre. Jeg virkelig hatet å sende kaviartuben, siden den alltid hadde kaviar på utsiden (). Har aldri likt kaviar etter dette... Vi hadde hems med puter, og så var vi mye ute. Ute var det en slags tønne under takrenna, så vi kunne hente vann nesten når vi ville ha noe å leke med. Bak barnehagen var det en lang bakke med sklie nesten helt ned, det gikk utrolig fort! Og gjerdet helt nederst på uteområdet grenset til en annen barnehages uteområde, slik at vi av og til snakket med barna på den andre siden av gjerdet. Vi syntes de var slemme. Så det var vel mest ertende kommentarer vi kom med til hverandre.

Den siste barnehagen var stor, med to storbarnsavdelinger og to småbarn, tror jeg. Husker jeg kunne lese ganske tidlig, så jeg ble hentet inn til småbarna for å lese for dem. Og så kunne jeg knyte skolisser på den tiden, og det utnyttet de voksne hemningsløst. Jeg husker lukta av kaffebrenneri som ofte kjentes i lufta, jeg husker turer til gymsalen og skøytebanen og buss til skiskolen. Jeg husker de ansatte, som alle het Tante til fornavn. Hun som jeg var sikker på var sjefen på min avdeling var egentlig en assistent på 20 år, kunne foreldrene mine fortelle. Hun var sikkert veldig bestemt. Vi fikk av og til varm mat, blant annet oksehalesuppe, som ingen turde smake på etter at denne tanten hadde tøyset med at det var fluesuppe.

Jeg husker bestevenninnen min, spesielle leker og mange andre episoder. Så ja, egentlig husker jeg ganske mye!

[/avhandling]

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren

Sist redigert av Sokk : 17-02-13 kl 12:58.
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 12:52   #57
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Jeg er født i 1977.
Har ikke gått i barnehage, men var et par runder på type «lekestue», men jeg likte det ikek noe særlig.

Hadde ikke dagmamma heller. Mamma var hjem til jeg var rundt 9 år.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 12:54   #58
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Født i 1968 og har aldri gått i barnehage.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 13:00   #59
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Født i 73, og var hos dagmamma fra jeg var tre månder gammel. Jeg gikk i barnehage siste året før skolen, og det var utrolig spennende husker jeg. Jeg har fortsatt et meget nært forhold til dagmamman min, og har alltid kalt henne tante. Fine barndomsminner alt sammen, selv om jeg tror det var litt sårt for mamma og pappa og levere meg hos andre så tidlig i livet mitt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 13:03   #60
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?

Jeg er født i 1975, mamma var hjemme til jeg var 11, men jeg gikk likevel halv tid i barnehage da jeg var 4 og 5. Mandag, onsdag og annenhver fredag. Tror ikke jeg hadde særlig lange dager. Jeg husker at jeg startet der og satt og gråt over en vev, men etterpå tror jeg at jeg hadde det fint der. Jeg husker både hvem jeg lekte med, at vi spiste mat, at vi lærte å tørke av overskuddssmør på kanten av smørpakka (foreldrene mine irriterte seg siden over det så lenge jeg bodde hjemme) og hva slags merke jeg hadde på plassen min (først grantre, så trillebår).

Jeg gikk vel der mest for å bli sosialisert, og tror egentlig godt jeg kunne gått der litt mer og blitt litt tøffere sosialt (lekte mest med bestevenninnen min som jeg hadde kjent bestandig). Siste året før skolestart gikk jeg på førskole som var et lite hus på den ordentlige skolen, der var vi noen timer hver dag. Lekte og gjorde oppgaver av typen "hvilket bordben er kortest" og "finn 1 feil" .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no