Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kollegaer og alkohol

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-13, 10:55   #41
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kollegaer og alkohol

2 ganger i løpet av 3 år hadde ikke bekymret meg det minste.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 16:36   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollegaer og alkohol

"Men herregud, NN, det lukter jo fyll av deg!"

Min erfaring.

:åpenbart helt uten taktfølelse:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 17:07   #43
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kollegaer og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

"Men herregud, NN, det lukter jo fyll av deg!"

Den har vel jeg tatt i enkelte sammenhenger;. "Her ta en freshmint! NEI! Ta hele esken! Det STINKER fyll av deg!" - men da snakker vi NÆRE kollegaer og jeg jobber i en "enkel" og uhøytidelig bransje der man ofte får høre ting som de er.

Men om jeg hadde hatt mistanke om at vedkommende hadde problemer av noe slag og dette var utenom "normale" omstendigheter, så hadde jeg nok ikke tatt den bråkjekke tonen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 23-02-13 kl 17:21.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 17:09   #44
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kollegaer og alkohol

I min jobb (barnehage) hadde jeg tatt en prat med verneombud eller styrer med engang. Hadde det vert noen jeg jobbet tett med hadde jeg sagt fra at de luktet.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 21:49   #45
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kollegaer og alkohol

Vi har nulltoleranse på det, og det står klinkende klart i personalreglementet. Nei, det er ikke noe "spesielt" med verken brukere eller oppgaver, det er bare ikke greit på jobb.

Kommer litt an på forholdet til vedkommende, hvor godt jeg hadde kjent personen. Hadde det vært en godt kjent ville jeg tatt det opp direkte. Det burde man sikkert uansett, altså - hadde det vært mer perifert hadde jeg nok nevnt det for verneombudet. Så kunne vedk. bestemme om og hva som skulle gjøres. For alt man vet kunne det vært flere episoder.

Dessverre er det mange som havner for langt ut på skråplanet ifht rus pga at de rundt dekker over slike ting. Dermed gir man dem aksept for at det er ok. De jeg vet det har gått skikkelig ille for? Det har alltid vært kolleger som har unnskyldt og dekket over i flere år før byllen sprekker. Det er egentlig ikke noen særlig god tjeneste å gjøre folk.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 22:10   #46
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollegaer og alkohol

For min del hadde følgende faktorer betydd noe:
1) Hvilken jobb vedkommende har. Hadde det vært en jobb hvor presisjonen betydde noe (aka kirurg) så hadde jeg gått rett til vedkommendes leder.
2) Hvilket ansvar jeg hadde. Hadde jeg vært leder, tilitsvalgt, verneombud etc hadde jeg følt en større forpliktelse
3) Betyr dette noe for meg i jobben? Er dette sjefen min? En kollega jeg samarbeide med?
4) Er dette en person jeg bryr meg om? Jeg har masse kollegaer, noen er jeg nær og noen er jeg ikke nær. Hvilken personlig relasjon jeg har til vedkommende vil betyr mye for om jeg "bryr meg" (på en positiv måte)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 25-02-13 kl 10:10. Årsak: Feil formatering
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 10:09   #47
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollegaer og alkohol

Jeg synes dette er et veldig vanskelig spørsmål på generell basis. Hvordan tar man opp at man er bekymret for en venn eller kollegas alkoholforbruk? Går det i det hele tatt an å ta det opp på en måte som ikke gjør den andre sår/lei/fornektende/hvahardu?
Er det noen her som har erfaringer med å ta opp dette med noen man kjenner?

Jeg hadde engang lederansvar for en som bar preg av å drikke for mye. Jeg var ung og syntes det var vaskelig å ta det opp med henne - jeg syntes liksom ikke jeg bare kunne spørre henne om hun drakk mye så lenge hun ikke møtte hverken bakfull eller full på jobb. Den dagen hun faktisk møtte beruset på jobb, ble hun sendt hjem, gikk i sykemelding og ble borte veldig lenge - sa opp jobben og flyttet. Flere måneder etter at hun hadde sluttet, fikk jeg et brev fra henne der hun sa at å møte full på jobb og bli sendt hjem hadde vært en vekker for henne og at hun hadde sluttet helt å drikke. Men jeg vet ikke hvordan det gikk med henne videre.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 10:22   #48
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kollegaer og alkohol

Men altså: er man virkelig bekymret for en kollegas alkoholforbruk når det lukter alkohol 2 ganger på 3 år?

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 10:39   #49
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kollegaer og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Men altså: er man virkelig bekymret for en kollegas alkoholforbruk når det lukter alkohol 2 ganger på 3 år?

Skulle ikke tro det Jeg gjetter på at det ligger mer bak her, men at HI ikke vil skrive for mye med tanke på utlevering av en annen person.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 12:02   #50
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kollegaer og alkohol

Ja, jeg skjønner det ut av HI. Men jeg synes så mange av de som svarer gjør det litt mer generelt (altså ikke ut i fra at dette kom på toppen av en "vag" følelse av "noe" galt).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no