Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Kaffegrut mot brunsnegler

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-14, 19:05   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaffegrut mot brunsnegler

Er det bare å koke opp en bråte kaffe og tømme gruten i bedet? Gjør det kle for plantene om kaffen er sterk?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-14, 21:15   #2
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaffegrut mot brunsnegler

Jeg har tatt med filterkaffegrut fra jobb. Ser ut til å funke, men må fylles på. Skal ikke skade plantene.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-14, 21:20   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffegrut mot brunsnegler

Jeg har masse presskannekaffe fra Friele som ikke har særlig god. Vurderer å lage kruttsterk kaffe og helle gruten i bedet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-14, 21:23   #4
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaffegrut mot brunsnegler

Jeg har begynt å pepre bedene med kaffegrut. Jeg leste et sted at det skal gi næring også.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-14, 21:30   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffegrut mot brunsnegler

http://www.nrk.no/ostfold/kaffegrute...ene-1.11726435

Høres nesten for godt ut til å være sant.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-14, 21:42   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffegrut mot brunsnegler

Kaffe er flott for plantene, altså, men mot snegler er det pluking og nematoder som er eneste medisin, tror jeg.

Jeg skal allikevel spandere kaffe på sneglene, jeg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-14, 09:02   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffegrut mot brunsnegler

Jeg har fri i dag, og planen er å myrde snegler. Hvis formen tilsier så. Men jeg har ihvertfall tømt en hel pakke presskannekaffe OG et helt (stort) glass med pulverkaffe (gudene vet hvorfor den stod innerst i skapet) i en gryte, tømt på to liter vann og kokt opp. Det kunne ikke stå og koke noe særlig, for alt skummet (crèma?) som dannet seg truet med å koke over.

Men jaffal. Tror vi plantene dør av denne skrekkblandingen? Jeg håper ikke det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-14, 09:14   #8
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffegrut mot brunsnegler

Selv har jeg mest planter i hagen som brunsneglene ikke liker (mye roser og lavendel), men de tok knekken på sibirvalmuene jeg kjøpte i vår. Helt døde er de nok ikke, så jeg kan kanskje prøve å redde stumpene (bokstavelig talt) ved å legge kaffegrut rundt dem. Men de forsvinner jo ikke av kaffegrut.

Selv pleier jeg å ta en runde og plukke i kveldinga, da kommer de fram, og de siste gangene har de vært veldig små de jeg har funnet.

Hvordan fungerer nematoder?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-14, 09:18   #9
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaffegrut mot brunsnegler

Denne metoden leste jeg her en dag og den hørtes veldig effektiv ut.
Dette er sivilagronom Mos oppskrift på å bli kvitt sneglene med nematoder:

1.Samle inn store mengder snegler fra hagen/boligområdet.

2.Løs opp Nemaslug® i en bøtte lunkent vann – 1 pakke i 50 liter vann.

3.Sneglene legges over i et dørslag (sil) og dyppes i bøtta.

4.Sneglene klippes i to med en vanlig saks og føres tilbake i bøtta.

5.Sneglerestene legges ut som åte på skyggefulle steder og der snegler ellers trives.


6.Tøm på middelet som er igjen i bøtta over sneglerestene.


7.Det tar ikke lang tid før friske snegler kjenner lukten og strømmer til.

8.Sneglene spiser restene av sine artsfrender, blir selv smittet og dør – og blir i neste runde spist av andre, friske snegler som også blir syke og dør. Snart er boligområdet sneglefritt.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-14, 09:25   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffegrut mot brunsnegler

Den metoden jeg leste var hakket enklere, der bare delte man de i to og hadde de i bøtta med nemaslug-"grøt", og så helte man hele blandinga ut rundt omkring.


Dessverre fant jeg bare to snegler den kvelden jeg prøvde, så det ble ikke så vellykket.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-14, 09:29   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffegrut mot brunsnegler

Mislykka prosjekt. Det ble lite grut selv av dette. Antakelig lot jeg det ikke stå lenge nok. Det ble korn klatter grut sporadisk her og der, det hjelper sannsynligvis ingenting.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-14, 09:29   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaffegrut mot brunsnegler

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Den metoden jeg leste var hakket enklere, der bare delte man de i to og hadde de i bøtta med nemaslug-"grøt", og så helte man hele blandinga ut rundt omkring.


Dessverre fant jeg bare to snegler den kvelden jeg prøvde, så det ble ikke så vellykket.

Men en bøtte med 50 liter vann? Det var jo enormt. Og hvorfor må msn klippe sneglene?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-14, 09:30   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaffegrut mot brunsnegler

Jeg er antakelig en dyremishandler som lurte på hvorfor man ikke bare kunne drukne sneglene i nemaslugen. Men det er vel fordi jeg heller ville drukne selv enn å bli klippet i to.

Men det som er med nemaslug - viktig, viktg - nematodene tåler ikke UV-lys / sollys, så det må gjøres om kvelden. Ellers dør de. Og Nemaslug er jo dyrt nok uten.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no