Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Tips til lave buskvekster og planter i grunt steinmursbed?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-14, 00:45   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Tips til lave buskvekster og planter i grunt steinmursbed?

Jeg har et grunt, langt bed i steinmuren vår som jeg nå driver og planter ting i. Til nå har jeg plantet både sommerblomster og noen stauder som campula, brudeslør, aster, lavendel, sølvkrans (usikker på om det er staude), osv og har ført opp følgende som jeg ønsker å supplere med etter hvert (latinske og vanlige ord om en annen da jeg er novise på området):
Aurinia saxatile
Hjertebergblomst
Krypjonsokkoll
Lewisia Cotyledon
Artemisia Schmidtiana
Busknellik
Gravmyrt
Saponaria Ocymoides
Sedum Acre "Yellow Queen"
Sedum spurium "Fuldaglut"
Sølvevigblom
Thymus praecox

Tar gjerne imot tips til andre fine stauder som jeg kan ha i dette bedet (ikke høye vekster da det er rimelig grunt jordsmonn med mindre jeg graver ut singelen under duken, noe jeg vurderer å gjøre i den ene enden for å plante en liten hengebusk av et eller annet slag - tar gjerne imot tips her også).

Men det jeg først og fremst trenger tips til er fine, lave vintergrønne buskvekster som jeg kan ha innimellom alt dette. Og så har jeg sett en lav, nyydelig bladbuskvekst (om det er noe som heter det) som blir ildrød på høsten. Ser at den kan minne om rådhusvillvin, men det jeg har sett er en liten buskvekst. Noen som aner hva det kan være, eller eventuelt har tips til noe som har nydelige høstfarger? Har tittet litt på ulike einerbusker, men må ha en plante som ikke har giftige bær eller blader da bedet er i barnehåndhøyde fra veien (håper ikke jeg allerede har plantet noe giftig der - de vil ikke stå inne for et slikt svar der jeg har handlet så jeg får ikke spørre der).

Og så skal jeg plante litt lyng, og det har jeg gjort før, men jeg har også hatt en lei tendens til å glemme å vanne disse (i potter) slik at de gjerne har blitt visne over tid. Med andre ord aner jeg ikke om lyng er noe som kan være flerårig eller ei. Regner egentlig med det, men vil gjerne vite før jeg planlegger hvor og hvor mange.

Ja, og så skulle jeg spørre om noen aner hva den gule planten på bildet under her heter

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no