Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-16, 13:35   #61
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Men i kombinasjon med utspill om at alle nordmenn bør drikke alkohol og spise svinekjøtt,

Dette er feil. Hun sier ikke at alle nordmenn bør drikke alkohol og spise svinekjøtt, eller at det er noe som definerer nordmenn. Det hun sier er at om man personlig ikke ønsker "kontakt med" slik produkter er ikke det en akseptert grunn for å ikke ta jobber som innebærer å legge til rette for bruk av, eller servere dette til andre (når man får støtte fra NAV). Uttalelsen kommer altså i forbindelse med hvilken rolle, eller om, religion skal få spille som inngangsport til arbeidsmarkedet - egentlig en slags reservasjonsrett religiøst-kulturelt betinget.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 13:37   #62
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det sagt, så synes jeg det allikevel ikke er OK å ta mann og ikke ball, og blir litt overrasket over at så mange synes akkurat DET er greit bare personen fremstår usympatisk nok (i våre øyne). Hvordan kan man vite at Listhaug er "iskald" og "kynisk" som person? Fordi hun gjennomfører politikk som Stortinget har vedtatt? Og hvor mye skal man mislike noens politiske budskap og retorikk, før man glemmer demokratiets spilleregler?

Dette blir jo å gjenta det samme som ble sagt i en annen liknende tråd for ikke lenge siden, men: jeg reagerer ikke på at Listhaug gjennomfører politikk som Stortinget har vedtatt (selv om jeg ikke kunne vært mindre uenig i den). Jeg reagerer på måten hun velger å ordlegge seg på, måten hun velger å fronte sin politikk, retorikken hun bruker osv. Det må være greit å si at det du sier er ok, måten du sier det på er ikke ok, og det er slik jeg oppfatter denne og liknende debatter. Det er Sylvi Listhaug som er saken, og det må være lov. Man kunne gjennomført og frontet politikken på veldig mange andre måter enn hun gjør. Hun gjør seg selv til saken ved å kalle velgermassen hylekor og godhetstyranner.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 13:38   #63
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, jeg er enig i det. Hun setter ting opp mot hverandre, selvsagt med viten og vilje.


Ja det er det hun nettopp gjør. Setter mennesker og grupper opp mot hverandre. Jeg klarer snart ikke se henne på tv engang.

Jeg er utrolig skuffet over politikerne, og også det partiet jeg selv er med i at de i det hele tatt stilltiende aksepterer det Sylvi Listhaug spyr ut.
Ordbruken hennes er så lavmål og blottet for respekt for mennesker i nød.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 13:40   #64
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg mener at enhver organisasjon som prøver å gjøre noe bra godt kan få støtte til arbeidet.

Virkelig? Her er jeg veldig uenig med deg. "Veien til helvete er brolagt med gode hensikter." Det er mange eksempler på organisasjoner som "prøver å gjøre noe bra" som gjør ting som ikke skaper endring, eller skaper større problemer enn de løser. Et ekstremt eksempel av dette er Odins soldater som vil beskytte oss mot farlige innvandrer.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 13:49   #65
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Dette er feil. Hun sier ikke at alle nordmenn bør drikke alkohol og spise svinekjøtt, eller at det er noe som definerer nordmenn. Det hun sier er at om man personlig ikke ønsker "kontakt med" slik produkter er ikke det en akseptert grunn for å ikke ta jobber som innebærer å legge til rette for bruk av, eller servere dette til andre (når man får støtte fra NAV). Uttalelsen kommer altså i forbindelse med hvilken rolle, eller om, religion skal få spille som inngangsport til arbeidsmarkedet - egentlig en slags reservasjonsrett religiøst-kulturelt betinget.

Eg er klar over konteksten. Men det forandrer ikkje poenget mitt. Ho fronter ein retorikk sommervær assimillering av minoritetar i Norge og samtidig ein organisasjon som jobber for at dei som blir utsatt for same assimillering i andre land skal kunne trosse styresmaktene det dei bur. Det er ikkje konsistent. Hadde argumentasjonen hennar handla om religionsfrihet som menneskerett, ville eg ikkje reagert på at ho støtter ein misjonsorganisasjon. Men argumentasjonen hennar handler om at "vårt" er betre enn "deira", uansett kva land det er snakk om. Og det blir feil.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 13:54   #66
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Dette er feil. Hun sier ikke at alle nordmenn bør drikke alkohol og spise svinekjøtt, eller at det er noe som definerer nordmenn. Det hun sier er at om man personlig ikke ønsker "kontakt med" slik produkter er ikke det en akseptert grunn for å ikke ta jobber som innebærer å legge til rette for bruk av, eller servere dette til andre (når man får støtte fra NAV). Uttalelsen kommer altså i forbindelse med hvilken rolle, eller om, religion skal få spille som inngangsport til arbeidsmarkedet - egentlig en slags reservasjonsrett religiøst-kulturelt betinget.

Nei, det er nok dette hun mener, men det er ikke dette hun sier. Det hun skrev på Facebook var følgende:

Sitat:

Jeg mener de som kommer til Norge må tilpasse seg samfunnet vårt. Her spiser vi svin, drikker alkohol og viser ansiktet vårt. Man må innrette seg etter de verdier, lover og regler som er i Norge når man kommer hit. Lik og del!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 13:56   #67
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Dette er feil. Hun sier ikke at alle nordmenn bør drikke alkohol og spise svinekjøtt, eller at det er noe som definerer nordmenn. Det hun sier er at om man personlig ikke ønsker "kontakt med" slik produkter er ikke det en akseptert grunn for å ikke ta jobber som innebærer å legge til rette for bruk av, eller servere dette til andre (når man får støtte fra NAV). Uttalelsen kommer altså i forbindelse med hvilken rolle, eller om, religion skal få spille som inngangsport til arbeidsmarkedet - egentlig en slags reservasjonsrett religiøst-kulturelt betinget.

Men det er vel nettopp der kjernen ligger. Det hun er blitt sitert på i flere medier er at "her i Norge spiser vi svin og drikker alkohol". Vi er da mange som ikke gjør noe særlig av verken det ene eller det andre, uten å være fra andre land og uten å være muslimer. Mange avstår fra svinekjøtt og alkohol nettopp på grunn av at de er kristne og tar Bibelen alvorlig/ bokstavelig.

Det dreier seg sjelden om hva Listhaug sier, for mange ting kan flere være enige i , men at hun velger å gjøre det på en sånn måte at det blir en "oss og dem"-retorikk, hvor "vårt" alltid er "bedre" og "mer høyverdig" enn de andres levesett. Med hennes bakgrunn er det all grunn til å tro at hun gjør det planmessig og bevisst. Hvilket gjør det enda verre, etter mitt syn.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 13:58   #68
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Når det kommer til flyktingepolitikk handler det om både hva man gjør, og hvordan. Jeg støtter på ingen måte regjeringens flyktningepolitikk, og jeg tar sterk avstand fra Listaugs retorikk og måten hun velger å utføre jobben sin på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 14:00   #69
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Lik og del. Den delen provoserer meg faktisk mest. Det er noe så populistisk over den dama som jeg finner svært usmakelig. Hun skriver det hun vet massene vil ha, hun er som en rockestjerne på speed. Og folket elsker det tydeligvis. Selv min far. Vi ble nesten uvenner over henne.

Det hun skriver er så enkelt og lettspiselig, det er så logisk og lettforståelig. Ingen vanskelige ord og ingen vanskelige løsninger. Bare rett fram enkelt. Jeg forstår at folk faller for det, på en måte, og det skremmer meg.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 14:01   #70
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vel, hun gjør ganske mye mer enn vedtatt politikk. Hun har en helt spesiell retorikk, og hun velger utelukkende å fokusere på saker hun vet er betente for å sørge for at brungrumset og de svært konservativt kristne fortsetter å støtte Frp. Hun sier jo selv at hun får energi på å sette ting på spissen og skape uro. At hun syns det er gøy.

Glemme demokratiets spilleregler skjønte jeg ikke?

Syns du det er greit at en politiker bruker sin makt og stilling til å sette en organisasjon opp mot en annen for politisk vinning? Når denne prosessene som gjør at Listhaug og andre man ikke sympatiserer med blir valgt? Spillereglene der er strengt tatt ganske klare.
organisasjonen ikke er registrert i innsamlingskontrollen, så man har null kontroll på hva pengene går til? De kan gå til terrorvirksomhet, for alt vi vet.

En del av demokratiet er også retten til å demonstrere og si i fra når man syns noe er skrekkelig ugreit. Ikke bare vente på neste valg.

Save

Når HI lurer på hva hun kan gjøre for å kvitte seg med SL, så er det vel strengt ikke så mye å gjøre i et demokrati som Norge, enn å være aktiv i i prosessene som gjør at noen velges fremfor andre. Spillereglene er ganske klare.

Jeg sier ingenting om retten til å demonstrere, og senest i går gikk Støre ut og så at AP ikke ønsket å endre politikken på asyl- og innvandringsområdet, det var RETORIKKEN han reagerte på. Den kan hun gjerne jobbe litt med - hvis hun ønsker å fremstå mer raus og rund, men jeg synes ikke personkarakteristikker er greit uansett, egentlig. Når noen skriver i denne tråden at når det gjelder SL så er det greit å ta personen og ikke det hun sier, så er det ikke greit, synes jeg.

Det var vel en politiker som brukte sin posisjon til å harselere med SL for noen uker siden, for å støtte en god sak, og sånn sett skjønner jeg behovet for å ta navnet og "støtten" tilbake. Allikevel, det hadde vel egentlig stått mer respekt av henne og vært mer elegant å la denne ligge. Jeg synes det er uheldig uansett, å bruke politisk tyngde til å fremheve en sak fremfor en annen, men jeg står fast ved at jeg mener at alle gode saker fortjener støtte. Hva som er en god sak er selvsagt individuelt, og gudene skal vite at det er nok svin på skogen rundt om i store organisasjoners aksjeporteføljer (aksjer i sukkerplantasjer, tobakksindustri, barnearbeid osv) og det gis mye penger under bordet for å få lov til å hjelpe i ulike deler av verden. En del Afrikanske lederes rikdom er vel delvis finansiert av u-hjelp... Akkurat koblingen med Åpen Dør og Visjon Norge er jo særlig umusikalsk akkurat nå, kort etter at det ble avdekket en del snusk i en tv-dokumentar.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis

Sist redigert av Billa : 14-12-16 kl 14:08.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 14:04   #71
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Virkelig? Her er jeg veldig uenig med deg. "Veien til helvete er brolagt med gode hensikter." Det er mange eksempler på organisasjoner som "prøver å gjøre noe bra" som gjør ting som ikke skaper endring, eller skaper større problemer enn de løser. Et ekstremt eksempel av dette er Odins soldater som vil beskytte oss mot farlige innvandrer.

Ser den, og er inneforstått med at hva som er gode saker selvsagt er svært, svært individuelt. Sikkert noen som mener at Odins Soldater er en god sak også, selv om jeg ikke nødvendigvis synes ideen var sånn kjempegod.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 14:06   #72
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Når HI lurer på hva hun kan gjøre for å kvitte seg med SL, så er det vel strengt ikke så mye å gjøre i et demokrati som Norge, enn å være aktiv i i prosessene som gjør at noen velges fremfor andre. Spillereglene er ganske klare.

Nei, Tjorven lurer på hva som skal til for å stoppe henne, ikke kvitte seg med henne. Jeg oppfatter det ikke som Tjorven ikke vet hvordan et demokrati funker, mern som et fortvilet, retorisk spørsmål.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det var vel en politiker som brukte sin posisjon til å harselere med SL for noen uker siden, for å støtte en god sak, og sånn sett skjønner jeg behovet for å ta navnet og "støtten" tilbake. Allikevel, det hadde vel egentlig stått mer respekt av henne og vært mer elegant å la denne ligge. Jeg synes det er uheldig uansett, å bruke politisk tyngde til å fremheve en sak fremfor en annen, men jeg står fast ved at jeg mener at alle gode saker fortjener støtte. Hva som er en god sak er selvsagt individuelt, og gudene skal vite at det er nok svin på skogen rundt om i store organisasjoners aksjeporteføljer og penger under bordet for å få lov til å hjelpe i ulike deler av verden. Akkurat koblingen med Åpen Dør og Visjon Norge er jo veldig umusikalsk akkurat nå, kort etter at det ble avdekket en del snusk i en tv-dokumentar.

OK, her er vi bare dønn uenige. Både i fremstillingen av Joner som politiker som bruker sin posisjon til å harselere med henne, og at alle gode saker fortjener støtte.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 14:09   #73
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Det irriterer meg at jeg ikke kan se hva Åone dører bruker pengene sine til. Jeg leser om bibelsmugling, bibeltrykking og bønnemøter. Greit å støtte slikt om man brenner for det, men hva i all verden hjelper det folk som lider i skuddilden?

Erna sier til VG at det er vondt å se på Aleppo. Og har altså en minister som ber oss gi penger for å trykke bibler og arrangere bønnemøter for å hjelpe de som virkelig trenger det. Helt høl i hodet!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 14:10   #74
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Når HI lurer på hva hun kan gjøre for å kvitte seg med SL, så er det vel strengt ikke så mye å gjøre i et demokrati som Norge, enn å være aktiv i i prosessene som gjør at noen velges fremfor andre. Spillereglene er ganske klare.

Statsråder skiftes ut utenom valg. En statsråd som gjør store feil i enkeltsaker eller gjentatte ganger tråkker feil, kan bli avsatt. Press fra folket kan bidra i en slik prosess. At Høyre kan lede en regjering med en slik inkluderingsminister er ufattelig. Det samme er at Venstre og KrF som støttepartier sitter og ser på dette. Jeg håper det snart blir for mye for dem (inkl. press fra deres medlemmer og støttespillere), slik at Listhaug byttes ut. Jeg tror ikke det kommer til å skje. Hadde de hatt litt anstendighet hadde de stoppet dette for lengst.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 14:15   #75
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, Tjorven lurer på hva som skal til for å stoppe henne, ikke kvitte seg med henne. Jeg oppfatter det ikke som Tjorven ikke vet hvordan et demokrati funker, mern som et fortvilet, retorisk spørsmål.


OK, her er vi bare dønn uenige. Både i fremstillingen av Joner som politiker som bruker sin posisjon til å harselere med henne, og at alle gode saker fortjener støtte.

Jeg er sikker på at de aller, aller fleste her inne vet hvordan et demokrati fungerer, og da vet man jo også at det er lite man direkte kan gjøre mellom valgene utover f.eks å protestere i det offentlige rom. Kanskje det vi er vitne til nå er baksiden av det politiske systemet vårt? Folk med sterke meninger, som ikke nødvendigvis virker samlende men kanskje heller det motsatte, får sitte i posisjoner over lang, lang tid (hvis man synes 4 år er lenge).

Er du ikke enig i NOAs-saken fikk en sånn tyngde nettopp fordi Joner er den han er?

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 14:16   #76
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Er du ikke enig i NOAs-saken fikk en sånn tyngde nettopp fordi Joner er den han er?

Ikke fordi han var en politiker som brukte sin posisjon (som politiker), nei. Jeg syns heller ikke det var harselering, og syns det er en merkelig måte å fremstille kampanjen på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 14:18   #77
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Tyngde fordi Joner er kjendis og skuespiller. Ikke et vilkårlig bystyremedlem i en vilkårlig norsk kommunepolitikk.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 14:25   #78
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, det er nok dette hun mener, men det er ikke dette hun sier. Det hun skrev på Facebook var følgende:

Det var det jeg skrev hun sa på Torp for en uke siden.

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Men det er vel nettopp der kjernen ligger. Det hun er blitt sitert på i flere medier er at "her i Norge spiser vi svin og drikker alkohol". Vi er da mange som ikke gjør noe særlig av verken det ene eller det andre, uten å være fra andre land og uten å være muslimer. Mange avstår fra svinekjøtt og alkohol nettopp på grunn av at de er kristne og tar Bibelen alvorlig/ bokstavelig.

Det dreier seg sjelden om hva Listhaug sier, for mange ting kan flere være enige i , men at hun velger å gjøre det på en sånn måte at det blir en "oss og dem"-retorikk, hvor "vårt" alltid er "bedre" og "mer høyverdig" enn de andres levesett. Med hennes bakgrunn er det all grunn til å tro at hun gjør det planmessig og bevisst. Hvilket gjør det enda verre, etter mitt syn.

Ja, media bidrar absolutt til problemet. Jeg synes mediene ofte er slappe mtp samfunnsansvaret de har og glemmer sin kritiske sans når det står i veien for klikk. Listhaug vet å utnytte det.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 14:27   #79
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Assimilleringsminster. Ikkje integreringsminister.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-16, 14:29   #80
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Det var det jeg skrev hun sa på Torp for en uke siden.


Ja, media bidrar absolutt til problemet. Jeg synes mediene ofte er slappe mtp samfunnsansvaret de har og glemmer sin kritiske sans når det står i veien for klikk. Listhaug vet å utnytte det.

Det ho sa på talerstolen er ein moderert versjon av Facebook-utspelet. Det Tallulah skriv var først. Etter reaksjonane, har ho moderert det og sart det inn i ein meir spiselig kontekst.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no