Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilke bøker til førskolebarna?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-08, 08:14   #1
Bruker1862
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 7
Bruker1862 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvilke bøker til førskolebarna?

De flotte bøkene som handler om Petra og bestevennen Karstein, som begge er 5 år er midt i blinken for mine på snart 5. Jeg tror de kjenner seg veldig igjen i disse fortellingene, tenkemåte og problemer /utfordringer barna presenteres for.
Bøkene om Pulverheksa er også veldig populære.

Jeg husker fra min barndom bøkene om barna på Tiriltoppen, Mormor og de åtte ungene osv, men de er vel egentlig litt ute nå?

Hvilke bøker leser dere for deres førskolebarn?

Bruker1862 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 08:36   #2
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Hvilke bøker til førskolebarna?

Mine to eldste elsker bøkene om reven og grisungen, av Bjørn F. Rørvik Sist leste vi Tutomaten, de holdt på å le seg fordervet.

Minstemor på 3 er en stor fan av bøkene om Lillesøster og om Pulverheksa, så de leses ofte for tida.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 08:40   #3
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker til førskolebarna?

Nå holder vi på med Emil fra Lønneberget. Knakende morsom syns han.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 09:24   #4
Hermine
From Gokk With Love
 
Hermine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Alta
Innlegg: 658
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

Sv: Hvilke bøker til førskolebarna?

5-åringen vår liker Pulverheksa, Lotta fra Bråkmakergata og diverse Disneybøker.

__________________
-95 -97 -02
Hermine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 13:20   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.172
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker til førskolebarna?

Poden vår likte bøkene om mormor og de åtte bøkene veldig godt. Knerten-bøkene også. Charlie og sjokoladefabrikken var den siste store suksessen før sommerferien. Mummibøkene (romanene, ikke billedbøkene) var populære, i alle fall de første 4-5 av dem. I sommer begynte vi på Hobbiten, den er ganske lang (jeg som husket den som en kort, enkel bok), men veldig spennende.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 13:45   #6
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker til førskolebarna?

Mormor og de 8 ungene har vi på lydbok og det har vært en megahit. Prøvde meg selv på å lese Guro, men det fenget ikke foreløpig. (kan det ha noe med å gjøre at Anne Cath Vestly er LITT flinkere enn meg til å fortelle)

Karsten og Petra henger fortsatt med, gamle folkeeventyr, bare vi styrer unna de med troll i, for da får hun mareritt. Albert Åberg tar vi fram i mellom, likeså Barbabøkene.

Ellers så leste vi akkurat Georgs Magiske Medisin for henne, litt skummel men fenget veldig.

Utover dette leser hun nærmest alt mulig selv, hun har akkurat lært å lese, og da kan det gjerne være bøker som er beregnet på de litt mindre, sånn at det er mest bilder og ikke så alt for mye tekst. Eller hun leser faktabøker beregnet på større barn, sånne barneatlas er utrolig populære, og andre 'leksikonlignende' populærvitenskapelige bøker.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no