Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Trenger litt mønsterhjelp (strikking)

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-11, 09:59   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Trenger litt mønsterhjelp (strikking)

Nå må jeg bare spørre her inne, før jeg atter en gang strikker feil og må rekke opp...

Se på bildet. Jeg skal strikke diagram K, men står litt fast.

Det første jeg stusset på, men som jeg vel har slått fast at må være en forglemmelse på oppskriften, er disse klammene med "gjenta". På diagram K står det kun på høyden, og ikke på bredden, mens på de andre diagrammene så står det også på bredden (se diagram N)

Men hovedproblemet mitt er flettene...

I følge tegnforklaringen, så skal jeg ta to masker på hjelpepinne, strikke to masker, og så de på pinnen. Altså over fire masker. Men, i følge diagram K så skal det gå over 6 masker: 2 vr, og to flettinger. Ut fra min førte teori, så ender jeg da opp med at dette går over 10 masker, og det blir jo feil...

Nå ser jeg at tegnforklaringen på fletting er en rute som ser ut til å gå over 4 masker, så da lurer jo jeg på om disse flettene i diagram K skal gå over 2 masker? Altså 2 vr, 1 m foran på hj.pinne, strikk 1 og så den på pinnen, 1 m bak på hj.pinne, strikk 1 og så den på pinnen.

Jeg har gjort mye rart hittil... Først strikket jeg slik at dette gikk over 10 masker. Oppdaget da at det slettes ikke gikk opp i antall masker på pinnen.
Så fikk jeg for meg at, siden det ikke sto noe "gjenta" i bredden, så skulle de to vr maskene kun være i starten av pinnen, og at flettingen skulle gjentas. Det gikk opp med antall masker, men så ser jeg på bildet av plagget at det skal være vr. masker mellom flettene. (innså samtidig at det var helt teit å anta at jeg kun skulle gjenta flettingen )

Nå har jeg begynt å ta dette over 6 masker; altså 2 vr, og hver fletting med kun 1 m på hjelpepinne. Dette går opp i antall masker på pinnen, så jeg vil tro at det er riktig, men ønsker gjerne noen innspill her. Om noen forstår hva jeg skriver her da...

Vedlagte bilder
Filtype: jpg DSC00425edited.jpg (171,3 KB, 10 visninger)
__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:00   #2
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 956
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Trenger litt mønsterhjelp (strikking)

Eg hadde tolka det som deg trur eg, med fletter av 1m, da går det i allefall over 6masker og det ser jo ut til at det skal vere ei flette i kvar retning.
Men om det stemmer så mangler det jo litt i tegnforklaringa.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:15   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.008
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger litt mønsterhjelp (strikking)

Du skal strikke 2 vr, så flette over 4 masker (2 + 2), og deretter gjenta 2 vr, flette, 2 vr, flette.

Hver rapport med 2 vr + flette over 4 masker blir 6 masker til sammen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:18   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger litt mønsterhjelp (strikking)

Jeg tolker som deg, to fletter over 2 masker hver, som går mot hverandre. Men ser du noe på bildet av det ferdige plagget?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:21   #5
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger litt mønsterhjelp (strikking)

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Du skal strikke 2 vr, så flette over 4 masker (2 + 2), og deretter gjenta 2 vr, flette, 2 vr, flette.

Hver rapport med 2 vr + flette over 4 masker blir 6 masker til sammen.

Og da blir flettingen slik: 1 m foran på hjelpepinne, strikk 1 m og så den på hjelpepinnen, 1 m bak på hjelpepinnen, strikk 1 m og så den på hjelpepinnen?

*t-skjehumør*

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:23   #6
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger litt mønsterhjelp (strikking)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg tolker som deg, to fletter over 2 masker hver, som går mot hverandre. Men ser du noe på bildet av det ferdige plagget?

Ser litt på bildet ja, og der ser det ut som om fletten er dobbelt så bred som partiet i mellom to fletter. Så det må være sånn som vi kommer frem til her.

Kan ta et bilde her så får dere se.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:28   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger litt mønsterhjelp (strikking)

Det er midjepartiet jeg holder på med her. Damen dekker til endel med armen sin, men man ser flettingen bak der allikevel.

Mistenker at jeg har tatt på meg storarbeid med denne jakken altså...

Vedlagte bilder
Filtype: jpg DSC00427edited.jpg (79,2 KB, 7 visninger)
Filtype: jpg DSC00426edited.jpg (175,1 KB, 7 visninger)
__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:31   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger litt mønsterhjelp (strikking)

Ja, jeg er enig med deg, flettene går over 2 masker. Men det ser ut som de går motsatt vei på bildet og diagrammet - strikker du ovenfra og ned?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:33   #9
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger litt mønsterhjelp (strikking)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ja, jeg er enig med deg, flettene går over 2 masker. Men det ser ut som de går motsatt vei på bildet og diagrammet - strikker du ovenfra og ned?

Ja, hele greia begynner ved å strikke midjepartiet og nedover. Hvordan overdelen skal strikkes inn i dette, det aner jeg ikke ennå. Har ikke turt å lese så langt i oppskriften

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:34   #10
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 956
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Trenger litt mønsterhjelp (strikking)

Fin jakke!

Er det same flettemønster som skal vere på armen ved håndleddet?

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:35   #11
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger litt mønsterhjelp (strikking)

Ja, jeg tror det Mums.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:36   #12
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.008
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger litt mønsterhjelp (strikking)

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Og da blir flettingen slik: 1 m foran på hjelpepinne, strikk 1 m og så den på hjelpepinnen, 1 m bak på hjelpepinnen, strikk 1 m og så den på hjelpepinnen?

*t-skjehumør*

Edit - leste nøyere. Ja, det tror jeg.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:39   #13
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger litt mønsterhjelp (strikking)

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Edit - leste nøyere. Ja, det tror jeg.

Nå holdt jeg på å blir veldig forvirret her en stund.

Da satser jeg på å fortsette slik jeg nå har begynt, så får jeg ser etterhvert om det ligner på det på bildet.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no